Makrolon |
20-7-2009 0:01 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: R.uben
Op de weg mag je sinds januari 2009 met de bromfiets 45 km/u. Binnen én buiten de bebouwde kom (heb pas nog examen gedaan)
Zal je wel gezakt zijn dan. want buiten de kom mag je toch echt maar 40.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
DerbiLimited08 |
20-7-2009 0:11 |
Posts: 492 |
binnen de bebouwde kom 30 en buiten 40
|
|
|
|
kenny77 |
20-7-2009 0:12 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: David Honda
binnen de bebouwde kom 30 en buiten 40
Als er binnen de bebouwde kom een 30 zone is.
maar normaal 45km/h.
|
|
|
|
R.uben |
20-7-2009 10:21 |
Posts: 436 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: David Honda
binnen de bebouwde kom 30 en buiten 40
Nee, je bent zeker al voor januari 2009 opgegaan. Binnen en buiten de bewouwde kom op het fietspad inderdaad binnen 30 en buiten 40. Maar als je op de weg moet is dit sinds (volgens mij) januari 2009 45 km/u, zodat brommers ook meer met het verkeer mee kunnen komen.
|
|
|
|
RS2Racer91 |
20-7-2009 11:56 |
Posts: 1540 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: R.uben
[...]
Nee, je bent zeker al voor januari 2009 opgegaan. Binnen en buiten de bewouwde kom op het fietspad inderdaad binnen 30 en buiten 40. Maar als je op de weg moet is dit sinds (volgens mij) januari 2009 45 km/u, zodat brommers ook meer met het verkeer mee kunnen komen.
ja zo dacht ik het ook, maar wat scheelt die 5 km/u nou
60 had beter geweest
|
|
|
|
Robtuner |
20-7-2009 12:04 |
Posts: 75 |
Dit zegt wikipedia over de snelheid:
* jaren twintig - eerste experimenten met fietsen met hulpmotor.
* 1948 - eerste bromfietsen op de markt.
* 1956 - invoering van maximumsnelheid van 40 km/u.[1]
* 1957 - invoering van de gele plaat voor een duidelijker onderscheid met motorfietsen.
* 1957 - Bromfietsen worden gelijkgesteld aan fietsen en moeten van het fietspad gebruikmaken.
* 1958 - Verbod op buddyseat achtige constructie's: een bromfiets is een fiets met motor, geen motorfiets met lichte motor en een buddyseat belemmert fietsen.
* 1959 - Einde verbod op buddyseat.
* 1965 - Invoering verplichte WA-verzekering.[1]
* 1966 - introductie van het verzekeringsplaatje.
* 1974 - introductie van de snorfiets met kleine wielen westerterp wieltjes en oranje plaat.
* 1975 - invoering helmplicht.[1]
* 1976 - afschaffing verplichte kleine wielen voor snorfietsen.
* 1985 - afschaffing van de verplichte trappers waarmee de introductie van de bromscooter in Nederland mogelijk is
* 1995 - Voortaan mogen ook stickers gebruikt worden als geel plaatje, dit als tegemoetkoming aan bromscooters waar steeds vaker een gele plaat moeilijk te monteren is.
* 1996 - invoering bromfietscertificaat: iedereen die op of na 1 juni 1980 geboren was, moet voortaan een theorie-examen afleggen om een bromfietscertificaat te krijgen.
* 1999 - Per 15 december 1999 moeten bromfietsen de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad of fietsstrook, tenzij anders aangegeven.
* 2005 - invoering Nederlands kenteken voor bromfietsen. Dit bromfietskenteken begon met de cijfer-/lettercombinatie 01-DBB-1. Met ingang van 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen hiervan voorzien zijn. Tussen 1 september 2005 en 31 oktober 2006 moesten alle bromfietsen eerst geschouwd worden door een erkend bromfietsbedrijf, waarna de RDW het kentekenbewijs én een papier om een kenteken te laten maken, opstuurde. Bromfietsen van voor 1974 worden als klassiek beschouwd. Via de nieuwe kentekenplaten werd onderscheid gemaakt tussen de brom- en snorfiets in Nederland. Voor bromfietsen werd de kentekenplaat geel van kleur, met zwarte letters. Voor snorfietsen werd de kentekenplaat blauw van kleur, met witte letters. Hiermee verviel de noodzaak voor de in 1957 ingevoerde gele en de in 1974 ingevoerde oranje plaatjes om onderscheid te maken tussen bromfietsen en snorfietsen.
* 2006 - invoering bromfietsrijbewijs AM.
* 2008 - Per 1 april 2008 is de maximumsnelheid voor bromfietsen op de rijbaan verhoogd van 40 naar 45 km/u.[2] Tevens is het verplicht gesteld om binnen de bebouwde kom op de weg te rijden, tenzij verkeerstekens anders aangeven.
|
|
www.schakelforum.net |
|
-Bassie- |
20-7-2009 12:15 |
Posts: 6617 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RS2Racer91
[...]
ja zo dacht ik het ook, maar wat scheelt die 5 km/u nou
60 had beter geweest
een brommer mag meen ik maar 45
|
|
The way of life is just like the car you drive its good or bad |
|
Raoul |
20-7-2009 12:17 |
Posts: 2997 |
je mag binnen de bebouwde kom toch 45, ALS je op de rijbaan zit waar ook autos rijden
op een losliggend bromfietspad moet je gewoon 30 toch?
|
|
Aprilia MX (H) |
|
Tommyofzo |
20-7-2009 12:19 |
Posts: 6934 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]
Zal je wel gezakt zijn dan. want buiten de kom mag je toch echt maar 40.
Heb laatst nog een boete gehad voor 83 km/h en in de brief stond dat ik er 45 mocht, was buiten de bbk.
Was trouwens wel een weg waar ik eigenlijk op't fiets pad moest.
Dit bericht is gewijzigd door Tommyofzo op 20-7-2009 om 12:20 uur.
|
|
|
|
-Bassie- |
20-7-2009 12:23 |
Posts: 6617 |
het is allemaal heel krom en moeilijk te begrijpen.
buiten bebouwde kom op fietspad 40 en waar je niet op fietspad kan 45.
binnen bb op fietspad 30 en verder waar je niet op het fietspad mag mag je 45 tenzij er een andere snelheid aan gegeven word.
bijvoorbeeld 30 zone of een woonerf
|
|
The way of life is just like the car you drive its good or bad |
|
Henk-88 |
20-7-2009 12:24 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Robtuner
Dit zegt wikipedia over de snelheid:
* jaren twintig - eerste experimenten met fietsen met hulpmotor.
* 1948 - eerste bromfietsen op de markt.
* 1956 - invoering van maximumsnelheid van 40 km/u.[1]
* 1957 - invoering van de gele plaat voor een duidelijker onderscheid met motorfietsen.
* 1957 - Bromfietsen worden gelijkgesteld aan fietsen en moeten van het fietspad gebruikmaken.
* 1958 - Verbod op buddyseat achtige constructie's: een bromfiets is een fiets met motor, geen motorfiets met lichte motor en een buddyseat belemmert fietsen.
* 1959 - Einde verbod op buddyseat.
* 1965 - Invoering verplichte WA-verzekering.[1]
* 1966 - introductie van het verzekeringsplaatje.
* 1974 - introductie van de snorfiets met kleine wielen westerterp wieltjes en oranje plaat.
* 1975 - invoering helmplicht.[1]
* 1976 - afschaffing verplichte kleine wielen voor snorfietsen.
* 1985 - afschaffing van de verplichte trappers waarmee de introductie van de bromscooter in Nederland mogelijk is
* 1995 - Voortaan mogen ook stickers gebruikt worden als geel plaatje, dit als tegemoetkoming aan bromscooters waar steeds vaker een gele plaat moeilijk te monteren is.
* 1996 - invoering bromfietscertificaat: iedereen die op of na 1 juni 1980 geboren was, moet voortaan een theorie-examen afleggen om een bromfietscertificaat te krijgen.
* 1999 - Per 15 december 1999 moeten bromfietsen de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad of fietsstrook, tenzij anders aangegeven.
* 2005 - invoering Nederlands kenteken voor bromfietsen. Dit bromfietskenteken begon met de cijfer-/lettercombinatie 01-DBB-1. Met ingang van 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen hiervan voorzien zijn. Tussen 1 september 2005 en 31 oktober 2006 moesten alle bromfietsen eerst geschouwd worden door een erkend bromfietsbedrijf, waarna de RDW het kentekenbewijs én een papier om een kenteken te laten maken, opstuurde. Bromfietsen van voor 1974 worden als klassiek beschouwd. Via de nieuwe kentekenplaten werd onderscheid gemaakt tussen de brom- en snorfiets in Nederland. Voor bromfietsen werd de kentekenplaat geel van kleur, met zwarte letters. Voor snorfietsen werd de kentekenplaat blauw van kleur, met witte letters. Hiermee verviel de noodzaak voor de in 1957 ingevoerde gele en de in 1974 ingevoerde oranje plaatjes om onderscheid te maken tussen bromfietsen en snorfietsen.
* 2006 - invoering bromfietsrijbewijs AM.
* 2008 - Per 1 april 2008 is de maximumsnelheid voor bromfietsen op de rijbaan verhoogd van 40 naar 45 km/u.[2] Tevens is het verplicht gesteld om binnen de bebouwde kom op de weg te rijden, tenzij verkeerstekens anders aangeven.
Jammer dat de max. snelheid voor brommers op het fiets-bromfietspad binnen bbk er niet bij staat.
Ook Wiki laat wel eens een steekje vallen..
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
RS2Racer91 |
20-7-2009 12:29 |
Posts: 1540 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -Bassie-
[...]
een brommer mag meen ik maar 45
klopt, maar dat veranderen ze dan maar, in spanje mag je ook 80, laat dan alle brommers de snelheid lopen waar ze voor gemaakt zijn
|
|
|
|
Henk-88 |
20-7-2009 12:37 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RS2Racer91
[...]
klopt, maar dat veranderen ze dan maar, in spanje mag je ook 80, laat dan alle brommers de snelheid lopen waar ze voor gemaakt zijn
En auto's dan ook maar hea, ach wat, beter gooien we gelijk de hele wetgeving weg man
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
-Bassie- |
20-7-2009 12:40 |
Posts: 6617 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RS2Racer91
[...]
klopt, maar dat veranderen ze dan maar, in spanje mag je ook 80, laat dan alle brommers de snelheid lopen waar ze voor gemaakt zijn
ik heb wel eens gehoord dat dat te maken heeft met de personen die er op rijden dat die er nog niet klaar voor zijn.
gezien als je een theorie certificaat haalt je nog geen enkel inzicht hebt.
en verder is het ook een verzekering kwestie.
|
|
The way of life is just like the car you drive its good or bad |
|
Henk-88 |
20-7-2009 19:35 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -Bassie-
ik heb wel eens gehoord dat dat te maken heeft met de personen die er op rijden dat die er nog niet klaar voor zijn.
Dat blijft een punt van discussie waar de meningen over verdeeld zijn.
Wat wel zo is, is dat de 40km/h ooit is voorgesteld door de bromfietshandel zelf.
Omdat ze bang waren dat brommers anders verboden zouden gaan worden.
Denk daar maar 'ns over na.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|