Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda MBX 50 Oil lampje

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1336 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #57982 - Honda MBX 50 Oil lampje
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3131 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

laurens.dierickx 5-8-2009 21:48 Print topicpost
Posts: 13
Oi iedereen,

Heb me eergisteren een honda mbx 50 aangeschaft maar ben nogal een leek op het vlak. De honda rijdt op 2takt en is voorzien van een mengpompje waar 2takt olie in moet zodanig dat je enkel naft moet tanken en de brommer het voor je mengt. Ik gebruik dit pompje echter niet en heb gewoon 2takt mengsel getankt (zou volgens de verkoper absoluut geen kwaad mogen kunnen). Nu zit er op m'n dashbord een rood lampje waar "oil" naast staat dat voortdurend brandt. Er zit niet erg veel naft meer in de brommer maar ik vroeg me af of dit dan duidt op te weinig brandstof of op te weinig 2takt olie in de brandstof of op iets anders?

alvast bedankt,

Laurens
 

kenny77 5-8-2009 21:51 Print reply

Posts: 29286
Dat zal van het olietankje zijn, waar je normaal de 2 taktolie in doet, die weer naar de mengpomp op het blok gaat.
Aangezien jij gewoon brommermix koopt is dit geen probleem.
eventueel het lampje afkoppelen.
 
st.nyksterdriver 5-8-2009 21:51 Print reply
Posts: 3376
bij mijn nsr (heeft zelfde frame) zit de olie tank onder het zadel waar een sensor aan zit met 2 draden 1 draad los halen dan hoort het lampje als het goed is niet meer te branden

Dit bericht is gewijzigd door st.nyksterdriver op 5-8-2009 om 21:52 uur.
 
laurens.dierickx 5-8-2009 21:52 Print reply
Posts: 13
Geweldig, alvast bedankt. Ga het morgen even testen. Het is alleszinds al geweldig nieuws dat het niks ergs is.
 
st.nyksterdriver 5-8-2009 21:54 Print reply
Posts: 3376
kan bij een mbx het zadel ook zo makkelijk los net als bij een nsr
zojah kun je er een schakelaartje aan maken. mocht je op de rollerbank moeten kun je zeggen van he mijn olie is op en dat je het dan liever niet hebt
 
Rampoon 6-8-2009 0:59 Print reply

Posts: 108
is je oliepomp wel afgesloten stel je wil de pomp weer gebruiken later, en zo te horen doet die het perfect, is het handig de pomp eraf te halen en of het tandwiel ernaartoe. want aangezien er geen olie meer in je reservoir zit pomp je de pomp droog en als die lucht gaat staan pompen is het als de dood voor je oliepomp.

wat ik persoonlijk zou doen is gewoon 2 takt olie in je reservoir. oliepomp onluchten (schroef bovenop de oliepomp open draaien totdat de olie hierdoor naar buiten komt zetten)en daarna olie afvoer slang ontluchten (de slang van de pomp naar het membraam, dit doe je door je oliepomp voluit te houden met een schroevendraaier terwijl je brommer stationair draait op mengsmering(benzine gemengd met 2 takt olie in juiste verhouding))

maar ja men zegt dat ik altijd teveel vertrouw op onbetrouwbare dingen als oliepompen en sensoren
 
Live and let die
laurens.dierickx 6-8-2009 1:21 Print reply
Posts: 13
Nochmaals allemaal enorm bedankt voor de informatie. Heb nog een paar updates; als ik de dop van het oliereservoir onder m'n zadelhaal blijkt er echt nog wel olie in het reservoir te zitten. Ik weet alleen niet of dit een reservoir is voor 2takt olie of olie voor iets anders? Ik heb de andere dop die het peil van de olie meet er ook eens afgedraaid, de brommer gestart en de dop ingeduwd zodanig dat hij signaal doorgeeft dat het peil nog goed staat en toch bleef het lampje branden. Dus oftewel is de dop die het peil meet stuk, ofwel is er ergens anders te weinig olie? Ik weet dus gewoon niet of er nu 2takt olie in het reservoir onder het zadel moet of olie voor iets anders...
Ik denk dat het inderdaad hetzelfde principe is als bij de nsr zoals st.nyksterdriver al zei; een sensor die het oliepeil meet waar drie draden van vertrekken.


alvast bedankt

Dit bericht is gewijzigd door laurens.dierickx op 6-8-2009 om 1:22 uur.
 
Lex ss50 6-8-2009 8:48 Print reply

Posts: 657
Volg anders even waar de draadjes van het lampje naartoe gaan, weet je gelijk welke sensor olie tekort aangeeft.
 
-
Rampoon 6-8-2009 11:00 Print reply

Posts: 108
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lex ss50
Volg anders even waar de draadjes van het lampje naartoe gaan, weet je gelijk welke sensor olie tekort aangeeft.


er zit maar 1 oliesensor op een mbx en das de sensor die in je oliereservoir hangt en aangaat zodra je peil beneden een bepaald peil gezakt is
 
Live and let die
laurens.dierickx 6-8-2009 12:43 Print reply
Posts: 13
Dus het gaat om 2takt olie? Zolang ik brommermix tank moet ik me dus geen zorgen maken?


 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-8-2009 12:57 Print reply

Posts: 8580
De sensor zelf kan je er gemakkelijk uithalen.
Gewoon uithalen, en terug insteken en het kan dat het probleem is opgelost. De eigenlijke sensor maakt geen direct contact met de olie en kan door vervuiling van de buitenkant en lang 'stil' zitten een beetje lui en in de war raken.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
laurens.dierickx 6-8-2009 18:03 Print reply
Posts: 13
Oke, bedankt. Wat is de beste verhouding voor een Honda MBX 50? Heb 'm nu 1/50 getankt. Hoeveel kilometer doe je zo ongeveer met een liter brommermix?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-8-2009 9:55 Print reply

Posts: 8580
1:50 is wel OK.
Hoeveel je verbruikt is sterk afhankelijk van hoever je brommer getuned is en natuurlijk ook van je rijstijl. Ik zou zeggen ergens tussen de 10 en 30 km.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
laurens.dierickx 8-8-2009 15:22 Print reply
Posts: 13
Okido, bedankt. Hij is niet getuned ofzo, het is enkel niet meer de originele pijp. Ik zit nu echter met een ander probleem; gisteren reedt ik weg met de brommer, ging allemaal goed, was volgas aan het geven en ineens begon de motor stilletjes aan minder en minder gas te geven en viel hij uiteindelijk stil. Heb ook ene paar plofjes gehoord in de pijp. Als ik dan was stilgevallen kreeg ik hem eerst niet in gang door als een gek op de kickstart te springen, maar na enkele minuutjes starte hij weer wel en kon ik weer 5 minuten rijden tot hetzelfde gebeurde. Geraakt de brommer oververhit? Zoja, wat kan ik hier aan doen?


 
R.uben 8-8-2009 15:57 Print reply
Posts: 436
Ja, hij loopt inderdaad warm.
De oplossing hiervoor is het (laten) plaatsen van een grotere sproeier.
 
laurens.dierickx 8-8-2009 19:00 Print reply
Posts: 13
OK, zal dat eens bekijken. Wat ik nu ook gedaan heb is het leegmaken van de 2takt-olie pomp die normaalgezien de 2takt olie mengt met de benzine die je in de tank gooit omdat ik al brommermix in de tank deed zodanig dat hij al olie genoeg had. Ik dacht dat het stilvallen misschien lag aan een overload aan olie, wat nu dus ook verholpen zou moeten zijn wat dus niet het geval was of moet ik misschien de resterende olie uit het reservoir er nog "uitrijden"? Kan het aan nog iets anders liggen dan de sproeier?

alvast bedankt

Dit bericht is gewijzigd door laurens.dierickx op 8-8-2009 om 23:50 uur.
 

Dit topic is 3131 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved