Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #58261 - dr80 am6
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 3133 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
kpotmake |
24-8-2009 10:50 |
Posts: 3065 |
Ik heb net een poortmapje gemaakt voor mijn dr80 (am6), hierover heb ik een paar vraagjes:
1. De breedte van de poort is 32 (hemelsbreed, dus gecorrigeerd, boring is 49), dit komt al neer op meer dan 65 procent van de boring! Is dit niet erg veel voor een onbewerkte cylinder? Of is dit toch wel normaal?
2. Als ik mijn poort ga bewerken, moet ik dan zorgen dat de diameter van dat stuk waar de flens in gaat minstens zo groot is als die van de poort, of mag die ook iets kleiner zijn? (ivm flow)
3. Is een blowdown van 32 een beetje realistische waarde voor een dr80? of is dat net iets te extreem voor zo'n gietijzeren cylindertje?
4. Mijn uitlaat poort zit op zijn breedste punt 8mm van de spoelers verwijderd.. is het dan af te raden om hem dan nog breder te maken? (en anders alleen aan de bovenkant?)
En ik heb nou trouwens ook een squish van 1,4 - 1,5, dus wou ik mijn kopje wat afvlakken, alleen er zitten van die gleuven in waar de pakking in valt (zo'n rubberen ring). En die zijn net 1mm diep, dus als ik een squish wil van bv 0,7, dan houd ik geen gleuf meer over! De binnenste gleuf kan ik wel opnieuw erin draaien (die is mooi rond), maar die buitenste wordt lastiger (zit een bochtje in)... suggesties??
Wat ik mss wel zou kunnen doen, is wat van mijn bovenkant van mijn cilinder afhalen, alleen ik heb maar een deck van 0,4, dus dan valt mijn zuiger een stukje in mijn kop, is dit erg? (is dit zoiezo eigenlijk wel een goed idee? )
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 24-8-2009 om 11:11 uur.
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Derbi-Olaf |
24-8-2009 11:45 |
Posts: 14999 |
wat zijn de standaart timingen van je cilinder.
en misscjien kan je dan beter je cilinder wat afdraaien i.p.v. je kop ?
Blowdown van 32 is goed te doen, zelfs met een gietijzeren cilinder, maar het hangt ook van je spoeltimingen af.
Verder kan je de poort nu nog wel wat breder maken dat zou ik zelf wel doen.
en de uitlaat liever iets groter dan de uitlaatschacht
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 24-8-2009 om 11:45 uur.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
kpotmake |
24-8-2009 12:13 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
wat zijn de standaart timingen van je cilinder.
en misscjien kan je dan beter je cilinder wat afdraaien i.p.v. je kop ?
Blowdown van 32 is goed te doen, zelfs met een gietijzeren cilinder, maar het hangt ook van je spoeltimingen af.
Verder kan je de poort nu nog wel wat breder maken dat zou ik zelf wel doen.
en de uitlaat liever iets groter dan de uitlaatschacht
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 24-8-2009 om 11:45 uur.
Uitlaatpoort: 183,9 graden, 35mm breed (op poortmap, ongecorrigeerd), spoelers, allebei 126,4 graden, de ene is 17,5 breed, en de andere 13mm, dus dat geeft een blowdown van 28,75
en dat van de cilinder afdraaien ipv de kop bedoelde ik ook, maar is dit niet ergens slecht voor ofzo? (dat m'n zuiger dan in m'n kop valt ivm deck van 0,4?)
is blowdown van 32 dan wel echt het uiterste? of valt er nog wel wat meer uit te halen?
En als ik de uitlaatpoort nog breder maak, maakt het dan niet zo veel uit dat hij dan nog dichter bij de spoelers komt te liggen? (hij ligt er nu 8mm van af, weet niet of dit acceptabel of te weinig is??)
Uitlaat groter als de uitlaatschacht?? bedoel je de uitlaat zelf of de uitlaatpoort die groter moet zijn als de schacht? (mijn vraag was of het waar is dat de schacht MINSTENS zo groot moet zijn als de poort)
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 24-8-2009 om 12:15 uur.
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
robert |
24-8-2009 12:32 |
Posts: 900 |
als je je cilinder afdraait van boven kan prima zelfs, maar dan moet je het opvullen met extra voetpakkingen, dan gaan gelijk je timingen van spoelers en uitlaat omhoog.
de zuigerrand mag nooit de cilinder uitsteken, de bolling wel, mits het niet tegen je kop aan komt. Kortom, meten is weten, desnoods nog een extra voetpakking eronder.
Pas ook op met een eventuele stootrand, als die er zit kan je je zuigerveren mss beschadigen.
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
robert |
24-8-2009 12:37 |
Posts: 900 |
Oja vergeten te vertellen, als je dus gaat afdraaien en extra voetpakkingen gaat leggen, komen je timingen al een stuk omhoog. Ik heb ooit eens een DR op blowdown 31 gezet, zonder afdraaien, maar dan heb je onderin een dip.
Ik kon zelf de spoelers niet bewerken.
Maar als je toch gaat afdraaien, hoef je je poorten niet te gaan bewerking qua timing.
wat bij een tp helpt is de poorten netjes gelijk aan elkaar maken, afwerken en rechtzetten, bevels aanbrengen want dr / top is heel scherp, de uitlaatschacht dus het stuk tussen de zuiger en uitlaat zelf kan je groter maken en polijsten, kop en zuigerkroon polijsten, en de spoelpoortschotjes superscherp maken, de zuiger kan je ook makkelijk bewerken, inkorten, lichter maken en scherpe bovenkant aan maken, de bovenste cilinderflap kan je een stuk inkorten en aanpassen op je karters, (bovenste inlaat).
De zuigerbovenkant inkorten en bovenste cilinderhemd moet je echt even naar kijken, voor de bovenste spoeler kan je zo meer ruimte maken zodat je een grotere carb kan nemen. de flow daar is vrij slecht.
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
kpotmake |
24-8-2009 12:47 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: robert
als je je cilinder afdraait van boven kan prima zelfs, maar dan moet je het opvullen met extra voetpakkingen, dan gaan gelijk je timingen van spoelers en uitlaat omhoog.
de zuigerrand mag nooit de cilinder uitsteken, de bolling wel, mits het niet tegen je kop aan komt. Kortom, meten is weten, desnoods nog een extra voetpakking eronder.
Pas ook op met een eventuele stootrand, als die er zit kan je je zuigerveren mss beschadigen.
dus jij zecht eerst afdraaien en daarna extra voetpakking monteren? dan zit ik toch nog steeds met een te hoge squish?? Mijn timingen gaan er idd door omhoog alleen ik wil weten hoe ik mijn squish lager kan krijgen
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
robert |
24-8-2009 12:51 |
Posts: 900 |
zorgen dat je dus geen deck meer overhoud (loze ruimte tussen bdp en bovenkant cilinder zegmaar.
Anders een kop verbouwen met losse binnenkop.
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
kpotmake |
24-8-2009 12:59 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: robert
zorgen dat je dus geen deck meer overhoud (loze ruimte tussen bdp en bovenkant cilinder zegmaar.
Anders een kop verbouwen met losse binnenkop.
Maar dan heb ik nog steeds een squish van 1,4 - 0,4 = 1mm.. mag de zuiger echt niet een stukje in de kop vallen? want ik meen dat ik dat ooit ergen gelezen heb.. het lijkt mij trouwens ook dat dat niet echt kwaad kan als de zuigerveren er maar niet uitkomen.. kan iemand dit bevestigen? (ik roep ook maar wat )
edit: gevonden:
Je kan best je zuiger 1mm boven de cilinder uit laten komen (negatief deck), maar zoals ik al zei, je moet uitkijken dat je zuigerveer niet boven je cilinder uitkomt
gepost door ABT op scooterforum
daarbij meen ik dat ik het ook ergens in graham bells boekje gezien heb.. zal eens even opzoeken
nog een vraagje trouwens: er zitten in mijn cilinder aan beide zijkanten 2 'putjes', deze putjes zijn er niet ingekomen door schade ofzo, zijn er gewoon vanuit de fabriek in aangebracht, ze zijn ongeveer 2mm diep, 15mm lang, en 5-10mm breed, ze liggen ca 10mm onder de spoelers, en ze zien eruit als een waterdruppel die plat ligt.. is dit voor de smering ofzo? gewoon een vraagje uit interesse
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 24-8-2009 om 13:05 uur.
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 24-8-2009 om 13:21 uur.
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
robert |
24-8-2009 13:19 |
Posts: 900 |
ja maar kijk er goed mee uit, als je straks extra pakkingen gebruikt, kan je met te hard aandraaien wat voor elkaar krijgen wat je niet wilt
Ik weet niet uit mijn hoofd, maar mocht je 2mm of meer gaan afdraaien, kan je beter met een massieve opvulplaat werken.
|
|
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen. |
|
kpotmake |
24-8-2009 13:26 |
|
Derbi-Olaf |
24-8-2009 13:50 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]
maar hoezo zou ik extra pakkingen willen gebruiken? ik ga liever in mijn poorten hakken om mijn timingen omhoog te krijgen
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 24-8-2009 om 13:27 uur.
maar met ophogen en afdraaien van je cilinder kan je ook de spoeltimingen aanpassen
wil je die origineel houden zou ik ze op
126,4 /192 zetten, dat moet wel netjes lopen en dan een redelijk hoogtoerig pijpje erbij, da's wel zo belangrijk.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
kpotmake |
24-8-2009 14:15 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
maar met ophogen en afdraaien van je cilinder kan je ook de spoeltimingen aanpassen
wil je die origineel houden zou ik ze op
126,4 /192 zetten, dat moet wel netjes lopen en dan een redelijk hoogtoerig pijpje erbij, da's wel zo belangrijk.
het gaat mij er meer om dat ik wat ervaring op doe aan tunen, daarom ga ik ook het liefst in mijn poorten hakken (zit idd een risico aan, maar goed.. ), maar als ik die timing volg krijg ik dus een blowdown van 32,8, is dit wel ongeveer het uiterste wat je eruit zou kunnen halen?
en de spoelers wil ik nou nog helemaal niet aankomen, aangezien de vorm ook heeeel erg belangrijk is daar ga ik eerst maar eens kijken wat ik aan mijn uitlaatpoort kan doen
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Derbi-Olaf |
24-8-2009 15:26 |
|
kpotmake |
24-8-2009 15:31 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
32.8 valt prima te doen , zeker met zo'n spoeltiming...
wat wil je voor de rest gaan gebruiken kwa set-up ?
scr corse handmade cross
zit nou 17,5 carb op komt ooit nog 21 op dus ga daar maar van uit
hebo membraan, top performances spruitstuk, powerfiltert
hpi binnendraaiert
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Derbi-Olaf |
24-8-2009 15:33 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]
scr corse handmade cross
zit nou 17,5 carb op komt ooit nog 21 op dus ga daar maar van uit
hebo membraan, top performances spruitstuk, powerfiltert
hpi binnendraaiert
moet al met al wel goed te doen zijn
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
kpotmake |
24-8-2009 16:07 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]
nog een vraagje trouwens: er zitten in mijn cilinder aan beide zijkanten 2 'putjes', deze putjes zijn er niet ingekomen door schade ofzo, zijn er gewoon vanuit de fabriek in aangebracht, ze zijn ongeveer 2mm diep, 15mm lang, en 5-10mm breed, ze liggen ca 10mm onder de spoelers, en ze zien eruit als een waterdruppel die plat ligt.. is dit voor de smering ofzo? gewoon een vraagje uit interesse
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 24-8-2009 om 13:05 uur.
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 24-8-2009 om 13:21 uur.
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Dit topic is 3133 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|