Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Verlichting

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 693 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #57654 - Verlichting
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2237 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Wauter 11-7-2009 16:41 Print topicpost
Posts: 229

De lichten van m'n honda mb branden steeds door. Ik heb al 12v lampjes geprobeerd en het enige wat het steeds overleeft is m'n remlicht. Nou heb ik gelezen dat het licht van een mb via een spanningsregelaar loopt. wordt het hier omgezet naar 6 volt? kan het zijn dat m'n spanningsregelaar kapot is of kunnen er ook andere problemen zijn?

ben niet zo heel erg super in elektronica
 

antonhonda 11-7-2009 16:45 Print reply

Posts: 3616
ja zal je spannings regelaar wel wezen
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
rik hulkenberg 11-7-2009 16:46 Print reply

Posts: 10029
de meeste mb's hebben geen spanningsregelaar
maar gewoon een weerstand achter de claxon
 
Wauter 11-7-2009 16:54 Print reply
Posts: 229
claxon heb ik niet en die loopt toch via de accu? dus dan zou het niet moeten werken voor de lichten naar mijn idee.

Waar moet ik zoeken voor de spanningsregelaar?
 
popiv 12-7-2009 4:07 Print reply

Posts: 593
google?
 
Smoking can reveal hidden lasertraps
rik hulkenberg 12-7-2009 11:09 Print reply

Posts: 10029
als je een mb met spanningsregelaar hebt moet die naast de bobine zitten

zo niet dan zou ik je weerstand eens doormeten die moet 10 ohm zijn

Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 12-7-2009 om 11:13 uur.
 
EmBay5 12-7-2009 12:35 Print reply
Posts: 8
De verlichting van mijn mb is ook talloze keren doorgebrand. Super irritant! In mijn geval was de draadboom en de meeste connectoren daarop erg verrot. Als de bedrading van en naar de accu af en toe dus losging of brak, brandden de lampjes dus elke keer door. Bij stationair nog net niet, maar als je al iets meer toeren hebt, tijdens het rijden bijvoorbeeld, dan wel.
De accu zorgt ervoor dat de je spanningsregelaar werkt en dus tot ongeveer 6V begrensd wordt. Zonder (goed werkende) accu werkt je spanningsregelaar dus niet en gaan je lampjes dus geheid stuk.
Zonder spanningsregelaar loopt de spanning op tot ongeveer 20V naarmate je meer gas geeft (ergens op dit forum gelezen). 12V lampjes kunnen dat met geluk dus soms overleven, maar branden wel erg zwak bij stationair of een laag toerental.
Beter dus om je accu goed aangesloten te hebben en zorgen dat je spanningsregelaar ook goed aangesloten is en goed werkt.
Verder zit de verlichtingweerstand bij mij achter de koplamp, onder het tellerhuis. Is een rechthoekig metalen blok die via een roze draad aan the frame zit aangesloten.
 
rik hulkenberg 12-7-2009 13:08 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: EmBay5
De verlichting van mijn mb is ook talloze keren doorgebrand. Super irritant! In mijn geval was de draadboom en de meeste connectoren daarop erg verrot. Als de bedrading van en naar de accu af en toe dus losging of brak, brandden de lampjes dus elke keer door. Bij stationair nog net niet, maar als je al iets meer toeren hebt, tijdens het rijden bijvoorbeeld, dan wel.
De accu zorgt ervoor dat de je spanningsregelaar werkt en dus tot ongeveer 6V begrensd wordt. Zonder (goed werkende) accu werkt je spanningsregelaar dus niet en gaan je lampjes dus geheid stuk.
Zonder spanningsregelaar loopt de spanning op tot ongeveer 20V naarmate je meer gas geeft (ergens op dit forum gelezen). 12V lampjes kunnen dat met geluk dus soms overleven, maar branden wel erg zwak bij stationair of een laag toerental.
Beter dus om je accu goed aangesloten te hebben en zorgen dat je spanningsregelaar ook goed aangesloten is en goed werkt.
Verder zit de verlichtingweerstand bij mij achter de koplamp, onder het tellerhuis. Is een rechthoekig metalen blok die via een roze draad aan the frame zit aangesloten.


hoe zag jou "spanningsregelaar" eruit


zo ?


ofzo ?

de werking van een spanningsregelaar word niet bepaald door de accu

als je de bovenste hebt dan is het een gelijkrichter en dan moet idd de accu goed zijn.
maar als je meer als 6000 toeren maakt gaat de accu kapot door overbelasting

Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 12-7-2009 om 13:11 uur.
 
EmBay5 12-7-2009 13:17 Print reply
Posts: 8
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]


hoe zag jou "spanningsregelaar" eruit

afbeelding
zo ?

afbeelding
ofzo ?

de werking van een spanningsregelaar word niet bepaald door de accu

als je de bovenste hebt dan is het een gelijkrichter en dan moet idd de accu goed zijn.
maar als je meer als 6000 toeren maakt gaat de accu kapot door overbelasting

Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 12-7-2009 om 13:11 uur.


Oops, ik haal volgens mij het begrip gelijkrichter en spanningsregelaar door elkaar.
Ik heb een mb uit 1983 (zwart/gouden tank) en deze hebben dat kleine blokje, dus het 1e plaatje.
 
Wauter 12-7-2009 20:39 Print reply
Posts: 229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]


hoe zag jou "spanningsregelaar" eruit

afbeelding
zo ?

afbeelding
ofzo ?

de werking van een spanningsregelaar word niet bepaald door de accu

als je de bovenste hebt dan is het een gelijkrichter en dan moet idd de accu goed zijn.
maar als je meer als 6000 toeren maakt gaat de accu kapot door overbelasting

Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 12-7-2009 om 13:11 uur.



oke dus als ik de bovenste heb dan moet ik dus ook een nieuwe accu kopen want die is dan ook naar z'n mallemoer.

maar als ik de 2e heb hoef ik dus alleen die te vervangen?

en als ik geen van beide heb moet ik even de weerstand opzoeken en die nog eens doormeten.

klopt dit?
 
Wauter 12-7-2009 20:41 Print reply
Posts: 229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Wauter
[...]



oke dus als ik de bovenste heb dan moet ik dus ook een nieuwe accu kopen want die is dan ook naar z'n mallemoer.

maar als ik de 2e heb hoef ik dus alleen die spanningsregelaar te vervangen?

en als ik geen van beide heb moet ik even de weerstand opzoeken en die nog eens doormeten.

klopt dit?


 
rik hulkenberg 12-7-2009 20:48 Print reply

Posts: 10029
die bovenste (gelijkrichter) gaat samen met weerstand achter de claxon of onder dashbord

als je de onderste hebt (spanningsregelaar) denk ik niet dan heb je geen van beide

maar ik raad je aan om alles om te bouwen na 12 volt dat kan meer hebben mocht je toeren willen beuken
 
Wauter 12-7-2009 21:44 Print reply
Posts: 229
oke ik ben er dus achter dat ik een OT mb heb en ik wil dus m'n mb ombouwen naar 12v. hoef ik dan echt niets te veranderen aan m'n weerstand? want in de faq staat dat je alleen de accu hoeft te vervangen maar dat lijkt me stug.

en nog iets, kan ik als 12v accu gewoon een nsr/mbx accu gebruiken of zijn er betere op de markt (ik hoor ook vaak iets over een gelaccu)

Dit bericht is gewijzigd door Wauter op 12-7-2009 om 21:56 uur.
 
rik hulkenberg 12-7-2009 22:16 Print reply

Posts: 10029
beste is idd een gel accu maar die maat bestaat er niet voor een mb
je moet gewoon een accu van een mtx ot hebben en lampjes/claxon vervangen door 12volt
 
Wauter 21-7-2009 21:12 Print reply
Posts: 229
ik kan mijn gelijkrichter maar niet vinden! moet ik die zo kunnen vinden of moet ik dan eerst de tank eraf halen?

ik hoor namelijk een beetje verschillende verhalen, de een zegt dattie bij het dashboard zit en het handboek zegt ergens bij de bobine maar ik kan m nergens vinden. kan ik m ook gewoon niet hebben?


 

Dit topic is 2237 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved