Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - HPI welke lampen voor redelijke lichtopbrengst.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 873 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #57518 - HPI welke lampen voor redelijke lic...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 5957 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Toettoet 2-7-2009 23:49 Print topicpost
Posts: 780
Ik zit momenteel met een probleem, ik heb op mijn suzuki TSX een HPI zitten en wil licht hebben, nou natuurlijk heb je dan de optie accu, maar ik wilde het zonder proberen.

Dit lukt tot nu toe aardig, maar nu heb ik eventjes hulp nodig om de volgende stappen te bepalen.

Uit een paar ( oude ) Topics hier las ik dat Niek de Wildt wel eens bij een HPI een andere spoel wilde zien zitten van een honda ( of in dit geval een RMX lichtspoel ) en dan het wattage en hoe het opgehangen is.

Nou hier een plaatje van hoe het opgehangen is.
http://www.mijnalbum...468&key=QJRJCU8F
( krijg hem niet als plaatje, dus hopelijk werkt hij zo )

Nu heb ik zelf gewoon direct een kabelboom, dus geen spanningsregelaar of gelijksrichter of andere ongein die stroom verspillen.

Achter heb ik zo een standaard led lampje met remlicht.
Voor heb ik een halogeen spot van 35watt.

Nu als ik echt constant hogetoeren ga rijden branden ze allebij goed led lichtje is goed te zien van ver, en halogeen spotje kan feller branden, ik kan NET iets zien op de grond van het spotje.

Natuurlijk vreet die halogeen stroom en heeft er veel voor nodig voor een goede lichtafgifte.

Nou de logische oplossing hiervoor is natuurlijk een led spotje voor inplaats van de halogeen spot.

Nu aan jullie mijn vraag, Led spotjes, kunnen deze een beetje goed de weg verlichten ?

Aangezien ik wel wil zien waar ik rijdt. Ik zit nu een beetje te kijken bij spotjes in verschillende online winkels, nou of ze passen moet ik gewoon zelf uitzoeken maar ik wou graag van jullie weten wat nu de beste optie voor ledjes is.

Verspreid of juist gecentreerde lichstraal, en heeft een van jullie toevallig ervaring met led spotjes en kan die mij advies geven hoe of wat?

Nou hopelijk kunnen jullie me hier mee helpen, hopelijk hebben jullie ook wat aan mijn ophanging van die lichtspoel.

Alvast bedankt

Dit bericht is gewijzigd door Toettoet op 2-7-2009 om 23:50 uur.
 

Niek de Wildt 3-7-2009 0:36 Print reply
Posts: 7168
Leuk dat je het met Honda spoel heb geprobeerd! en nog leuker dat het ook werkt!
Kun je opmeten hoeveel hij leverd?

Antwoord op je vraag:
http://www.brommerfo...ts/showtopic/1055/11
(en de pagina daarna)

Die gozer heeft ook HPI + lichtspoel en een spotje, en daar hebben ze het over welke spotjes goed zijn.
 
bierbundelhonda 3-7-2009 0:42 Print reply

Posts: 3396
grappig om tezien dat er meerdere mensen naast mij dit ook uitvogelen

ik heb hier vele uren aan gewerkt

en ik kwam niet verder dan dit.

http://www.youtube.com/watch?v=fk2nTwmcWvk
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
Toettoet 3-7-2009 1:08 Print reply
Posts: 780
@ Niek, Hey het is nog altijd een suzuki spoel he
Ik heb inderdaad ook zo een spotje van Easyparts, heb nu hetzelfde als bierbundelhonda, geeft licht , maar moet veel toeren maken.

Daarom zat ik te denken aan Led verlichting voor maarja geeft dat genoeg licht... Want led verlichting branden bij mij achter ook als die stationair liep ( wel zonder de spot er aan ! ), niet echt fel natuurlijk en flikkerend maar het brande wel en was goed te zien.

Denk dat led verlichting gewoon kwestie is van proberen, tot die tijd volgas naar huis blazen

@ bierbundel honda, jij gebruikt gloeilampen momenteel toch? Probeer eens ledlampjes, gloeilamp gebruikt al gauw 40watt ofzo O.o zeker je voorlamp, ledjes hebben genoeg aan 5 wat. en zeker voor achter is dat meer als genoeg.

Zal morgen wel effe meten, eerst even me buren laat afkoelen Vonden al die brommer geluiden niet zo leuk

Dit bericht is gewijzigd door Toettoet op 3-7-2009 om 1:09 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-7-2009 1:10 Print reply

Posts: 9841
het stroomverlies van een gelijkrichter is volgens mij aardig te verwaarlozen. alleen het verbruik van de diodes maar dat is zo weinig dat je dan beter ook je bedrading van goud kunt maken.

 
Too cool for school!
Toettoet 3-7-2009 1:12 Print reply
Posts: 780
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
het stroomverlies van een gelijkrichter is volgens mij aardig te verwaarlozen. alleen het verbruik van de diodes maar dat is zo weinig dat je dan beter ook je bedrading van goud kunt maken.




Hmm... ok dan is het eigenlijk nog best een optie om het gewoon aan te sluiten op me accu.

Ik dacht juist dat die gelijkrichter aardig wat stroom er afsnoepte maar dat valt dus heel erg mee als ik het goed begrijp?

Want dan is het gewoon interessant om dat ding me accu vol te laten plempen , want dan zet ik 's avonds me lichten uit en alleen in de avond werk ik dan op die accu met een lichtspoel die hem bij laad.

Want als mijn lichtspoel de accu bijlaad constant dan raakt hij toch ( veel? ) minder snel leeg?
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-7-2009 1:17 Print reply

Posts: 9841
nou ja... zoiets...maar als je gelijk gaat richten moet je eigenlijk ook de spanning afregelen he. en dat kost volgens mij wel stroom, want alles wat je afkapt ben je gewoon kwijt. daarom worden die krengen ook warm.

je MOET trouwens wel gelijkrichten als je ledjes wilt gebruiken want uit je spoel komt een wisselspanning, en ledjes zijn diodes dus werken maar één kant op, wat betekent dat ze dus maar 50% van de tijd een puls krijgen en je dus 50% van je stroom wegpleurt.

tenzij je de andere ledjes andersom aansluit, dan wisselen ze elkaar af.


denk ik. heb er eigenlijk maar de ballen verstand van. maar een bruggelijkrichter doet vlgs mij hetzelfde en klatst het dan in één enkele gelijkspanning zonder het voltage te halveren.

pfoe. dit wordt me teveel zo op de late avond. Ik heb vroeger binnenrotor op mn tsx gehad en mn hersens bijna opgestookt voor een fatsoenlijke oplossing voor mn verlichting.

uiteindelijk ben ik gewoon lekker met de verlichting op mn accu gaan rijden. ik kwam er gewoon niet meer uit.

 
Too cool for school!
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 3-7-2009 1:24 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
nou ja... zoiets...maar als je gelijk gaat richten moet je eigenlijk ook de spanning afregelen he. en dat kost volgens mij wel stroom, want alles wat je afkapt ben je gewoon kwijt. daarom worden die krengen ook warm.

je MOET trouwens wel gelijkrichten als je ledjes wilt gebruiken want uit je spoel komt een wisselspanning, en ledjes zijn diodes dus werken maar één kant op, wat betekent dat ze dus maar 50% van de tijd een puls krijgen en je dus 50% van je stroom wegpleurt.

tenzij je de andere ledjes andersom aansluit, dan wisselen ze elkaar af.


denk ik. heb er eigenlijk maar de ballen verstand van. maar een bruggelijkrichter doet vlgs mij hetzelfde en klatst het dan in één enkele gelijkspanning zonder het voltage te halveren.

pfoe. dit wordt me teveel zo op de late avond. Ik heb vroeger binnenrotor op mn tsx gehad en mn hersens bijna opgestookt voor een fatsoenlijke oplossing voor mn verlichting.

uiteindelijk ben ik gewoon lekker met de verlichting op mn accu gaan rijden. ik kwam er gewoon niet meer uit.



Een brug-gelijkrichter bestaat ook uit aantal dioden, 4 in feite. Ik heb er de moeite niet voor genomen met Hpi, en die enkele keer dat ik in het donker reed..., deed die het maar fijn op accu.
 
rik hulkenberg 3-7-2009 1:29 Print reply

Posts: 10029
zou als lampje
http://www.leds-buy....-lamp-wit-p-771.html
zo ledlamp gebruiken

op mijn fiets heb ik 1 power led zitten van 3watt
daarmee kan ik echt goed zien
 
Toettoet 3-7-2009 1:36 Print reply
Posts: 780
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
nou ja... zoiets...maar als je gelijk gaat richten moet je eigenlijk ook de spanning afregelen he. en dat kost volgens mij wel stroom, want alles wat je afkapt ben je gewoon kwijt. daarom worden die krengen ook warm.

je MOET trouwens wel gelijkrichten als je ledjes wilt gebruiken want uit je spoel komt een wisselspanning, en ledjes zijn diodes dus werken maar één kant op, wat betekent dat ze dus maar 50% van de tijd een puls krijgen en je dus 50% van je stroom wegpleurt.

tenzij je de andere ledjes andersom aansluit, dan wisselen ze elkaar af.


denk ik. heb er eigenlijk maar de ballen verstand van. maar een bruggelijkrichter doet vlgs mij hetzelfde en klatst het dan in één enkele gelijkspanning zonder het voltage te halveren.

pfoe. dit wordt me teveel zo op de late avond. Ik heb vroeger binnenrotor op mn tsx gehad en mn hersens bijna opgestookt voor een fatsoenlijke oplossing voor mn verlichting.

uiteindelijk ben ik gewoon lekker met de verlichting op mn accu gaan rijden. ik kwam er gewoon niet meer uit.




Ghehe ik ken het, nee ik weet bijna zeker dat als ik voor ledjes heb dat hij ik dan fatsoenlijk licht heb tijdens het rijden, maar ik ga even het voltage meten, zowel met en zonder gelijkrichter ( en spanningsregelaar, zit toch in een bij een tsx )

Spannigsregelaar doet toch niks als de stroom maar 10volt is ( bijvoorbeeld )?

Naja nu is eigenlijk mijn vraag maar half beantwoord, is er met led, al zijn het duizend spotjes , fatsoenlijk licht op de weg te krijgen?

Als ik ze inderdaad zoals martijn zeg zo aansluit dat de ze niet dezelfde pulsen gebruiken hebben ze zoiezo geen last van elkaar. ( Dank je voor deze tip btw )

Bedankt allemaal voor de nuttige antwoorden tot nu toe



Edit: Zie nu pas de post van Rik,

Dus het is mogelijk fatsoenlijk licht uit led te krijgen, dat is positief ,

Dan ga ik maar even zoeken naar een goed led lampje, voor in een fitting,

Iemand nog iedeeen hoeveel watt? ( Lumen was toch een aanduiding van licht ? Hoeveel lumen is goed genoeg voor verlichten van de straat denken jullie ? )

Dit bericht is gewijzigd door Toettoet op 3-7-2009 om 1:38 uur.
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 3-7-2009 1:42 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Toettoet
[...]



Ghehe ik ken het, nee ik weet bijna zeker dat als ik voor ledjes heb dat hij ik dan fatsoenlijk licht heb tijdens het rijden, maar ik ga even het voltage meten, zowel met en zonder gelijkrichter ( en spanningsregelaar, zit toch in een bij een tsx )

Spannigsregelaar doet toch niks als de stroom maar 10volt is ( bijvoorbeeld )?

Naja nu is eigenlijk mijn vraag maar half beantwoord, is er met led, al zijn het duizend spotjes , fatsoenlijk licht op de weg te krijgen?

Als ik ze inderdaad zoals martijn zeg zo aansluit dat de ze niet dezelfde pulsen gebruiken hebben ze zoiezo geen last van elkaar. ( Dank je voor deze tip btw )

Bedankt allemaal voor de nuttige antwoorden tot nu toe






- Een spanningsregelaar begrensd de stroom alleen maar op bijv 12 volt. Als er 10 volt vanaf komt doet hij idd niks.

- Een gelijkrichter zet in feite de 2 sinus spanningen naar boven, zodra deze naar boven staan kan je ongeveer waar de bogen een lijn trekken waar het aantal Volt op zal liggen. Dit noemen we een rimpelspanning ofwel pulserende gelijkspanning. Hij ook een klein beetje in trouwens.


Tenminste, zo denk ik het.


Dit bericht is gewijzigd door Trax op 3-7-2009 om 1:43 uur.
 
Toettoet 3-7-2009 1:47 Print reply
Posts: 780
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]


- Een spanningsregelaar begrensd de stroom alleen maar op bijv 12 volt. Als er 10 volt vanaf komt doet hij idd niks.

- Een gelijkrichter zet in feite de 2 sinus spanningen naar boven, zodra deze naar boven staan kan je ongeveer waar de bogen een lijn trekken waar het aantal Volt op zal liggen. Dit noemen we een rimpelspanning ofwel pulserende gelijkspanning. Hij ook een klein beetje in trouwens.


Tenminste, zo denk ik het.


Dit bericht is gewijzigd door Trax op 3-7-2009 om 1:43 uur.



Hmm ok, nog even over dat wisselspanning en led,
ik heb dus twee led lampen, en ik sluit de ene goed aan, en de andere verkeerd om om zo maar te zeggen.
Dan gaat toch bij elke puls de volle mep stroom naar 1 lamp en bij de volgende puls naar de andere lamp, vanwegen de werking van die ledjes?
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 3-7-2009 1:48 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Toettoet
[...]



Hmm ok, nog even over dat wisselspanning en led,
ik heb dus twee led lampen, en ik sluit de ene goed aan, en de andere verkeerd om om zo maar te zeggen.
Dan gaat toch bij elke puls de volle mep stroom naar 1 lamp en bij de volgende puls naar de andere lamp, vanwegen de werking van die ledjes?


Twee led lampen idee uit je hoofd zetten en fijn een gelijkrichter ertussen.
 
Toettoet 3-7-2009 1:50 Print reply
Posts: 780
Ghehe :P

Ok volgende idee,

Spanningsregelaar en gelijkrichter en een accu,
Als het een 35watt lampje en een led lichtje brandend krijgt, zal het dan ook me accu kunnen opladen en bijvoeden tijdens het rijden?
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 3-7-2009 1:51 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Toettoet
Ghehe :P

Ok volgende idee,

Spanningsregelaar en gelijkrichter en een accu,
Als het een 35watt lampje en een led lichtje brandend krijgt, zal het dan ook me accu kunnen opladen en bijvoeden tijdens het rijden?


Nja, ik geloof best dat het ding 12V levert voor verlichting..., maar de vraag is hoeveel ampere hij levert. Daar is het min of meer afh van.

Trouwens, je kunt je accu als buffer gebruiken voor te hoge laadstroom, hoewel ik betwijfel of zon spoeltje zoveel te veel geeft. Je accu vind het wel minder prettig maar het kan. Dus dan heb je geen spanningsregelaar nodig.

Dit bericht is gewijzigd door Trax op 3-7-2009 om 1:56 uur.
 
Toettoet 3-7-2009 1:58 Print reply
Posts: 780
Ok dat zal ik effe meten morgen.

P.S. is het ook niet te berekenen?
We hebben het vermogen ( ongeveer )

effe kijken,

P=U*I Toch?

dus P/U=I

P=30 effe van iets minder uitgaan.
U=12
I= 30/12=2,5

P=Watt
U=volt
I= is dan ampere of mili ampere?

Spanningsregelaar zit in een met een gelijkspanner bij de TSX
Dus moet bijde of geen

Dit bericht is gewijzigd door Toettoet op 3-7-2009 om 1:59 uur.
 

Dit topic is 5957 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved