Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Yamaha XT500

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 818 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #57836 - Yamaha XT500
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 6477 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bioflap 24-7-2009 20:06 Print topicpost
Posts: 842
Hoi mensen,

Ik weet dat het hier niet hoort, maar ik heb toch even een paar vragen.

Ik heb vanmiddag de oude Yamaha XT500 van me vader uit de schuur gehaalt, onder het stof natuurlijk en de band lek.

Achterkap is door geroest, maar dat ga ik nog allemaal opknappen.

Toen we hem terug kregen van me pa zijn kameraad, rookte hij en startte hij slecht (motor-politie).
Weggezet, en nu start hij dus niet meer.

Mijn grote probleem is, hij rijd niet.
Motor heeft weinig compressie, en is makkelijk te kicken, wat normaal niet zo hoort.

Zou dit kunnen liggen aan de cilinder/zuiger?
Of moet ik ook nog aan de kleppen denken.

Het volgende probleem is, dat ik niet weet welk type het is, normaal heeft een XT op de tank dus Yamaha XT staan, hier staat alleen Yamaha op, wat ik dus niet kan vinden op google, misschien dat jullie weten welk type?
Hij heeft een hoge uitlaat, en een beschermkapje voor het motorblok.

Zouden meer info kunnen geven over de vragen?



Daarna dus weg gezet en nu start hij niet meer.
 
Toekomstige naam: Bioflap

kenny77 24-7-2009 20:07 Print reply

Posts: 29286
Als je wilt weten welk type het is , zou een foto'tje handig zijn.
 
colindevos1 24-7-2009 20:08 Print reply
Posts: 326
een foto zou wel handig zijn want nu kunnen we tog niet kijken of we weten welk typen het is
 
weet maak typ fouten ik ben ook maar een mens
bioflap 24-7-2009 20:09 Print reply
Posts: 842
idd slim.. ik ga ff serienummer opschrijven en foto maken..

Ik kan me vader niet om info vragen,, omdat het een cadeau is voor zijn 50ste verjaardag.. en dan wil ik hem graag lopend geven.. :P
 
Toekomstige naam: Bioflap
mtxsh-jeroen 24-7-2009 20:09 Print reply

Posts: 162
als je een foto post weet vast wel iemand hier wat voor type het is. als ik jou was zou ik gewoon op http://www.bikepics.com/ kijken, daar kun je vast wel vinden wat voor een het is
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 24-7-2009 20:15 Print reply

Posts: 9841
ding start alleen als je ballen in je onderbroek hebt.

weinig compressie kan ook komen door een automatisch kleplichtsysteem, dat is iig de bedoeling van dat systeem maar weet niet of dat op dat type zit.

aangezien ie veel rookt en weinig compressie heeft zou ik de zuigerveren vermoeden.
Als de kleppen niet goed afsluiten mis je ook compressie natuurlijk maar daar ben je gauw genoeg achter als je kleppen gaat stellen (wat je natuurlijk meteen doet samen met een oliewissel voor je het ook maar in je kop haalt om dat ding te starten... )

als je dan toch bezig bent zou ik meteen even proberen te checken of de distributie nog wel op tijd staat. Ook even carbje schoonmaken en verse benzine erin. Eencilinders moet je beetje goed verzorgen als je ze goed wilt starten. en je moet het kunnen.

 
Too cool for school!
bioflap 24-7-2009 22:57 Print reply
Posts: 842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ding start alleen als je ballen in je onderbroek hebt.

weinig compressie kan ook komen door een automatisch kleplichtsysteem, dat is iig de bedoeling van dat systeem maar weet niet of dat op dat type zit.

aangezien ie veel rookt en weinig compressie heeft zou ik de zuigerveren vermoeden.
Als de kleppen niet goed afsluiten mis je ook compressie natuurlijk maar daar ben je gauw genoeg achter als je kleppen gaat stellen (wat je natuurlijk meteen doet samen met een oliewissel voor je het ook maar in je kop haalt om dat ding te starten... )

als je dan toch bezig bent zou ik meteen even proberen te checken of de distributie nog wel op tijd staat. Ook even carbje schoonmaken en verse benzine erin. Eencilinders moet je beetje goed verzorgen als je ze goed wilt starten. en je moet het kunnen.


idd, bijna alle mensen hier wat die XT hebben proberen te starten hebben een mooie deuk in het scheenbeen van de XT

Ik ben erachter, bouwjaar is ong 77/79.
En morgen wordt er een Cilinder/zuiger opgestuurd, 1ste overmaat, maar de cilinder is nog goed, dus geen problemen ermee.

Verder heeft mijn oom hem laatst nog na gekeken, alles was goed, alleen de cilinder was verrot.

Cilinder was 3de overmaat, en de zuiger liep dus een 8je.
Ook zaten er al auto zuigerveren in, zodat hij nog iets langer bleef lopen, bougie met hogere hittegraad zodat de olie ook mee verbrande, dus er moet een nieuwe cilinderbuis in de cilinder, en dus een andere zuiger.

Dan hebben we 2 setjes.

Bedankt voor de informatie, Heb je zelf ervaring met een Yamaha XT500?
 
Toekomstige naam: Bioflap
Martijn II - Forum en Sales Moderator 24-7-2009 23:16 Print reply

Posts: 9841
nee heb geen ervaring met xt specifiek.
klinkt wel nasty, die oplossingen om em draaiend te houden
 
Too cool for school!
PRO TUNING 25-7-2009 10:18 Print reply

Posts: 4000
Starten van een XT 500 is een eitje, mits je de juiste procedure volgt.
Het kan zelfs met de hand.

Zuigers zijn er tot 90 mm leverbaar.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 25-7-2009 om 10:19 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-7-2009 12:25 Print reply

Posts: 8610
Die dingen zijn geld waard trouwens als ze goed zijn
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Makrolon 25-7-2009 12:26 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Die dingen zijn geld waard trouwens als ze goed zijn

Valt best mee.
 
KTM 525 EXC Supermoto
bioflap 25-7-2009 14:19 Print reply
Posts: 842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Die dingen zijn geld waard trouwens als ze goed zijn

Dat is waar, ik upload zo even de foto`s, en er zijn al een paar mensen langs geweest wat hem wilde meenemen voor 1500 euro.
Niet lopend, tjah dat vindt ik best duur voor een motor uit 1978.

Als het goed is wordt vandaag zuiger en cilinder opgestuurd, die zijn net gehoont, en is dus 1ste overmaat.
De cilinder wat hier afkomt zon nieuwe buis in, en die zuiger kunnen we weggooien, want zelf andere auto zuigerveren hielp niet.

Gelukkig is de rest van het blok wel goed, die hebben we nagekeken.
Optisch moet er ook nog wat aan gebeuren, de zijkapjes zijn verkleurt, achterspatbord is doorgeroest(komt vaak voor).

de spaken zijn gaan roesten, en het wordt ook een kwestie van goed poetsen

Ik zal hier zo even een link neerzetten met hoe hij er nu uitziet.. :P

Hier is de link

http://www.brommerforum.nl/gallery/view/5275


Dit bericht is gewijzigd door Gilera_Maik op 25-7-2009 om 14:34 uur.
 
Toekomstige naam: Bioflap
Martijn II - Forum en Sales Moderator 25-7-2009 14:35 Print reply

Posts: 9841
zou me ook meteen even afvragen waarom ie eigenlijk kapotliep.

kan je vertellen dat het niet leuk is als je je blok net helemaal hebt gefixt en dat ie na 10km weer kapotloopt omdat je alleen de symptomen hebt verholpen en niet de oorzaak hebt opgelost.

zorg dus dat je oliesysteem goed is.
 
Too cool for school!
bioflap 25-7-2009 16:06 Print reply
Posts: 842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zou me ook meteen even afvragen waarom ie eigenlijk kapotliep.

kan je vertellen dat het niet leuk is als je je blok net helemaal hebt gefixt en dat ie na 10km weer kapotloopt omdat je alleen de symptomen hebt verholpen en niet de oorzaak hebt opgelost.

zorg dus dat je oliesysteem goed is.


Dat klopt, daarom hebben we hem helemaal uit elkaar gehaalt..
Het blok is top, maar verdeed heeel veel olie,,
Cilinder was gewoon op,, 3de overmaat,, dus na een tijdje begon de zuiger een 8je te lopen.. en dan is het snel over met de pret.

Er is gelukkig een cilinder+Zuiger onderweg, en dan gaan we deze weer goed maken, dus nieuwe cilinderbus erin, en gewoon een nieuwe zuiger erbij, zodat we er nog 1 op voorraad hebben.

Maar hij heeft er gewoon onwijs mee gereden, doortrekken tot in het rode,, tjah motor politie he..

Daarvoor nooit problemen mee gehad, alleen toen hij hem heeft gehad, was het over.
 
Toekomstige naam: Bioflap
bioflap 25-7-2009 18:49 Print reply
Posts: 842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Starten van een XT 500 is een eitje, mits je de juiste procedure volgt.
Het kan zelfs met de hand.

Zuigers zijn er tot 90 mm leverbaar.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 25-7-2009 om 10:19 uur.

Het kan een eitje zijn ja... maar iedereen hier is te lui om de juiste procedure te volgen (A)
 
Toekomstige naam: Bioflap
Vehikel 25-7-2009 19:12 Print reply

Posts: 2903
heb je ook ff de kop op z'n kop neergelegd, dan wat benzine in de verbrandingskamer gieten, en checken of het niet wegstroomt langs de kleppen?
Misschien sowieso een idee om deze ff in te schuren als je het gelijk goed wilt doen.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...

Dit topic is 6477 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved