Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #57301 - Gat in NIEUW prox zuiger. na 10 km ...
|
Pagina 4 van 6
|
Dit topic is 6347 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
TECstar |
21-6-2009 13:22 |
Posts: 4664 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: erwinko
dan moet je wel zorgen dat je squish en verbrandingsruimte in orde is
en geen hittegraad 9 doen, gewoon 8
|
|
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda |
|
De Schout |
21-6-2009 14:18 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]
en geen hittegraad 9 doen, gewoon 8
beter te koud dan te heet. . als je met een 9 geen problemen hebt van vetslaan oid zou ik gewoon een 9 gebruiken.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
TECstar |
21-6-2009 14:22 |
Posts: 4664 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
beter te koud dan te heet. . als je met een 9 geen problemen hebt van vetslaan oid zou ik gewoon een 9 gebruiken.
ooit gehoord van overkill?
|
|
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda |
|
Thijsje |
21-6-2009 14:29 |
Posts: 1687 |
beter te koud dan te heet?
en ik had dat probleem door een te koude bougie??
of als in een hete bougie had, was het dan nog erger geweest??
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
De Schout |
21-6-2009 14:33 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
beter te koud dan te heet?
en ik had dat probleem door een te koude bougie??
of als in een hete bougie had, was het dan nog erger geweest??
uhmm een bougie die veel warmte afvoerd noem ik koud, en dat is een 9 ofzo dus. een bougie die z'n warmte goed vast houd noem k warm, en is een 5 oid. (ff uitgegaan van ngk, andere merken loopt die nummering heel anders.)
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Thijsje |
21-6-2009 14:35 |
Posts: 1687 |
fotos voor eventuele duidelijkheid:
(gruis in het bakje heb ik uit de uitlaat kunnen kloppen)
zuiger:
de cilinder:
hoe kan ik mijn squish opmeten, en wat is het maximale?
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
PraatPaal |
21-6-2009 14:39 |
Posts: 7977 |
een te kleine squish, te arm mengsen, en te hete boegie (dus een lage hittegraad <7) kan dit veroorzaakt hebben.
Heb je ook een foto van je cilinderkop, op pingelen (ookwel bekend als 4takten) uit te sluiten ?
Verkeerd afgestelde onsteking is uit te sluiten toch, er vanuitgaande dat je daar niets mee gedaan hebt.
Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 21-6-2009 om 14:40 uur.
|
|
|
|
TECstar |
21-6-2009 14:43 |
Posts: 4664 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
uhmm een bougie die veel warmte afvoerd noem ik koud, en dat is een 9 ofzo dus. een bougie die z'n warmte goed vast houd noem k warm, en is een 5 oid. (ff uitgegaan van ngk, andere merken loopt die nummering heel anders.)
maar 9 is gewoon overkill op mb
|
|
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda |
|
PraatPaal |
21-6-2009 14:49 |
Posts: 7977 |
dat is leuk en aardig, maar ondanks dat ik een 80cc blok onder me MB heb, heb ik op meerdere schakelbrommers en mijn MB dus een hittegraad 9 gebruikt.
Met een bougie met een grote warmteafvoer, is het zeer onwaarschijnlijk dat je in 10km zoon krater (of 3e spoelpoort) in je zuiger brand...
edit:
Je vraagt hoe je je squish kunt opmeten.
Hiervoor moet je je cilinder (en zuiger) monteren. Vergeet de pakkingen niet, hoeven geen nieuwe te zijn...
Dan gebruik je een stukje soldeertin dat je 45graden buigt, en dit steek je dan via je bougiegat tussen de zuiger en de cilinderkop.
Dan zet je de brommer in zn vrij, en trap je een paar keer aan de kickstart, daarna ff chekce of je zuiger naar beneden is en dan voorzichtig het stukje tin eruit halen.
Dat kun je even met de schuifmaat meten, en dan heb je een goeie indicatie van je squisband
Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 21-6-2009 om 14:52 uur.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
21-6-2009 14:53 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
toen ik de brommer starte, liep hij perfect 1500 toeren stationair.. lijkt me persoonlijk niet dat hij zo mooi stationair loopt met valse lucht?
maar volgens jullie ligt de oorzaak bij de bougie, hittegraad 7?
aan je foto's te zien is er duidelijk sprake geweest van keiharde oververhitting (bougie).
Waaruit concludeer jij dat ie niet netjes stationair kan lopen met valse lucht? Je kunt een veel te rijk mengsel hebben waardoor ie met die valse lucht bij stationair perfect loopt.
Aangezien de valse lucht niet rechtevenredig toeneemt met de luchtstroom door je carburateur zou het prima kunnen dat ie op hogere toeren bij een hogere luchtsnelheid veel te arm loopt.
edit: nog eens naar de foto's van je zuiger gekeken en het is geen mooi smeltgat, lijkt er meer op alsof het stuk er gewoon uitgeslagen is. Dan zou het toch je ontsteking kunnen zijn waardoor ie niet netjes ontbrandt, klappen geeft voor bdp en zo de stukken uit je zuiger heeft geramd.
En dat komt vaak door verkeerde vorm van verbrandingsruimte, te laag octaangetal, te hoge compressie (dus squish wat de rest al zegt).
Dan heeft de rest prima gelijk maar hou de valse lucht in je achterhoofd. Dan is er dus geen gat ingebrand, maar eringeslagen.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 21-6-2009 om 14:56 uur.
|
|
Too cool for school! |
|
TECstar |
21-6-2009 14:58 |
Posts: 4664 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PraatPaal
dat is leuk en aardig, maar ondanks dat ik een 80cc blok onder me MB heb, heb ik op meerdere schakelbrommers en mijn MB dus een hittegraad 9 gebruikt.
Met een bougie met een grote warmteafvoer, is het zeer onwaarschijnlijk dat je in 10km zoon krater (of 3e spoelpoort) in je zuiger brand...
125 zundap van de fietsemaker heeft ook hittegraad 8, dus is (ZOWIEZO) goed genoeg voor de 50cc van TS
mijn nsr had/heeft het probleem dat hij hittegraad 9 sloop, en ik weet meerdere honda's die dat "probleem" hebben
een hittegraad 8 bougie blijft daarintegen wel heel
hittegraad 9 is gewoon overkill en en overkill is kut...
|
|
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda |
|
Joel_koningslust |
21-6-2009 15:03 |
Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]
125 zundap van de fietsemaker heeft ook hittegraad 8, dus is (ZOWIEZO) goed genoeg voor de 50cc van TS
hittegraad 9 is gewoon overkill en en overkill is kut...
dit is ook weer een beredenering die slaat op poep. zon zundapje maakt mischien 8k toeren op top. de honda van de ts mischien wel 10/12k. daar zit ook nog een groot verschil in
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
PraatPaal |
21-6-2009 15:10 |
Posts: 7977 |
joel, laten we daar maar niet over discussieren, ik heb nog geen argument, oorzaak, probleem of oplossing gehoord van TECstar ze kant zien komen dat onderbouwd werd met iets anders als het ene woord overkill.
Overkill is ook een 24mm carb op een 50ccm, maar het is wel af te stellen.
|
|
|
|
kpotmake |
21-6-2009 16:33 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PraatPaal
een te kleine squish, te arm mengsen, en te hete boegie (dus een lage hittegraad <7) kan dit veroorzaakt hebben.
Heb je ook een foto van je cilinderkop, op pingelen (ookwel bekend als 4takten) uit te sluiten ?
Verkeerd afgestelde onsteking is uit te sluiten toch, er vanuitgaande dat je daar niets mee gedaan hebt.
Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 21-6-2009 om 14:40 uur.
pingelen is iets heel anders als 4takten
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Thijsje |
21-6-2009 20:27 |
Posts: 1687 |
er werd mij gevraagd, welk merk bougie het was..
de bougie was gemonteerd in de cilinderkop bij aankoop. hierdoor dacht ik dat het wel goed zou zijn
betreft een KLG 700 bougie. (gedrukt op porselijn gedeelte)
in het ijzeren gedeelte staat gegraveerd: made in france, | 7 |
dus hittegraad 7, van KLG...
iemand die in 1 reply kan vertellen
-wat de oorzaak is
-wat te doen bij nieuwe zuiger montage
-nog iets
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
Dit topic is 6347 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 6
|
|