Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Licht aan = brommer uit

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 848 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #57673 - Licht aan = brommer uit
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3845 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

D-Fir 12-7-2009 23:15 Print topicpost

Posts: 63
Hey allemaal.
Ik ben tegen een in mijn ogen nogal vaag probleem aangelopen. Laatst begon het licht van m'n TSX nogal lafjes te branden en werd steeds zwakker. Later deed het licht het helemaal niet meer als de brommer niet liep en deed nog wel een beetje wat als ik reed. Nu doet het licht gewoon helemaal niks meer.

Nu kom ik net thuis, sta ik voor m'n deur terwijl dat ding stationair loopt en wil ik toch nog ff proberen of m'n licht het doet. Dus ik druk die switch om en zet 'm in z'n vrij. M'n neutraallampje licht zwakjes op, er komt even een heel klein beetje licht uit m'n voorlamp en vervolgens slaat ie af:s.

Nou moet ik zeggen dat ik nooit zoveel heb begrepen van alle electronica om, op en aan een brom, maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling.. Of is het gewoon zo dat m'n licht/ontstekingsspoel, nu m'n accu leeg is, zo belast wordt dat hij niet genoeg spanning meer heeft om te ontsteken? Of is er echt iets stuk/doorgebrand/kortgesloten?

Ik snap dat ik dit redelijk makkelijk kan checken door een volle accu erop te gooien, maar ik heb geen acculader en ik heb geen idee of die van mij oplaad of niet. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
 

tsxhunter 12-7-2009 23:18 Print reply

Posts: 9332
ik denk iets van kortsluiting. dat de accu leeg is kan niet want de ontsteking word niet geregeld door de ontstekingsspoelen oid.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
D-Fir 12-7-2009 23:31 Print reply

Posts: 63
Hmm, okay. Waar kan ik dan het best naar zoeken? Iets van een stukje kaal draad wat het frame raakt ofzo? Of gewoon even m'n hele kabelboom nalopen?

Edit: kan het trouwens kwaad om hiermee door te rijden? Is er kans dat er ergens iets doorbrand ofzo? Of gewoon even verlichting uithouden en ermee doorrijden?

Dit bericht is gewijzigd door D-Fir op 12-7-2009 om 23:32 uur.
 
tsxhunter 12-7-2009 23:37 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: D-Fir
Hmm, okay. Waar kan ik dan het best naar zoeken? Iets van een stukje kaal draad wat het frame raakt ofzo? Of gewoon even m'n hele kabelboom nalopen?

Edit: kan het trouwens kwaad om hiermee door te rijden? Is er kans dat er ergens iets doorbrand ofzo? Of gewoon even verlichting uithouden en ermee doorrijden?

Dit bericht is gewijzigd door D-Fir op 12-7-2009 om 23:32 uur.


denk dat het niks uitmaakt als je verlichting uit hebt. en ff je hele kabelboom na kijken.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
ikkejw 12-7-2009 23:49 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: D-Fir
Hey allemaal.
Ik ben tegen een in mijn ogen nogal vaag probleem aangelopen. Laatst begon het licht van m'n TSX nogal lafjes te branden en werd steeds zwakker. Later deed het licht het helemaal niet meer als de brommer niet liep en deed nog wel een beetje wat als ik reed. Nu doet het licht gewoon helemaal niks meer.

Nu kom ik net thuis, sta ik voor m'n deur terwijl dat ding stationair loopt en wil ik toch nog ff proberen of m'n licht het doet. Dus ik druk die switch om en zet 'm in z'n vrij. M'n neutraallampje licht zwakjes op, er komt even een heel klein beetje licht uit m'n voorlamp en vervolgens slaat ie af:s.

Nou moet ik zeggen dat ik nooit zoveel heb begrepen van alle electronica om, op en aan een brom, maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling.. Of is het gewoon zo dat m'n licht/ontstekingsspoel, nu m'n accu leeg is, zo belast wordt dat hij niet genoeg spanning meer heeft om te ontsteken? Of is er echt iets stuk/doorgebrand/kortgesloten?

Ik snap dat ik dit redelijk makkelijk kan checken door een volle accu erop te gooien, maar ik heb geen acculader en ik heb geen idee of die van mij oplaad of niet. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!



je theorie klopt bijna

wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je accu niet opgeladen wordt (door bv. een draadbreuk, of kapotte spanningsregelaar/gelijkrichter), dus gaat je licht steeds minder fel branden. als je accu helemaal leeg is, moet dus alle spanning van de lichtspoel gebruikt worden om je lamp te laten branden.

als je een lichtspoel gaat belasten geeft die een klein beetje 'weerstand' aan het vliegwiel, je vliegwiel gaat dus nèt iets zwaarder draaien, waardoor je brommer nèt niet stationair blijft lopen.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
D-Fir 12-7-2009 23:53 Print reply

Posts: 63
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



je theorie klopt bijna

wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je accu niet opgeladen wordt (door bv. een draadbreuk, of kapotte spanningsregelaar/gelijkrichter), dus gaat je licht steeds minder fel branden. als je accu helemaal leeg is, moet dus alle spanning van de lichtspoel gebruikt worden om je lamp te laten branden.

als je een lichtspoel gaat belasten geeft die een klein beetje 'weerstand' aan het vliegwiel, je vliegwiel gaat dus nèt iets zwaarder draaien, waardoor je brommer nèt niet stationair blijft lopen.


Ookaay, zo. Ik snap het. Als m'n vliegwiel niet belast zou worden door het voeden van m'n licht, zou je lekker makkelijk energie kunnen winnen natuurlijk. Okay, ik controleer wel even op draadbreuken enzo. Hoe kan ik kijken of m'n spanningsregelaar nog werkt en waar zit dat ding eigenlijk? (ik ben echt een total n00b op heb gebied van electronica ). Tot die tijd trek ik m'n verlichting er wel gewoon even af en rijd ik wel niet als t donker is enzo. In ieder geval alvast bedankt he!
 
popiv 13-7-2009 0:52 Print reply

Posts: 593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



je theorie klopt bijna

wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je accu niet opgeladen wordt (door bv. een draadbreuk, of kapotte spanningsregelaar/gelijkrichter), dus gaat je licht steeds minder fel branden. als je accu helemaal leeg is, moet dus alle spanning van de lichtspoel gebruikt worden om je lamp te laten branden.

als je een lichtspoel gaat belasten geeft die een klein beetje 'weerstand' aan het vliegwiel, je vliegwiel gaat dus nèt iets zwaarder draaien, waardoor je brommer nèt niet stationair blijft lopen.


en dit kan je heel makkelijk controleren door gas te geven in de vrij en dan je licht aan te doen toch?
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
jeroentjen13 13-7-2009 11:53 Print reply
Posts: 850
mijn accu is al een jaartje kapot en ik heb gwn mijn stationair iets harder gezet. mijn voor en agter licht brande zeer goed vanaf ik iets gas geef. als hij stationair draait brand het licht niet fel, mar tog hard genoeg om het te kunnen zien.
 
banus19 13-7-2009 16:59 Print reply

Posts: 425
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
mijn accu is al een jaartje kapot en ik heb gwn mijn stationair iets harder gezet. mijn voor en agter licht brande zeer goed vanaf ik iets gas geef. als hij stationair draait brand het licht niet fel, mar tog hard genoeg om het te kunnen zien.


Ik heb hetzelfde met m'n MB, gaat gewoon prima.
 
Honda's are like: Rawr
rik hulkenberg 13-7-2009 17:07 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: banus19
[...]


Ik heb hetzelfde met m'n MB, gaat gewoon prima.

koplamp kan idd minder spanning hebben
maar de accu is meer dat de knipperlichten, claxon en remlicht vel branden bij stationair
 
Wauter 15-7-2009 21:32 Print reply
Posts: 229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: D-Fir
[...]


Ookaay, zo. Ik snap het. Als m'n vliegwiel niet belast zou worden door het voeden van m'n licht, zou je lekker makkelijk energie kunnen winnen natuurlijk. Okay, ik controleer wel even op draadbreuken enzo. Hoe kan ik kijken of m'n spanningsregelaar nog werkt en waar zit dat ding eigenlijk? (ik ben echt een total n00b op heb gebied van electronica ). Tot die tijd trek ik m'n verlichting er wel gewoon even af en rijd ik wel niet als t donker is enzo. In ieder geval alvast bedankt he!


je kan in de tussentijd best wel met licht rijden hoor, als je nog stationair wilt blijven lopen moet je gewoon je stationairschroef wat aandraaien.

als hetgene wat ikkejw zegt klopt wordt je accu niet opgeladen en moet je dus kijken naar de draadjes tussen je lichtspoel en je accu
 
riccardot 15-7-2009 22:01 Print reply

Posts: 1096
Ik heb eenzelfde probleem, het licht brandt niet als de brommer uit staat en als die loopt amper. Is de accu dan kapot?
Lijkt me niet dat de spanningsregelaar dan kapot is, dan zou die het toch helemaal niet meer doen?
 
ikkejw 16-7-2009 3:03 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: riccardot
Ik heb eenzelfde probleem, het licht brandt niet als de brommer uit staat en als die loopt amper. Is de accu dan kapot?
Lijkt me niet dat de spanningsregelaar dan kapot is, dan zou die het toch helemaal niet meer doen?



je accu moet wel op het licht aangesloten zijn.. wat bij de meeste brommers standaard niet zo is. accu wordt meestal alleen gebruikt voor remlicht/knippers/etc, maar de gemiddelde draadboom is makkelijk om te bouwen naar licht op accu. moet je er wel een dikke accu in hebben liggen, en overdag niet met het licht aan rijden zodat ie kan opladen.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Intenso 16-7-2009 10:39 Print reply

Posts: 2922
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



je theorie klopt bijna

wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je accu niet opgeladen wordt (door bv. een draadbreuk, of kapotte spanningsregelaar/gelijkrichter), dus gaat je licht steeds minder fel branden. als je accu helemaal leeg is, moet dus alle spanning van de lichtspoel gebruikt worden om je lamp te laten branden.

als je een lichtspoel gaat belasten geeft die een klein beetje 'weerstand' aan het vliegwiel, je vliegwiel gaat dus nèt iets zwaarder draaien, waardoor je brommer nèt niet stationair blijft lopen.


hier snap ik nu 1 ding niet van.
waarom zou je vliegwiel meer weerstand krijgen door een lichtspoel?
ik bedoel je vliegwiel draait eromheen en door de magneten in je vliegwiel die om de spoel heen draaien krijg je een electrische lading.
maar omdat je vliegwiel niet tegen de spoel aan komt vraag ik me af hoe dat kan.

bij een auto bijvoorbeeld welke werkt met een dynamo zou dat wel kloppen omdat dan de dynamo meer moet gaan werken en dus zwaarder begint te draaien welke aanwordt gedreven door een riem.

dus ik twijfel aan jou theorie wat betreft het zwaarder draaien van je vliegwiel.
en mocht dit wel zo zijn dan denk ik dat het nog niet meteen zo erg is dat je brommer niet meer stationair wil lopen.
leg eens je vinger op het vliegwiel, dan blijft hij ook nog wel aan staan en denk dat het meer weerstand geeft dan een lichtspoel die heel erg minimum weerstand zal geven
 
---Suzuki stuk voor stuk een sensatie---
J.wally 16-7-2009 11:08 Print reply

Posts: 2301
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Intenso
[...]


hier snap ik nu 1 ding niet van.
waarom zou je vliegwiel meer weerstand krijgen door een lichtspoel?
ik bedoel je vliegwiel draait eromheen en door de magneten in je vliegwiel die om de spoel heen draaien krijg je een electrische lading.
maar omdat je vliegwiel niet tegen de spoel aan komt vraag ik me af hoe dat kan.

bij een auto bijvoorbeeld welke werkt met een dynamo zou dat wel kloppen omdat dan de dynamo meer moet gaan werken en dus zwaarder begint te draaien welke aanwordt gedreven door een riem.

dus ik twijfel aan jou theorie wat betreft het zwaarder draaien van je vliegwiel.
en mocht dit wel zo zijn dan denk ik dat het nog niet meteen zo erg is dat je brommer niet meer stationair wil lopen.
leg eens je vinger op het vliegwiel, dan blijft hij ook nog wel aan staan en denk dat het meer weerstand geeft dan een lichtspoel die heel erg minimum weerstand zal geven



inderdaad dat lijkt mij ook logischer,

en ik denk zo ie zo niet dat het komt omdat er geen accu in zit het kan wel maar ik denk het niet
 
Joost. 16-7-2009 11:53 Print reply

Posts: 339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: J.wally
[...]



inderdaad dat lijkt mij ook logischer,

en ik denk zo ie zo niet dat het komt omdat er geen accu in zit het kan wel maar ik denk het niet


nee natuurlijk klopt het wel wat JW zegt, als je gewoon even heel simpel nadenkt, die 60 watt haalt die lichtspoel echt niet uit de lucht, die haalt ie van het magnetisch veld dat het vliegwiel veroorzaakt.
als je die lichtspoel vol gaat belasten, dus met lichten aan, dan heeft ie een veel sterker magnetisch veld nodig. het vliegwiel gaat dus net iets zwaarder draaien.
als hij zn stationair zo heeft afgesteld dat ie nétaan blijft lopen zonder licht, en nu zet ie zn licht aan, dan blijft ie nét aan niet meer lopen.

 
1 op 10 zonnebloemolie door je benzine, en je hebt veel meer compressie:e

Dit topic is 3845 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved