Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Hoeveel voltage dop/bobine ?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 851 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #57956 - Hoeveel voltage dop/bobine ?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 10507 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

sjim 3-8-2009 16:39 Print topicpost
Posts: 32
Ik vraag mij nogal af hoeveel volt de draden van de ontsteking naar de bobine moeten aangeven bij de multimeter. En de dop.

Want heb problemen met mn vonken, carb schoongemaakt, ontsteking gecheckt allesallesalles.

Iemand toevallig de getallen in zn achterhoofd ?

Alvast van harte bedankt.

P.S.: Ducati ontsteking + bobine, 50cc am6 - Motorhispania
 

Vehikel 3-8-2009 17:02 Print reply

Posts: 2903
Dat kun je niet meten met een standaard multimeter, het zijn pieken van boven de 10.000 volt voor de dop. zo'n 1000 volt denk vóór de bobine.


 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Uncle BLAM 3-8-2009 17:47 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sjim
Ik vraag mij nogal af hoeveel volt de draden van de ontsteking naar de bobine moeten aangeven bij de multimeter. En de dop.

Want heb problemen met mn vonken, carb schoongemaakt, ontsteking gecheckt allesallesalles.

Iemand toevallig de getallen in zn achterhoofd ?

Alvast van harte bedankt.

P.S.: Ducati ontsteking + bobine, 50cc am6 - Motorhispania


van de onsteking naar bobine ( dunne draad ) is vrij laag ongeveer 6-12 volt maar de spanning tijdens het ontsteken naar de dop is een hoogspanning van zoals vehikel al zei 10.000 volt of hoger nog weer afhankelijk van de weerstand van de bougiedop ( meestal 5k ohm )

bij een brommerzaak kunnen ze vaak de bobine wel testen met een apparaat dat daar geschikt voor is

( de vonk van de losse bougiedraad naar b.v. cilinder dus ZONDER bougiedop eraan moet ongeveer 1,5 tot 2 cm lang zijn, pas op voor schokken als je dit test )

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 3-8-2009 om 17:51 uur.
 
een BF teller is sneller
sjim 3-8-2009 19:30 Print reply
Posts: 32
OK dan, haha had al zo'n 10.000V antwoord vermoed maar hoopte het niet. Morgen komt een vriend langs met multimeter, gaan we wel ff kloten.

Verder komt de vonk niet verder dan ong een cm, en vroeger kreeg ik idd nog wel is een schok als ik m zo wilde testen, nu totally niet..

Een cm kan ook goed zyn of ist juist minimaal 2cm...

laten we alle bromba's op 1 stapel gewoon verbranden ? Mijn probleem is echt té vaag (zie ander topic)

MAAR TOCH BEDANTK!
 
dirktimmer 3-8-2009 19:31 Print reply

Posts: 1737
ook de draad naar de bobine valt niet te meten omdat het pulsen zijn, multimeter zal daar nie tof slecht mee om kunnen gaan

sterkte
 
Vehikel 3-8-2009 23:42 Print reply

Posts: 2903
Idd, dat gaat met standaard meetapparatuur niet lukken, hoogstens met een speciale scoop.
Maar ik zal niet kijken naar de overbruggingsafstand, maar enkel over er een mooie vonk bij een laag toerental gegenereerd wordt.
Wat je meter wel kunt doen, is de verbindingen controleren middels een schema, je zet de meter dan op ohms.

Je meter heeft even tijd nodig om de spanning te registreren, maar de de piek is maar een fractie van die tijd aanwezig, dus de meter zal vrijwel niks aangeven. Daarbij vind de meter 10kV ook niet echt lekker denk ik

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 4-8-2009 om 0:11 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Nipo_5 4-8-2009 16:19 Print reply
Posts: 193
Ik heb het ook met een multimeter gemeten toen ik problemen had, zat meestel van 400 volt tot buiten het bereik van de multimeter (boven de 1000 volt)

Bobine kun je doormeten met je multimeter op weerstand, die moet dacht ik 800 Kohm op je 'plus' zijn en nauwelijks weerstand op je ground.

Succes!
 
nitirkha 4-8-2009 16:31 Print reply

Posts: 437
Als ie niet zo lekker vonk, kan je ook voor de zekerheid is een extra massadraad aanleggen...wil soms nog wel is helpen ( als dat zo is, betekend t dus dat de originele niet best meer zit )
 
sjim 4-8-2009 17:43 Print reply
Posts: 32
Zou zo'n verneukte massadraad een wat gematigde maar nog wel zichtbare vonk kunnen geven ? Want ik zie wel een sneetje in het draadje met daarbij een flink verroest koperdraad. Alleen is er niet echt een aansluiting, hij gaat gewoon recht mn bobine in en dat sneetje zit juist in het begin..

Verder vraag ik mij nog af dat als de bobine zelf wel kapot is, of het dan nog kan dat hij wel aanslaat maar gewoon heel verrot rijdt (zie mijn andere topic 'hangende brommer - héél vreemd'. Net zelf proberen de weerstand te meten maar dat lijkt allemaal wel ok te zitten. Alleen pakt hij ook heel vaak de massadraad niet.... Zou wel heel skeer zyn als t alleen maar aan zo'n kutdraadje ligt.

Bedankkkkkt maar weer tussendoor!
 

Dit topic is 10507 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved