Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Spoelpoorten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1202 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #57368 - Spoelpoorten
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2464 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

hispis 24-6-2009 17:52 Print topicpost
Posts: 35
Bij mijn puch en meerdere cilinders die meestal 4 spoelers hebben hebben bekant allemaal spijltjes erin tussen zitten.

ook heb ik oudere cilinders gezien ( sparta sport ) en die hadden maar 2 spoelpoorten dus geen spijlen in de spoelpoorten.

bij het tunen maakt iedereen deze spijltjes puntig zodat de benzine flowt..

wat gaat er gebeuren als je de spijl een stuk weghaalt naar beneden zodat de benzine nog langer vrij kan lopen?

is dit gunstig of ongunstig ?
 

Sypie_Honda 24-6-2009 18:02 Print reply

Posts: 13830
lijkt mij ongunstig.

doordat het gas gesplist word krijgt het meer snelheid, denk aan venturi vorming. als een gas door een kleinere doorgang moet dan krijgt het meer snelheid.
en dat wil je snelheid in je gas zodat je goede spoeling hebt in je cilinder.

edit, ik doe btw nooit iets aan die spijltjes, meestal zijn ze mooi rond, denk aan druppel vorm. en een druppel vorm schijnt adreonamischer te zijn als een punt.
soms bij gietijzeren cilinders zijn ze wat ruw, dan alleen even glad maken.

Dit bericht is gewijzigd door Sypie_Honda op 24-6-2009 om 18:04 uur.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
hispis 24-6-2009 19:37 Print reply
Posts: 35
bedankt voor je reply ! had hier nog niet aan gedacht.

wat verander je zelf als je een cilindertje wat meer pit wil geven zonder dat je een haakse frees nodig hebt ?
 
honda wallaroo 24-6-2009 19:45 Print reply

Posts: 973
uitlaat poort verbreden dan trek je harder op
 
Maup 24-6-2009 19:46 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda wallaroo
uitlaat poort verbreden dan trek je harder op


maar dat zou ik niet "zomaar" ff doen, 't zit wel iets ingewikkelder in mekaar
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
honda wallaroo 24-6-2009 19:52 Print reply

Posts: 973
ja oke maar als ji harder wil op trekken kan hij dat doen

je kunt er ook andere trekveertjes in doen
 
Maup 24-6-2009 19:56 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda wallaroo
ja oke maar als ji harder wil op trekken kan hij dat doen

je kunt er ook andere trekveertjes in doen


keej, maar als jij alleen zegt "uitlaatpoort verbreden" dan zit die gast misschien morgenmiddag met een vijl heel z'n uitlaatpoort tot z'n spoelpoorten door te trekken en kijkt daarna raar op als z'n puch niet zo soepeltjes meer loopt..

verder@ts wat voor brommer&cilinder is het? (of is het gewoon een vraagje in het algemeen?)
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
hispis 25-6-2009 14:03 Print reply
Posts: 35
het was eerstin het algemeen een vraag maar..

het gaat over een airsal 70cc van een puch maxi

de uitlaat poort mag toch niet breder als 65% van de cilinder ?
of zeg ik t verkeerd
 
2SLOW4ME 25-6-2009 14:15 Print reply

Posts: 1944
max 70 % van de boring is mij altijd verteld
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
Gary - Forum en Gallery Moderator 25-6-2009 14:17 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 2SLOW4ME
max 70 % van de boring is mij altijd verteld


Ik denk dat 65% wel een mooie marge is.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
hispis 25-6-2009 14:21 Print reply
Posts: 35
mischien dat ik vanmiddag even erin ga dremelen...

aan de uitlaat poort

de boven kant van de uitlaat poort is toch beter als die wat breder is als aan de onderkant ?
 
BIET 25-6-2009 14:22 Print reply

Posts: 22355
Hoeveel procent van de boring is ook zo afhankelijk van je zuiger, type poort en de beoogte levensduur....
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Maup 25-6-2009 14:24 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hispis
mischien dat ik vanmiddag even erin ga dremelen...

aan de uitlaat poort

de boven kant van de uitlaat poort is toch beter als die wat breder is als aan de onderkant ?


ik weet niet of het zo'n slim plan is om zomaar ff te gaan dremelen
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
BIET 25-6-2009 14:29 Print reply

Posts: 22355
Eerst berekenen, dan zagen
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
hispis 25-6-2009 14:30 Print reply
Posts: 35
het is maar een k*t cilinder en zal ergens moeten beginnen , heb wel eens vaker wat gedaan hoor

bij een puch zit je niet zo veel in hoge toeren in het begin en ik wil wat harder optrekken.. moet je dan een lage blowdown hebben van ongveer 25 ?

dus moet ik bijvoorbeeld om een hogere blowdown te krijgen me uitlaatpoort hoger maken ?

ik kan toch wel beginnen met iets breder maken en ook iets hoger 1/2 mm ?

Dit bericht is gewijzigd door hispis op 25-6-2009 om 14:35 uur.
 
Christian-tsx 25-6-2009 15:20 Print reply
Posts: 856
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hispis
het is maar een k*t cilinder en zal ergens moeten beginnen , heb wel eens vaker wat gedaan hoor

bij een puch zit je niet zo veel in hoge toeren in het begin en ik wil wat harder optrekken.. moet je dan een lage blowdown hebben van ongveer 25 ?

dus moet ik bijvoorbeeld om een hogere blowdown te krijgen me uitlaatpoort hoger maken ?

ik kan toch wel beginnen met iets breder maken en ook iets hoger 1/2 mm ?

Dit bericht is gewijzigd door hispis op 25-6-2009 om 14:35 uur.


timingen van zon cilindertje zijn orgineel niet zo extreem dus 1 of 2 mm kan wel.
ik weet niet wat je met die puch doet, elke dag veel kilomters of beetje crossen.
hoe verder je naar de maximale breedte gaat, hoe mee de zuigerveren te verduren hebben.
 

Dit topic is 2464 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved