Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Onduidelijkheden revisie derbi blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1172 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #57875 - Onduidelijkheden revisie derbi blok
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 8488 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Razor 27-7-2009 23:48 Print topicpost

Posts: 1554
Hallo allemaal.

Ik ben bezig met een derbi blok voor iemand te reviseren. Echter is dat blok werkelijk waar door een beunhaas in elkaar gezet. Ik heb ervaring met 't reviseren van am6 blokjes maar dit is mijn eerste derbi blok.

Ik heb veel gezocht op internet, heb exploded views en heb het werkplaatshandboek doorgelezen van het derbi blok.

Ook gaat helaas niet op dat hoe het uit elkaar is gegaan, het ook weer zo in elkaar moet. Want dat is niet te vertrouwen met het werk van de vorige eigenaar.

Ik heb een foto gemaakt van de koppeling met alle ringetjes die erin zaten. Er zitten volgens mij veel te veel ringetjes in en ook een paar die er gewoon niet in horen.

Hier foto van de link:


Ik denk dat nummer 1 en 4 er niet in horen omdat het gewoon normale sluitringen zijn. Die koperen ring (nummer 2) is helemaal misvormd omdat die rechtstreeks op die naaldlager zat. Vraag me ook af of die erin moet...

Shimring nummer 6 zat in het koppelingsdeksel. Die zit wel goed lijkt me?

Shimring nummer 3 moet over de drukstift heen dacht ik.

Nummer 5, mag die rechtstreeks tussen koppelingshuis en binnenhart geplaatst worden? Of moeten daar ook nog andere ringen bij/tussen?



Van de exploded view van derbi wordt ik ook niet veel wijzer:


Klopt deze wel 100%?

En ook staan helaas op Easyparts niet de afmetingen duidelijk vermeld van elke ring. Bijv. het axiale-naaldlager staat niet (duidelijk) aangegeven? En staat daar ook niet in de lijst...
Ook gaat de lijst maar tot 25, en weet ik dus niet wat voor onderdeeltje nummer 28 is.

Want in de exploded view staat die nummer 28 (soort hoedje...), maar die mis ik dus compleet. Kan ook niet goed zien wat het moet voorstellen..

En 17 is dan het borgclipje dat het asje moet borgen...maar helaas mis ik deze ook. Weet iemand hoe dik dat clipje moet zijn? (niet dat het heel belangrijk is maar als iemand er één heeft liggen en het toch zo kan opmeten. Ze hebben meerdere diktes hier bij de boutenhandel daarvan...)




Ander vraagje:

Op deze foto zie je een dat er een ringetje bovenop de primaire as zat:


Dit ringetje is echter groter dan de as... (goed te zien op de foto...)
Dit hoort ook niet lijkt mij?

En ook hier wordt ik helaas niet veel wijzer van, van de exploded views van Derbi/Easyparts...
Iemand betere exploded views/maten of die mij gewoon dit kan uitleggen hoe het wel daar zit? (versnellingsbak)



En als laatste vraagje:
Iemand dit al eens eerder tegen gekomen?


Het kan niet anders zijn dat deze is aangelopen ter hoogte van de aftap-imbusbout.


Ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen



Lennart

 
blowdown en een powerband te koop!

Joel_koningslust 27-7-2009 23:51 Print reply

Posts: 14514
dat koppelingshuis is idd van de olieniveabout

komt wel vaker voor dat ze de bout kapot draaien en dan een andere pakken die te lang is
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Razor 28-7-2009 13:20 Print reply

Posts: 1554
ja dat is idd een optie die ik zelf eerst ook dacht. Echter heeft de vorige eigenaar de koppelings-drukstift niet geborgd en ook niet gebruik gemaakt van dat orginele hoedje. De koppelingsdeksel had dus geen limiet wanneer deze ingedrukt werd, en daarom denk ik dat deze elke keer tegen het carter aan kwam. Maar goed.. het is iig daarvan dus dat is verder duidelijk


Maar iemand anders nog over de rest?




En een ander belangrijk vraagje. Ik zie dat sommige derbi blokken wel een balansas hebben en andere weer niet. Voor zover ik weet hebben alle nieuwe type derbi blokken sowieso al geen balansas.

Maar in de oude types had ik verwacht dat in elk blok er één zat. Maar kan het zo zijn dat senda's ze niet hebben en GPR's wel?

Dit bericht is gewijzigd door Razor op 28-7-2009 om 13:29 uur.
 
blowdown en een powerband te koop!
Razor 28-7-2009 16:35 Print reply

Posts: 1554
koppeling ben ik bijna uit. Het enige wat mij nog onduidelijk is, is de volgorde en wat er nu precies zit bij het drukstiftje.

Iig 2 ringen, axiaal naaldlager, drukstift zelf... maar hoe en wat is mij niet duidelijk helaas nog.


Hoorde net dat senda's geen balansas hebben en GPR's wel. Dus dat klopt dan.



Enige wat nog verder onduidelijk is hoe en wat het nu bij de versnellingsbak zit. Easyparts is te onduidelijk daarin en staan ook geen maten bij.

Enige wat ik gevonden heb is iets voor de secundaire as:



waarvan er dus 2 dingen zijn die ik mis (het ?).. en de allereerste ring heb ik er 2 van die passen maar weet niet welke er hoort.


En van de primaire as weet ik al helemaal niet wat er onder en boven hoort en de maten daarvan.

 
blowdown en een powerband te koop!
Razor 2-8-2009 21:09 Print reply

Posts: 1554
kick
 
blowdown en een powerband te koop!
jan-dx11 2-8-2009 21:26 Print reply

Posts: 4931
ik denk dat je op apriliaforum meer kans maakt.
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Razor 2-8-2009 21:40 Print reply

Posts: 1554
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
ik denk dat je op apriliaforum meer kans maakt.

t is derbi he...?
 
blowdown en een powerband te koop!
jan-dx11 2-8-2009 21:56 Print reply

Posts: 4931
ja, dat weet ik. maar daar licht het niveau wat hoger als hier vrees ik
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Razor 3-8-2009 0:35 Print reply

Posts: 1554
ja dat ben ik met je eens betreft niveau.

Echter zit ik daar ook al enige tijd op het forum en zijn er ook niet heel veel derbi rijders daar. En degene die er zitten met ervaringen betreft blokken e.d. zitten ook op het derbi-forum. Daar heb ik mijn vraag ook al gesteld maar helaas weten ze het daar ook gewoon niet...
 
blowdown en een powerband te koop!
Tombrom 3-8-2009 1:04 Print reply

Posts: 15925
hmm ben vergeten te meten voor je

blok ligt wel open bij een vriend van me
 
Razor 4-8-2009 14:05 Print reply

Posts: 1554
hey tombrom, heb je het misschien al opgemeten?
Zo ja, kan je dat ff mailen/pb'en naar me...

thx alvast.


Ook anderen zijn welkom om te antwoorden...
 
blowdown en een powerband te koop!
Razor 19-8-2009 16:28 Print reply

Posts: 1554
mensen, er is toch vast wel iemand die mij dit kan vertellen?

Na 4 weken zoeken, rondvragen en bellen is er nog niemand die dit weet...


Hoeveel ringen moeten er onder / boven de:

- Primaire as ( waar je koppeling op zit )
- Secundaire as ( waar je voor-tandwiel op zit)



En heeft iemand bematingen van de ringetjes (diameter, asgat, dikte)
 
blowdown en een powerband te koop!
Niek de Wildt 19-8-2009 17:14 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
ja, dat weet ik. maar daar licht het niveau wat hoger als hier vrees ik


Dat bewijs je maar weer met je spellingsfout.

Razor,

tip 1: bij het reviceren van een motorblok is het aantrekken van schoenen noodzakelijk

tip 2: inbox Gprnick even, hij heeft foto's van toen we zijn blok uit elkaar trokken.
 
Razor 27-8-2009 17:18 Print reply

Posts: 1554
kick
 
blowdown en een powerband te koop!

Dit topic is 8488 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved