Hallo iedereen,
Ik ben net nieuw op dit forum, maar zit al wat langer op het Honda 4 takt forum. Daar heb ik deze how-to geschreven.
Ik heb geen idee of ik het hier mag plaatsen, maar in het UF kan ik nog niet posten.
Ik heb deze How-to geschreven omdat ik het idee heb dat er erg veel onduidelijkheid is op het gebied van poetsen. Want hoe was je bijvoorbeeld je brommer? Kan je wel een hogedrukspuit gebruiken?
Hoe maak je je banden weer mooi zwart? En kan je ook wat aan die doffe cylinder doen?
Ik heb een uitgebreide handleiding gemaakt zodat je je brommer weer mooi kunt oppoetsen.
Ik heb de volgende hoofdstukken:
- Wassen
- Poetsen van de gelakte onderdelen
- Poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen
- Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat
- Het schoonmaken en onderhouden van je banden
- Je cylinder optisch restaureren.
Ik heb veel ervaring op het gebied van poetsen en het leek mij leuk om jullie te laten zien hoe ik mijn brommer optisch onderhoud!
Ik wil hierbij zeggen dat het
mijn manier is om hem te poetsen. Er zijn genoeg andere technieken, maar deze werken in mijn ogen het snelst en het best.
Ik gebruik veel middelen die jullie waarschijnlijk niet in huis hebben. Deze kan je bijvoorbeeld op internet bestellen. Ik werk niet voor de bedrijven van de producten die ik promoot, ik ben door veel proberen er achter gekomen dat deze middelen goed en snel werken.
Veel lees en poets plezier!
Je brommer wassen
Je brommer wassen is de belangrijkste stap. Met het wassen haal je de meeste vervuiling weg.
Voor het wassen heb je een aantal dingen nodig:
- Shampoo
- Water
- Emmer
- Diverse kwasten
- Een washandschoen
- Een droogdoek
Dit zijn de borstels die ik heb:
Mijn emmer:
Dit is de washandschoen. Hij is gemaakt van schaapswol, dit is heel veilig voor je lak. Het krast niet en neemt vuil goed op. Een
spons is
not done. Het vuil blijft namelijk op de oppervlakte van je spons liggen, en vervolgens kras je dit over het gehele oppervlakte heen. Dit veroorzaakt uiteraard hele (fijne) krasjes.
Als je zo'n washandschoen niet hebt, kan je ook een microvezel doek gebruiken. Dit werkt wat minder handig, maar is nog 10 keer beter dan een spons.
Een goede shampoo is ook belangrijk.
De shampoo die ik gebruik werkt goed om veel vuil weg te krijgen, maar als je brommer eenmaal gepoetst is, is hij ook mild tegen de beschermende lagen die je hebt aangebracht. Shampoos van bijvoorbeeld Valma zijn alleen maar ontvettend en verwijderen deze lagen dus weer.
Ik gebruik de Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner:
Hiervan gooi ik 3 dopjes in de emmer:
Tijd om de brommer te bekijken:
De brommer is erg vuil, vooral in kleine hoekjes waar het vuil zich makkelijker opstapelt. Het is tijd om de brommer nat te spuiten. Het ergste vuil spuit je er van af, en een natte ondergrond is belangrijk tijdens het wassen. Gebruik een gewone tuinslang met spuit. Geen hogedrukspuit. Het water komt hier met veel te veel kracht uit, en bovendien is het slecht voor onderdelen als lagers.
Tijd om te beginnen met wassen! Het is belangrijk om systematisch te werken. Ik begin bijvoorbeeld met het lakwerk:
Daarna doe ik het metaal:
En dan de kleine kiertjes en hoekjes:
De brommer is nu gewassen:
Tijd om hem af te spuiten:
De brommer is nu nat, maar wel schoon:
Natuurlijk moet hij gedroogd worden. Dit kan je het best doen met een
microvezel doek. De doek die ik gebruik is extra groot en is er zacht. Zo voorkom je krasjes.
En voilá, je brommer is gewassen!
Het poetsen van de gelakte onderdelen
Nu je brommer is gewassen, kun je hem poetsen. Poetsen is belangrijk om je lak te onderhouden. Van een goed poetsmiddel wordt je lak weer glad en waterafstotend. Tevens moeten krasjes worden verwijderd zodat je lak weer glimt als in de fabriek.
Ik gebruik Autoglym Super Resin Polish. Dit is een AIO-product.
Dit staat voor All-in-one. Dit houdt in dat het polijst en beschermt in een stap. Er zit dus een polijstend middel in wat krasjes verwijderd, en een wax. Deze wax beschermt de lak tegen weersinvloeden zoals regen en zoute lucht.
Autoglym Super Resin Polish is in mijn ogen het beste poetsmiddel ter wereld. Ik heb met wel 25 middelen gewerkt, maar dit product springt er echt ver bovenuit door zijn gebruiksgemak en resultaten.
Ik breng de poets aan met een schuimpad. Deze is van Autoglym, en blijft makkelijk aan je hand zitten. Dit schuimt werkt het best op poets aan te brengen. Je kunt ook met een oud t-shirt poetsen, maar zorg er dan voor dat deze écht schoon is!
De 'pad' blijft goed aan je hand zitten:
Dit is genoeg om je hele tank mee te doen:
Goed inpoetsen in cirkelvormige en rechte bewegingen (afwisselend), zorg dat je alles goed inpoetst.
Er verschijnt een lichte waas op de lak. Tijd om het uit te poetsen! Ik doe dit met een microvezel doek, omdat dit zacht is voor de lak en zo beperk je de kans op krasjes.
De Super Resin Polish laat een geweldige glans achter:
Je kunt je lakwerk het best elke maand even poetsen. Dit is zo gebeurd. Ik kan het lakwerk in 10 minuten poetsen. Tevens blijf je de lak zo goed beschermen!
Het poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen
Vooral op oude brommers zit veel glimmend metaal. Dit kan dof worden en dat is zonde. Je kunt het vaak nog makkelijk oppoetsen met een goede metaalpoets!
Ik gebruik Meguiar's NXT All Metal Polysh. De naam zegt het al, een poetsmiddel voor alle metalen. Je kunt dit op chroom, aluminium, nikkel, en ga zo maar door gebruiken. Het werkt echt geweldig.
Dit middel laat ook een beschermende laag achter, om roestvorming en oxidatie weer tegen te gaan!
Ik breng het aan met een microvezeldoek die ik om mijn vingers wikkel.
Dan goed inpoetsen:
Je ziet dat de doek zwart wordt. Dit is metaalresidu, en soms vuil. Schrik hier niet van. Als dit niet gebeurt, dan onmiddelijk stoppen met poetsen! Dan is het metaal gelakt en de metaalpoets is veel te grof voor lak.
Je kunt het ook op het glas van je spiegels gebruiken:
Nu moet je het even laten drogen, ongeveer 10 minuten. Nu kan je het uitpoetsen met het liefst een microvezeldoek:
Resultaat:
En het glas is streeploos schoon:
Je chroom is nu weer prachtig mooi, en bescherm tegen water en bijvoorbeeld pekel! Herhaal deze stap regelmatig om het resultaat te behouden.
Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat
Je zult merken dat je buddyseat wat grijzig wordt na verloop van tijd. Ook kan het water door laten waardoor het sponzig wordt.
Omdat je vaak op je buddyseat zit, zit hier ook erg veel vuil op. Ook de buddyseat is belangrijk om te onderhouden!
Je moet beginnen met het schoonmaken van het vinyl (of leer). Dit doe ik met een allesreiniger speciaal voor de autoschoonmaak industrie ontwikkeld. Heb je dit niet in huis, dan kan je wat allesreiniger van je moeder lenen (zoals Ajax). Ik kan niet garanderen of dit werkt!
Ik spuit wat van de allesreiniger op de buddy:
Met een nagelborsteltje met zachte haren borstel ik HEEL voorzichtig het vinyl schoon, in ronddraaiende bewegingen:
Daarna wrijf je het droog met een doek.
Nu is het tijd om het vinyl of leer te voeden met een speciaal product. Ik gebruik Meguiar's Motorcycle Leather Cleaner & Conditioner.
Dit product is speciaal ontwikkeld voor zowel leren als vinylen buddyseats. Het beschermt het weer en brengt de originele kleur terug.
Misschien valt het je op dat het ook cleaner heet. Deze cleaner is echter mild en als je buddy dus nog nooit echt schoongemaakt is kan je het beter eerst met allesreiniger schoonmaken.
Dit is genoeg om je hele buddyseat mee te doen:
Goed aanbrengen over de gehele buddyseat:
Ik heb een helft afgeplakt om goed te zien wat het doet. Rechts is behandeld, links niet:
Je moet dit middel een kwartiertje laten intrekken, en dan wrijf je het schoon met een oude doek. De eerste dag is je buddyseat wat glad, maar dit zal snel minder worden!
Het schoonmaken en onderhouden van je banden
Diepzwarte banden staan naar mijn inzien mooi en trekken ook de aandacht. Door dit detail zal je brommer enorm opknappen.
LET OP: Ik heb het hier alleen over de wanden van de band! DUS NIET OVER HET LOOPVLAK.
Als eerst moet je de banden goed schoonmaken. De bandenzwart hecht beter op schone banden. Ik maak de banden altijd schoon met Dasty, een huis tuin en keuken ontvetter wat je bij de Wibra kunt kopen. Ik spuit een beetje op de microvezeldoek en wrijf het over de band heen.
LET OP: ALLEEN OVER DE WANDEN. NIET OVER HET LOOPVLAK.
Er komt erg veel vuil van de banden:
Een schoon resultaat:
Nu is het tijd voor de bandenzwart. Breng dit alleen aan op de wanden! Dit spul is vettig en je kunt dus al raden dat dit niet goed werkt op het loopvlak van de banden! WEES DUS ZEER VOORZICHTIG met het aanbrengen van de bandenzwart.
Ik gebruik Meguiar's Endurance Tyre Gel:
Deze bandenzwart blijft lang zitten en geeft een mooi resultaat. Een beetje op de doek en zeer voorzichtig aanbrengen!
Resultaat:
Wil je een wat mattere afwerking, dan moet je na een half uurtje de banden nog even nawrijven.
Je cylinder optisch restaureren
Je cylinder is van kaal metaal. Dit heeft de neiging om te oxideren. Hierdoor wordt de cylinder mat, wat vaak niet mooi is. Veel denken dat stralen dan ook de enige optie is om de cylinder weer mooi te krijgen.
Dit is niet waar! Er is een middel op de markt wat dit geweldig kan opknappen. In mijn geval is de cylinder 75% opgeknapt!
Voor:
Met Race Glaze Alubright Deoxidiser heb ik de oxidatie op het metaal verwijderd. Ik heb het ingewerkt met diverse borstels:
Na de Alubright:
Daarna in de Race Glaze Jet Lag Non Paint Laquer gezet om het kale metaal te beschermen tegen invloeden van buitenaf!
Met als eindresultaat:
Het eindresultaat!
Al het harde werk wordt beloond door een mooi resultaat. Een brommer die eruit springt, een brommer die glimt in de zon en bovendien brengt een schone brommer meer op!
Veel van de bovenstaande artikelen zijn te verkrijgen op
http://www.carclean.nl of
http://www.lekocar.nl
Ik wens jullie veel poetsplezier, en mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag!
groeten,
Matthijs