Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - SS50 Nieuwe accu laadt niet op

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 879 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #57458 - SS50 Nieuwe accu laadt niet op
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 6998 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Vehikel 28-7-2009 12:50 Print reply

Posts: 2903
Heb je gelijkspanning op de accu gemeten, met lopende motor?

edit: ik bedoel direct op de accu, volledig aangesloten aan de brommer.

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 28-7-2009 om 12:51 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
SS50fan 28-7-2009 13:12 Print reply

Posts: 83
Vehikel, ik heb net de accupolen gemeten met de kabels aangesloten met draaiende motor, dit is het resultaat

Volt wisselspanning = 5,5
Volt gelijkspanning = 2,7

En het gekke is als ik rij lijkt mijn accu veel van zijn kracht dus te verliezen want ik gebruik nu in het verkeer, geen licht/knipperlichten en toeter, dus het kost mijn accu veel kracht het neutraal lampje te laten branden, vreemd

Dit bericht is gewijzigd door SS50fan op 28-7-2009 om 13:14 uur.
 
SS50Z <3
Vehikel 28-7-2009 13:29 Print reply

Posts: 2903
2,7 volt is te weinig, een 6 volt accu heeft minstens 7 volt nodig om überhaupt bij te kunnen laden.

Ik denk dat je hele elektra dus op die 2,7 volt werkt, dan werken idd je knippers en je toeter niet meer. Lampjes hebben minder nodig om te kunnen werken.

Je kan een aantal zaken nog controleren:

- De accu opladen, na het laden de spanning (gelijkspanning) meten, voordat je deze weer aansluit. Als er nog steeds een lagere spanning staat, dan is de accu stuk (of de lader kan ook). Maargoed, dan ligt de oorzaak niet in de brommer.

- Wisselspanning meten op de licht spoel, deze kan ook kapot zijn. dit moet ruim boven de 6 volt zijn, bij gas geven kan ie zelfs boven de 20 stijgen. Komt hier echter minder uit (<6v~), dan is deze wellicht kapot.
In dat geval: lichtspoel loskoppelen van de rest, en nog eens meten:
- Als er dan dezelfde lage spanning staat, is 'ie stuk.
- Als 'ie nu opeens wel een mooie hoge wisselspanning aangeeft, zit er verder in het circuit een kortsluiting, waardoor de spanning instort.


 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
SS50fan 28-7-2009 13:38 Print reply

Posts: 83
Ok bedankt voor je reactie een boel te doen dus.


Haalde net ff mijn accu weer los om ff te kijken wat nu de spanning is, resultaat was best gek:

Volt gelijkspanning = 4,4
Volt wisselspanning = 9,1

En vanochtend na een nacht opladen

Volt gelijkspanning = 4,5
Volt wisselspanning = 9,3

Maar goed ik ga doen wat je zegt, de lichtspoel meten met draaiende motor, hoe dat ook gaat lukken , als t vliegwiel in de weg zit.

Dus ben voorlopig weer bezig
 
SS50Z <3
Vehikel 28-7-2009 13:44 Print reply

Posts: 2903
Volgens mij komt tussen de onstekinskap en het carter en pakketje van 4 draadjes uit (die gaan door een rubbertje heen), 1 daarvan komt direct uit je lichtspoel, ik dacht de gele, daar kun je ook op meten, één meetpen op je blok, de ander aan dit draadje. Als je dit draadje volgt zal ie ongetwijveld ergens in een stekkertje uitkomen, maar je op kunt meten. Dit is wisselspanning btw.

Idd gek dat de accu maar 4,5 volt afgeeft, dit zal zeker rond 7 á 8 volt moeten zijn, ik ben bang dat je accu stuk is.

Succes


edit: owjah, goed om te weten is misschien dat het neutraal lampje halverwege afgetakt word van de licht spoel (omdat deze een kleinere spanning nodig heeft), en gaat niet over de accu, dit lampje staat wellicht helemaal los van de storing. En heeft van origine een groen draadje.

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 28-7-2009 om 13:48 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
SS50fan 28-7-2009 13:57 Print reply

Posts: 83
Vehikel, heb net aan de linkerkant van mijn SS50 dat rubberedraadje gevolgt die via het frame naar de accu loopt daar kwamen idd allemaal draden uit waaronder een gele, daar heb het gele stekkertje van los gehaald en de wisselspanning van gemeten met een voelspriet aan het blok en een aan de stekker.

De wisselspanning schommelde heel erg, van 0,8 tot aan t eind tussen 1.0 en 1.1

Foto van de draad
http://img403.images...03/2841/l1000784.jpg
Links van mijn hand zie je de draad van de ontstekings kant waar jij het overhad, de draad die ik in me handen heb komt daarvandaan, die heb ik losgekoppeld en gemeten.



Dit bericht is gewijzigd door SS50fan op 28-7-2009 om 14:29 uur.
 
SS50Z <3
Vehikel 28-7-2009 14:46 Print reply

Posts: 2903
Oké, dat is te weinig, ik denk dat de lichtspoel kapot is.

Je kan voor de zekerheid nog de weerstand meten:
- door 1 meetpen in het gele stekkertje te steken(losgekoppeld van de brommer), en de ander op het blok. De meter moet op ohm; staan, en dan op de laagste waarde (is 200 denk ik).
- als de meter geen waarde wil geven moet je de meter een stapje hoger zetten (2000 waarsch.), net zo lang tot er wel een waarde komt. Als er een hoge waarde uitkomt (200+ is al erg veel), dan kan het nog een massa probleem zijn
- als er wel gewoon een normale waarde uitkomt (denk tussen de 1 en 10), zal ik de spoel vervangen.

Alleen ik vind het nog wel raar dat accu zo'n lage spanning afgeeft. Je hebt wel een 6 volt loodaccu lader gebruikt? Misschien laadt ie in de brommer straks wel gewoon goed op.



Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 28-7-2009 om 14:49 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 28-7-2009 om 14:50 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
SS50fan 28-7-2009 19:11 Print reply

Posts: 83
Ik heb speciaal een accu van de week besteld hiervoor:

Het is deze:

http://www.scootpart...parts/Products/37007

Ik ga nu even meten.

Gr.
 
SS50Z <3
SS50fan 28-7-2009 19:22 Print reply

Posts: 83
Net gemeten met elke stand die er is! 200 2k tot 2m.

De meter staat standaard op 1 en is de hele tijd zo gebleven met draaiende motor dus.

Maar is mijn accu ook stuk dan, anders wordt het een ritje Rovaza vanuit Bussum

Gr.

Dit bericht is gewijzigd door SS50fan op 28-7-2009 om 19:53 uur.
 
SS50Z <3
PRO TUNING 28-7-2009 20:00 Print reply

Posts: 4000
Ik heb deze problemen gehad met gel accu`s op scooters.

Nieuwe Yuasa lood accu en de problemen waren over.
 
SS50fan 28-7-2009 20:22 Print reply

Posts: 83
Dus jij zegt , koop een nieuwe lood accu 6V toch?
Trouwens moet je een loodaccu onderhouden zoals een zuur accu of is het onderhoudsvrij zoals bij een gel accu?

Zo eentje als deze dus?
http://shop.conrad.b...loodaccu/250116.html

Maar wat als de accu gaat lekken, vernietigt dat je brommer net als bij een zuur accu?

Gr.

Dit bericht is gewijzigd door SS50fan op 28-7-2009 om 20:27 uur.
 
SS50Z <3
SS50fan 29-7-2009 0:01 Print reply

Posts: 83
Trouwens Vehikel ik kom nog terug over mijn acculader die heb ik net met mijn multimeter gemeten

Acculader aangesloten op stroom
Volt wisselspanning = 8,4
Volt gelijkspanning = 4.3

Vandaar dat de gelijkspanning 4,3 is van mijn accu
 
SS50Z <3
Vehikel 29-7-2009 13:58 Print reply

Posts: 2903
Weerstand moet je eigenlijk meten met motor uit, maar ik denk niet dat het wat uitmaakt (misschien nog te proberen). Maar iig moet de lichtspoel wel een weerstand hebben. Misschien kan je deze eens loshalen en direct op de spoel meten. Het kan ook zijn dat deze geen massa maakt.

Lader zou geschikt moeten zijn idd. Maar de spanning is wel wat laag, blijft de spanning zo laag als je deze met accu meet? (gelijkspanning)

Maar ik zou eerst achterhalen waarom de lichtspoel geen verbinding maakt, en natuurlijk waarom er geen wisselspanning uitkomt.

Bij een loodaccu hoef je volgensmij alleen het waterpeil in de gaten houden.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
SS50fan 29-7-2009 14:59 Print reply

Posts: 83
Weerstand direct op de lichtspoel was gelukkig in de 200 stand te meten en is 0,3 af en toe schiet hij naar 0,2.

Acculader geeft ook 4,3 tijdens opladen aan de accu vast.


Bedankt voor je al je tijd die je hier in steekt tot nu toe Vehikel!


 
SS50Z <3
Uncle BLAM 29-7-2009 15:46 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SS50fan
Ok bedankt voor je reactie een boel te doen dus.


Haalde net ff mijn accu weer los om ff te kijken wat nu de spanning is, resultaat was best gek:

Volt gelijkspanning = 4,4
Volt wisselspanning = 9,1

En vanochtend na een nacht opladen

Volt gelijkspanning = 4,5
Volt wisselspanning = 9,3

Maar goed ik ga doen wat je zegt, de lichtspoel meten met draaiende motor, hoe dat ook gaat lukken , als t vliegwiel in de weg zit.

Dus ben voorlopig weer bezig


wisselspanning is op je brommer 2x zo hoog als de gelijkspanning, wss omdat er een enkele diode wordt gebruikt om de spanning gelijk te richten dan halveert de spanning en dat is normaal

de spanning loopt normaal ook op tot soms wel 17 volt wisselspanning !
tenminste als je flink wat toeren ermee maakt
 
een BF teller is sneller

Dit topic is 6998 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved