Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RobinRS98
*zucht* http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187 ga dit maar eens aandachtig doorlezen en ga jezelf dan nog een keer afvragen wat er mis is.
ik gebruik deze :
Dit is het tweede deel van de FAQ over de carburateur van een brommer. In deze FAQ ga ik uitleggen hoe je de carburateur snel correct kan afstellen. Deze FAQ is geschreven voor mensen die al weten hoe de carburateur er van binnen er uit ziet en geen problemen hebben met bijvoorbeeld het wisselen van sproeiers. Heb je deze kennis nog niet dan raad ik je aan eerst deel een ; De werking van de carburateur, door te lezen. Daar in staat volledig beschreven hoe de carburateur werkt en welke functie de verschillende onderdelen hebben.
Het enigste speciale gereedschap dat je voor deze FAQ nodig hebt is een bougie sleutel. Als je deze nog niet heb is het verstandig om er eentje te halen, al dan niet voor het afstellen van je brommer.
Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit is als eerste de luchtstel schroef en de stationair stel schroef. Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden. Deze zit meestal in de vlotterbak-, of als je geluk hebt, in een externe sproeier houder gemonteerd (vb. mikunie 20mm 2-bout).
Al vorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat moter loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens twee slagen uit, hier door kan hij gemakkelijker starten. Vervolgens draai je de stationair stel schroef zover in dat de moter rustig loopt. Van uit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur. Wil de moter nog niet starten met deze afstelling, dan moet je de hoofd sproeier wisselen voor een (veel) grotere.
Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijneafstelling en de stationair afstelling. Met de hoofd afstelling word de maat van de hoofd sproeier bedoelt. Met de fijneafstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef. Als laatste stel je de stationair af.
De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier. Een grotere maat hoofd sproeier betekend een sproeier met een groter gat, hierdoor kan er meer benzine door stromen. Je heb twee verschillende maten sproeiers, namelijk mikunie en khein. Mikunie sproeiers worden altijd aangegeven in 1/1000 mm terwijl khein in een engelse SI maat word aangegeven. Let daar goed op bij het halen van een sproeier! Tijdens deze FAQ ga ik van mikunie maten uit.
We beginnen met de hoofd afstelling, dit omdat het veranderen van de hoofd sproeier invloed op alle ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst word gekozen. De hoofd sproeier regelt voornamelijk het mengsel bij volgas. Bij kwart- en halfgas zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker.
Het afstellen van de hoofd sproeier is een simpel maar toch tijd rovend karwijtje. Als eerste moet je er voor zorgen dat je moter al goed loopt. Als de moter warm is ga je een stukje rijden(5-10km) en terwijl je volgas in de hoogste versnelling rijdt knijp je de koppeling in en draai je het kontact slot om. Het is van het grootste belang dat je de koppeling niet meer los laat tot dat je stil staat. Het zal je als snel opvallen dat het tegenvalt om tegelijkertijd de koppeling in te knijpen en het kontact slot om te draaien. Een maal tot stilstand kun je ter pleke de bougie uit de cilinderkop draaien (denk er aan, hij is warm) of in de vrij naar huis toe 'rollen' en daar de bougie verwijderen.
Nu we de bougie hebben verwijdert kunnen we het bougie beeld gaan bekijken. Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroete zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend een te arm mengesel. Maar omdat woorden in dit geval maar weinig zegen kun je op foto's 1 tot en 5 bijna alle mogelijke bougie beelden en de daar bij behorende sproeier verandering lezen.
Nadat je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de moter weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens herhaal je de al eerder beschreven stappen totdat er een koffie bruin bougie beeld tot stand komt, zoals op foto 3. Let op, een te kleine sproeier is verantwoordelijk voor 99% alle vastlopers! Met een te arm mengsel wordt de moter heel snel heel heet!.
Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijn afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gas naald. Het afstellen van de gas naald is een beetje vogel werk maar zeker de moeite waard. Als je de gas schuif uit je carburateur. haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Raak deze twee kleine onder delen niet kwijt! Het scheelt je namelijk een fiets toch door de regen naar de lokale brommerboer. Maar ok?, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten. Als je de gas naald uit de gas schuif haalt zie je dat er een 5 tal groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte.
Door je gas naald hoger te zetten komen er meer venture gaatjes vrij in de venture buis. Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij de zelfde stand van de gas handel. Je kunt dus met de gas naald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen. Het stellen met de gas naald heeft nog een aantal trucjes. Op het bovenste stuk van de de venture buis zitten namelijk geen gaatjes meer. Dat houd in dat als je de gas handel meer 75% opendraait de moter enkel extra lucht krijgt. Door de gas naald naar beneden te zetten kun je dit een beetje compenseren, je hebt dan wel een grotere sproeier nodig.
Maar ok?, als standaard afstelling zet je de gas-naald op twee groeven van onderen, dus net iets boven het midden. Stop nu de gas schuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat de brommer doet al je met het gas speelt.
Vervolgens set je de gas naald in de aller onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt in de een. Verstel nu de gas naald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Als het goed is voel je op je de boven de standaard afstelling moet hebben staan over onder de standaard afstelling. Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de moter nu perfect lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug draait. Ook mag hij niet sputteren boven in. De gas-naald is regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond. Blijft de gas reactie traag, of blijft hij sputteren in het midden gebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.
Als laatste gaan we de luchtstel schroef afstellen. Deze zorgt voor een goede gas-reactie en dat de moter in een keer start. Voor de lucht stel schroef is ook een standaard afstelling, helmaal dicht en dan 2 slagen uit. Als het goed is start de moter nu perfect. Laat de moter nu weer even warm worden. Als de moter warm is kunnen we de gas reactie testen. Draai het gas in een keer snel open ( in de vrij ) en let op het geluid van je moter. Als het goed is schiet het toerental direct omhoog als je de handel open draait. Vaak is dit niet het geval, en houd de moter eerst in en schiet dan pas omhoog. Draai het schroefje nu een kwart slag in en test de gas reactie. Is de gas reactie nog niet goed ga dan nog een halve slag verder en test weer de gas reactie. Als die nu nog niet beter is moet je gasnaald bij stellen.
Zet de moter uit en laat hem even afkoelen ( +-10min), probeer nu de moter weer te starten. Het zal je nu op vallen dat hij moeilijk of niet start. Draai de stationair stel schroef een slag in. En probeer het weer. Is het probleem nog steeds niet verholpen draai dan voorzichtig de luchtstel schroef weer een beetje uit. Ga zo door tot hij weer in een keer start. Als de brommer weer start kun je de stationair weer een beetje uit draaien en de luchtstel schroef een beetje in. Laat de moter nu even warm worden.
Draai de stationair schroef weer uit tot dat de moter rustig, maar wel constant loopt. Stel hem niet te laag af, want dan slaat ie af als hij echt warm word!. Zet de moter weer uit en laat hem weer afkoelen, als het goed is start hij nu in een keer. Zo niet, blijf dan een beetje vogelen met de twee schroefjes. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn.
Voor het afstellen van de carburateur moet je langzamerhand gewoon een beetje gevoel krijgen. Heb je een maal meerdere brommers afgesteld dan kun je door in de 'vrij' even met het gas te spelen al snel zeggen of de gasnaald en de luchtstel schroef goed staan. Door een stukje te rijden kan je voelen of er een grotere of kleinere sproeier in moet. Ook als is de bougie koffie bruin, dan kan het nog zijn dat er een iets kleinere of groter sproeier in moet. Dit is gewoon een kwestie van gevoel dat je krijgt tijdens het rijden. Kijk ook even naar het onderste figuur, dit geeft een goed beeld van de verschillende afstel gebieden.
Hou er ook rekening mee dat je afstelling in de zomer en winter kan verschillen en dat naar mate er meer slijtage optreed er een groter sproeier nodig is. Ook door een hele vette smering gaat je brommer armer lopen.