Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - TZR afstellen lukt niet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 943 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #58189 - TZR afstellen lukt niet
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 4011 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

joep91 19-8-2009 15:28 Print topicpost

Posts: 128
Hallo,

Ik heb pas een tzr uit 2006 en ben bezig met hem aftestellen, wat niet wil lukken.
De setup is:

Originele 50cc
originele 16 mm carburateur
vertanding: 13/47


Nu heb ik er sproeier 110 geprobeerd met de luchtschroef op 1,5 slag (dus 540 graden) alleen dan begint hij best erg te stotteren voor de powerband dus voor de 6000 toeren.
Nu heb ik ook de luchtschroef op 2 slagen gedraaid alleen dan stotterd hij wel een stukje minder als op 1,5 slag. Als ik dan de bougie eruit draai als ik een stuk volgas en 10 km warm heb gereden en dan volgas het contact uitdraai en de koppeling inknijp dan is de bougie spierwit :S (net of hij nieuw is, wat hij ook was) .
Daarna heb ik ook nog sproeier 106 geprobeerd en dan rijdt hij wel goed en stotterd ook bijna niet met de luchtschroef op 2 slagen open. Alleen dan controleer ik de bougie weer en dan is hij weer spierwit.
Wat me wel opvalt is dat de brommer met sproeier 106 een stuk minder warm wordt als met 110.
Ik heb ook al hittegraad 9 bougie geprobeerd tot nu toe geen verschil.
Volgens mij is de brommer wel een beetje vet gesmeerd omdat hij aardig rookt.
Zou het kunnen dat ik een stuk verder moet rijden (100 km) voordat de bougie echt goed kleurt omdat beide bougies nieuw zijn?

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!.
 

Niek de Wildt 19-8-2009 15:33 Print reply
Posts: 7168
-probeer eens een kleinere sproeier.
-zet gasnaald maar gewoon in het midden om te beginnen en luchtschroef op 1,5slag open.
-hittegraad 8 past wat beter.
-duurt langer voordat bougie kleurtje heeft.
-meng zelf 1:45 of check of de oliepomp goed staat afgestelt.
-ontsteking staat goed?

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 19-8-2009 om 15:36 uur.
 
joep91 19-8-2009 19:17 Print reply

Posts: 128
Oke, ik ga een kleinere sproeier nemen, zal ik 104 pakken?
Het clipje van de gasnaald staat al in het midden en de luchtschroef op 1,5.
Origineel zit er bij een tzr al een br9es bougie in dus ik denk dat een 9 graden wel goed is ofniet? Er zit nu een br9gs in,een 'race' bougie met een klein puntje,van NGK.
En ik had al 1:45 gemegd maar volgens mij was het eerder 1:40 geworden, maar nu moet ik toch tanken dus dat komt goed uit .
Van de ontsteking weet ik niet, maar als het goed is moet die gewoon goed staan want voor dat ik deze uitlaat erop legde heeft hij altijd goed gelopen.
Alvast bedankt
 
Niek de Wildt 19-8-2009 19:25 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joep91
Oke, ik ga een kleinere sproeier nemen, zal ik 104 pakken?
Het clipje van de gasnaald staat al in het midden en de luchtschroef op 1,5.
Origineel zit er bij een tzr al een br9es bougie in dus ik denk dat een 9 graden wel goed is ofniet? Er zit nu een br9gs in,een 'race' bougie met een klein puntje,van NGK.
En ik had al 1:45 gemegd maar volgens mij was het eerder 1:40 geworden, maar nu moet ik toch tanken dus dat komt goed uit .
Van de ontsteking weet ik niet, maar als het goed is moet die gewoon goed staan want voor dat ik deze uitlaat erop legde heeft hij altijd goed gelopen.
Alvast bedankt


9 is origineel in italie, frankrijk etc, 8 in NL etc.

sproeier moet je zelf proberen, maar als er met 106 nog steeds een redelijke stotter in zit, denk ik dat je eerder richting 100 moet.
 
joep91 19-8-2009 19:51 Print reply

Posts: 128
Oke,
Ja hij stotterd bijna niet meer bij sproeier 106 dus ik denk dat 104 wel de goede richting is .
 
BIET 19-8-2009 21:23 Print reply

Posts: 22355
Met 9 rijden op deze spullen, opsodemieteren met 8 . Wat origineel is zal me een worst zijn, de ervaring leert beter 9 gebruiken.

Edit:
Nieuwe bougie kleurt niet gelijk mooi, veel roken = te rijk als het aan de afstelling ligt. Stotteren is teveel benzine, inhouden is te weinig. Lees ff de FAQ .

Dit bericht is gewijzigd door BIET op 19-8-2009 om 21:24 uur.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
joep91 19-8-2009 22:03 Print reply

Posts: 128
Oke, Ik ga het morgen proberen alvast bedankt!
 
joep91 20-8-2009 13:05 Print reply

Posts: 128
Ik heb net sproeier 102 geprobeerd, alleen dan stotterd hij nog steeds een beetje en de bougie is als ik gewoon een stukje heb gereden (10 km) en dan thuis de bougie eruit gedraaid heb is hij zwart met een beetje bruin.
Maar nu heb ik ook de luchtschroef op 2,5 slag gezet en dan loopt hij bijna goed en volgens mij is dan de bougie ook de goede kleur. Mag dit ook of mag ik niet meer aan de luchtschroef zitten?
 
BIET 20-8-2009 13:09 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joep91
Ik heb net sproeier 102 geprobeerd, alleen dan stotterd hij nog steeds een beetje en de bougie is als ik gewoon een stukje heb gereden (10 km) en dan thuis de bougie eruit gedraaid heb is hij zwart met een beetje bruin.
Maar nu heb ik ook de luchtschroef op 2,5 slag gezet en dan loopt hij bijna goed en volgens mij is dan de bougie ook de goede kleur. Mag dit ook of mag ik niet meer aan de luchtschroef zitten?

Luchtschroef 1,5 uit zetten, sproeier 100 erin kijken wat ie doet. Ff van die luchtschroef afblijven.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
joep91 20-8-2009 13:52 Print reply

Posts: 128
Niet dat ik je niet geloof over de luchtschroef maar ik snap eingelijk niet waarom de luchtschroef 1,5 slag open moet staan en er daarna niet meer aan mag komen.
Want als hij beter rijdt met de luchtschroef verder open (1 slag) en de bougie is lichtbruin kan hij dan alsnog vastlopen of warmlopen of iets dergelijks?
 
BIET 20-8-2009 14:06 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joep91
Niet dat ik je niet geloof over de luchtschroef maar ik snap eingelijk niet waarom de luchtschroef 1,5 slag open moet staan en er daarna niet meer aan mag komen.
Want als hij beter rijdt met de luchtschroef verder open (1 slag) en de bougie is lichtbruin kan hij dan alsnog vastlopen of warmlopen of iets dergelijks?

Omdat je eerst de hoofdsproeier moet afstellen . FAQ dus niet gelezen, doe dat maar ff.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Henk-88 20-8-2009 14:14 Print reply

Posts: 26703
Inderdaad, luchtschroef op 1,5 slag open laten en de gasnaald in het midden laten tot je de juiste hoofdsproeier hebt gevonden.
Anders kom je d'r nooit uit.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 20-8-2009 om 14:14 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
joep91 20-8-2009 19:03 Print reply

Posts: 128
Oke,
Bij 110 was de bougie al wit (volgens mij kwam dat niet omdat het een nieuwe bougie was) dus ik ga morgen een keer 120 proberen en is kijken wat hij dan doet.
Het maakt dan niet uit of hij in het middengebied stotterd, ik hoef dan toch alleen maar te kijken of hij bovenin de toeren niet stotterd? En te zorgen dat de bougie de juiste kleur heeft?
Als hij dan de juiste kleur heeft kan ik met de gasnaald aan de gang om de stotter in het middengebied te verwijderen?

 
Sherwin 20-8-2009 19:06 Print reply

Posts: 561
heb je er nog begrenzing o.i.d. inzitten?

want onbegrensd zitten (veel tzrretjes) rond de 106 a 120
 
joep91 20-8-2009 19:10 Print reply

Posts: 128
Volgens mij alleen luchtfilter begrenzing...
Ik weet zo niet waar hij nog meer op begrenst is?
 
Sherwin 20-8-2009 19:20 Print reply

Posts: 561
luchtfilter, uitlaat en CDI... (tenminste cdi weet ik niet zeker, dat was vanaf een bepaald jaar maar als je een Moric cdi heb, is ie begrensd)
 

Dit topic is 4011 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved