met de juiste tandwielverhouding zit er tussen de topsnelheid voor de wind en tegen de wind in ongeveer 5-10 km/h verschil en dan rijdt de brommer onder bijna alle omstandigheden lekker
te groot achtertandwiel/te klein voortandwiel :
trekt snel op maar lage topsnelheid en te veel toeren in de hoogste versnelling -> blok raakt oververhit
te klein achtertandwiel/te groot voortandwiel :
trekt langzaam op en heeft moeite om in hoogste versnelling te komen of te blijven -> blok wordt overbelast/raakt oververhit
kortom je kunt het beste met de standaard tandwiel verhouding rijden of b.v. voor één tandje erbij als je brommer is opgevoerd
de snelle tandwielset haal je b.v. een 10km/h hogere topsnelheid mee als je plat op het stuur ligt maar met tegenwind gaat je brommer 25 km/h langzamer
( standaard tandwielverhouding, welk merk/type brommer hebben we het over ? )
( je kunt dit het beste vergelijken met je fiets, welk verschil merk je als je een dag alleen in de eerste versnelling fietst en een andere dag alleen in de hoogste )
Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 11-8-2009 om 1:44 uur.
|