Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - hoek header uitlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 931 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #58093 - hoek header uitlaat
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1071 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kpotmake 13-8-2009 8:22 Print topicpost

Posts: 3065
In graham bell z'n boek staat dat je de lengte van de header (geen rechte header, maar een soort van conus) berekent met de volgende formule:

D2 = (LH x 2/Cot H) + D1

hierin is d2 de grootste binnendiameter van de header (dus aan het eind), d1, de kleinste (dus aan het begin), LH is de lengte van de header (natuurlijk minus de uitlaat poort lengte omdat je uit moet gaan van de afstand vanaf de zuiger en niet het einde van de uitlaat poort), en cot H is de cotangens van de hoek van de header

je moet om cot H te weten eerst weten wat voor hoek je wilt gebruiken, stel je gebruikt als hoek 1,5 graden dan wordt de cotangens 38,19, stel je gebruikt een hoek van 1,75 graden wordt de cotangens 32,73

mijn vraag: hoe kom ik aan die hoek? is dat gewoon uitproberen en experimenteren? of kan dit ook nog bepaald worden op de een of andere manier?

Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 13-8-2009 om 8:23 uur.
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl

Rampoon 13-8-2009 10:05 Print reply

Posts: 108
hij legt in hetzelfde stukje uit dat de de hoek van de header afhankelijk is van de hoek van je difuser. normaal is hij tussen de 1.15 en de 1.5 graden maar fabrikanten gebruiken headers met zo'n kleine hoek als 0.8 graden en zo stijl als 2.3 graden. als je diffuser smal of de hoek erg klein is (bijv 2.8 graden tot 3.25 graden) dan is 0.8 graden voor de header de juiste maat. aan de andere kant als de uitlaatpoort erg lang is (van de flens tot de zuiger 75 tot 100mm)is een stijle 1.7 tot 2.3 graden misschien nodig

(vrij vertaald uit zijn boek)

hopelijk heb je er iets aan

ik zou gewoon kijken of jouw uitlaat onder de uitzonderingen valt en anders ergens in het midden tussen 1.5 en 1.15 gaan zitten (wat het makkelijkst te maken is)
 
Live and let die
kpotmake 13-8-2009 22:21 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rampoon
hij legt in hetzelfde stukje uit dat de de hoek van de header afhankelijk is van de hoek van je difuser. normaal is hij tussen de 1.15 en de 1.5 graden maar fabrikanten gebruiken headers met zo'n kleine hoek als 0.8 graden en zo stijl als 2.3 graden. als je diffuser smal of de hoek erg klein is (bijv 2.8 graden tot 3.25 graden) dan is 0.8 graden voor de header de juiste maat. aan de andere kant als de uitlaatpoort erg lang is (van de flens tot de zuiger 75 tot 100mm)is een stijle 1.7 tot 2.3 graden misschien nodig

(vrij vertaald uit zijn boek)

hopelijk heb je er iets aan

ik zou gewoon kijken of jouw uitlaat onder de uitzonderingen valt en anders ergens in het midden tussen 1.5 en 1.15 gaan zitten (wat het makkelijkst te maken is)

dat had ik gezien ja, maar ik neem niet aan dat ik de maten van de diffuser al nodig heb om een header te berekenen? je berekent een uitlaat toch van voor naar achter en niet andersom?

maar de hoek van de header is dus min of meer een schatting maken van wat je ongeveer nodig hebt? (en dus een hoop uitproberen?)

edit: zorgt een kleine (header!) hoek nou voor een breder uitgesmeerde powerband of juist andersom? van de ene kant zou ik zeggen dat hoe stijler de hoek, hoe meer topvermogen, net zoals bij de diffuser, van de andere kant legt hij uit dat je bij een kleine diffuser hoek een kleinere header hoek nodig hebt, dus dan denk ik dat je dit zou doen om het een en ander te compenseren? (kleinere diffuser hoek = bredere powerband, kleinere header hoek is dus meer topvermogen...?)

en daarbij als je een kleinere header hoek hebt dan is de overgang van header - diffuser stijler en zou dit dus voor meer topvermogen moeten zorgen?

Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 13-8-2009 om 22:27 uur.
nog een edit: kan dit niet beter in het PF of staat dit goed in TF

Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 13-8-2009 om 22:27 uur.
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Niek de Wildt 13-8-2009 22:28 Print reply
Posts: 7168
Ik raad je aan Graham Bell zijn boek alleen als theorie te gebruiken en niet een pijp te maken volgens zijn maten, die zijn echt prut op het moderne spul.
 
kpotmake 13-8-2009 22:29 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Ik raad je aan Graham Bell zijn boek alleen als theorie te gebruiken en niet een pijp te maken volgens zijn maten, die zijn echt prut op het moderne spul.

ook zijn formules?

is idd allemaal meer voor karts en voor oudere motoren in zijn boek ja..

maar heeft er niemand antwoord op mijn vraag?

Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 14-8-2009 om 21:05 uur.
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Gary - Forum en Gallery Moderator 16-8-2009 21:47 Print reply

Posts: 12846
Bij een volgende kick gaat die dicht.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Blukaap2 16-8-2009 21:49 Print reply

Posts: 9955
Kick

Niet zeuren, hij kickt niet eens....
 
Stoere brommers
Gary - Forum en Gallery Moderator 16-8-2009 21:55 Print reply

Posts: 12846
Zijn edit was idd geen kick. Alleen zijn verwijderde posts wel .
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Blukaap2 16-8-2009 22:07 Print reply

Posts: 9955
Ze zijn verwijderd, dus geen kicks.
 
Stoere brommers
Ryon 16-8-2009 22:24 Print reply

Posts: 950
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gary
Bij een volgende kick gaat die dicht.

Wat een gezeur, eindelijk een topic met voldoende diepgang en je wil m gelijk weer dichtgooien
 
Høken is normaal

Dit topic is 1071 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved