Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - time area's blowdown en ander geneuzel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 612 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #57463 - time area's blowdown en ander geneu...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3259 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rampoon 29-6-2009 19:50 Print topicpost

Posts: 108
Hej ik ben de laatste tijd me gaan verdiepen in het tunen van cilinders en ben ook de boeken van graham bell (uit) en gordon blair(in begonnen) aan het lezen.

nou ben ik tegen een aantal dingen aangelopen:
op een aantal plekken op het internet wordt genoemd dat als je gaat (beginners)tunen dan moet je proberen een blowdown van 30 graden te krijgen.

nou vindt ik dit nogal raar met mijn cilinder als voorbeeld. deze is door de vorige eigenaar 3mm opgehoogd daardoor kom ik nu op een uitlaatpoort timing van 190,49 en spoelpoort timing van 138.11. me blowdown komt dan terecht op 26,19 graden. en als ik dus weer 30 graden wil bereiken zal ik of me spoelpoort 2mm omlaag zetten (pretty onmogelijk) of me uitlaat 2mm hoger moeten uitvijlen. nou vraag ik me af of dat wel een goed idee is aangezien mijn uitlaatpoort al zo hoog zit.

daarnaast heb ik nog even naar time area's gekeken maar overal waar ik kom rekenen ze de time area uit aan de hand van de huidige uitlaatpoortoppervlakte, terwijl ik juist me nieuwe uitlaatpoortoppervlakte wil uitreken om weer op pijl te komen met die ophoging. maar daarvoor moet ik weer het bmep uitrekenen waarvoor ik het vermogen nodig heb om uit te rekenen en hoe kan ik dat weten als ik nog geen eens me uitlaatpoort heb uitgevijld om het te kunnen meten.

mijn vraag is of jullie nog tips hebben hoe hier mee om te gaan en/of hoe ik me cilinder moet tunen.
 
Live and let die

Niek de Wildt 29-6-2009 19:53 Print reply
Posts: 7168
Eindelijk eens een vraag van niveau.
Ik ga nu naar sport, maar zal een dezer dagen even dieper hier op in gaan.
 
Joel_koningslust 29-6-2009 19:55 Print reply

Posts: 14514
wat voor blok/hoeveel versnellingen heb je?

is het voor straat of sprint/race doeleinden?
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Rampoon 29-6-2009 20:03 Print reply

Posts: 108
om eerlijk te zeggen weet ik nog niet voor welke doeleinden. ligt er namelijk nog aan wat er nog kan met deze (misschien verbeunde) cilinder

het idee is dat ik mijn profielwerkstuk met mijn brommer wou combineren en dan kijken hoeveel kracht er op redelijke wijze uit mijn brommer te halen valt. het is overigens niet de bedoeling dat dit ding weer op de openbare weg terechtkomt vanwege dat ik een 2e vak (scheikunde) moest kiezen voor mijn werkstuk en dus ook een blik ga werpen op methanol.

maar momenteel is het dus zonder doel

het blok is een nsr blok momenteel 4 bak 6bak wordt gezocht(heeft nog neit zo'n haast) de cilinder is een mallosi 70cc

hier is nog een link van een excel bestandje wat ik van het internet geplukt heb met mijn gegevens erin(althans op de bladen timingen, algemeen, time area's

http://rapidshare.co..._tuning__1_.xls.html


Dit bericht is gewijzigd door Rampoon op 29-6-2009 om 20:05 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Rampoon op 29-6-2009 om 20:06 uur.
 
Live and let die
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 30-6-2009 1:02 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Eindelijk eens een vraag van niveau.
Ik ga nu naar sport, maar zal een dezer dagen even dieper hier op in gaan.


Zeg dan niks.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 30-6-2009 1:09 Print reply

Posts: 9841
ben het wel met niek eens though.

als je spoelers al aardig hoog liggen zal je uitlaat mee moeten gaan. Waarom zou je niet nog verder kunnen gaan met die uitlaatpoort? te hoogtoerig?

 
Too cool for school!
banus19 30-6-2009 15:35 Print reply

Posts: 425
je malossi cilinder 3 mm ophogen, en dan een uitlaatpoorttiming van 190 graden hebben? dan heeft die standaard ook echt een kut timing...


heb je die 3 mm wel mee genomen in je uitlaatpoorttiming?
 
Honda's are like: Rawr
Rampoon 30-6-2009 16:22 Print reply

Posts: 108
die 3mm is meegenomen in de berekening

maar dat als je timing hoger ligt je cilinder hoogtoeriger is wist ik al ongeveer maar veranderd je piekvermogen en/of je vermogen daarmee ook?

Heb trouwens het pro forum topic hierover voor de derde keer gelezen en langzaam begint het kwartje wat er bedoeld wordt te vallen

wat ik nu denk te begrijpen

je time area is afhankelijk van je bmep in bar. je bmep is de effectieve druk van je motor en bepaald het piekvermogen. als je een lagere bmep heb dan is je vermogen meer uitgespreid wat van belang is bij sprinten en enduro/mottocross zij richten hun bmep dan ook op 8. bij straat /race doeleinden wil je toch wat meer piekvermogen en wat minder uitgespreid dus probeer je een bmep van 11 te halen. gecombineerd met het aantal toeren dat je wilt gaan rijden kan je dan je uitlaatpoortoppervlakte uitrekenen.


 
Live and let die
yamahadt1986 30-6-2009 17:24 Print reply
Posts: 1713
meet anders eens vanaf de bovenkant van je cilinder met een schuifmaat naar de bovenkant van je uitlaatpoort.
en dan wil ik weten hoeveel mm dat is.
dus de ruimte boven de uitlaatpoort.
en hoeveel mm breed is je uitlaatpoort??

als ik dit weet dan kan ik wel zeggen of het nog mogelijk is om je uitlaatpoort te verhogen.

 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Rampoon 1-7-2009 13:14 Print reply

Posts: 108
22mm (had je kunnen weten want mijn graden staan vermeld in het start bericht) als ik die 2mm verhoog kom ik uit op een blowdown van 31,60 en een uitlaat timing van 201,32 graden (iets over de grens schijnt)

 
Live and let die
De Schout 1-7-2009 13:23 Print reply
Posts: 5327
22mm komt op 185 graden? tenminste drijfstanglengte van nsr was toch 91mm?

post de andere maten ook ff, of maak een poortmapje en post dat hier. dat praat een stuk makkelijker.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Rampoon 1-7-2009 15:26 Print reply

Posts: 108


hier is de poortmap hij is wat aan de onduidelijke kant dus heb hem wat bijgewerkt in paint tijdens het poortmappen verschoof hij af en toe als ik van poort wisselde vandaar dat de poort afstanden tot elkaar niet echt realistisch meer zijn de voor de rest klopt hij aardig

maar de meeste maten stonden ook al in dat excelletje


en 22 mm komt niet uit 185 graden maar 190,36 (stond in de startpost) om me blowdown op 31,60 te krijgen (wat ik kennelijk wil want het is 70cc en dan wil je blowdown net boven 30 hebben) moet hij 2mm naar boven uitgeveild worden waardoor ik op 201 graden kom wat over de 200 is.

nou zag ik dat je ook je blowdown kan verbeteren door de oppervlakte van je uitlaatpoort aan te passen (als je net wat te kort kwam) en zo ben ik dus bij time area's terecht gekomen. heb een beetje rond zitten reken en ben op een bepaald oppervlakte uitgekomen (staat allemaal in dat excel bestandje) maar welke vorm moet die oppervlakte hebben want oppervlakte onderin heeft minder effect dan bovenin

Dit bericht is gewijzigd door Rampoon op 1-7-2009 om 15:28 uur.
 
Live and let die
De Schout 1-7-2009 15:44 Print reply
Posts: 5327
zie nu je exelletje pas maar met een deckheigt van .8 kom je wel aan die 190 ja. . maar waarom zou je je deckheigt zo hoog nemen? je hebt het nu toch voor het kiezen(ff andere spacer maken) en je vind je timingen hoog, neem je deckheigt dan 0 of zelfs ietsjes negatief. dus je zuiger iets in je kop laten vallen.

en idd het meeste oppervlakte van je poort bovenin zien te houden. is alleen weer moeilijk met een ovale poort omdat tie dan al snel te breed word.


wat ik zou doen kwa hoogtes, cilinder .8mm laten zakken, en uitlaat nog 1,5mm omhoog. dan kom je op redelijke waardes uit van 132-194 uit.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Rampoon 1-7-2009 23:57 Print reply

Posts: 108
ik heb zoals de meeste nsr'en in nederland een 50cc standaard kop op me 70cc mallosi zitten (70cc koppen zijn er haast gewoon niet) en alle maten in de excel zijn inclusief koppakking (ala 0,7 tot 0,9) mm en vanwege die kleine kop is me deckheight ook gelijk me squish volgens mij en die wil ik liever tog zo houden
 
Live and let die
De Schout 2-7-2009 11:20 Print reply
Posts: 5327
de kop en pakking hebben niets met squis te maken he? maar wil je zeggen dat bij de maten op je poortmap ook de koppakking bij in zit?
 
tune tweak fiddle bang bummer
BIET 2-7-2009 11:27 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
de kop en pakking hebben niets met squis te maken he? maar wil je zeggen dat bij de maten op je poortmap ook de koppakking bij in zit?

De kop heeft zeker wel wat met squis te maken als er squisruimte in de kop zit!
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!

Dit topic is 3259 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved