Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Gat in NIEUW prox zuiger. na 10 km rijden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1129 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #57301 - Gat in NIEUW prox zuiger. na 10 km ...
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
Dit topic is 6345 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thijsje 20-6-2009 18:32 Print topicpost

Posts: 1687
he mensen, ik had mn zuiger vorige week stuk.
gister nieuw zuiger opgehaald (van het merk Pro-X), alles goed gemonteerd, (alles nieuw, pakkingen, naaldlager, zuigerveren natuurlijk etc)..

waar ik de zuiger weghaalde, adviseerde hij mij een afgevlakkte kop te monteren. deze had ik eerder al eens opgehaald, en dat was volgens hem een goede kop.

deze dus gemonteerd..
gekeken of ik koptikker had, hetgeen niet het geval was

heb dus alles in elkaar gezet voor een testrit, uitlaat eronder, blokbeugel en rijden.

nu had ik er een groter sproeier in gezet (van115-naar 120) voor iets rijker mengsel.




tijdens het rijden merkte ik dat hij goede power etc had, geen rare tik geluiden oid.
als het blok warm was, merkte ik dat hij achterin toeren terugzakte...
ik dacht dat dit aan de te grotere sproeier lag...
ben naar huis gereden, waar ik ineens een vastloper kreeg,
veel krakend en schurende (rare) geluiden uit mn blok...


ik probeerde na enige tijd met de kickstart, maar ik vernam dat ik totaal geen compressie had..
vermoede dat de drijfstang afgeknapt was..

toen ik thuis was, heb ik cilnder gedemonteerd, hier zag ik dat er in de zuiger een gat zat van ongeveer 10mm doorsnee..




is dit gewoon een kut zuiger, oftewel productiefout
of is er iets anders aan de hand?



tips oid??
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8

BIET 20-6-2009 18:33 Print reply

Posts: 22355
Waarop stond je squis? Waarschijnlijk te krap
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Thijsje 20-6-2009 18:34 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
Waarop stond je squis? Waarschijnlijk te krap

wat is squis

edit,
door de erg bolvormige zuigerkop moest ik maar zo'n afgevlakte kop gebruikten, om het compressie weer 'op pijl' te krijgen...

Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 20-6-2009 om 18:35 uur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Joel_koningslust 20-6-2009 18:35 Print reply

Posts: 14514
er is zowiezo wat anders aan de hand. iig geen productiefout, prox zuigers zijn prima qualiteit



wat voor bougie heb je gemonteerd?
hoe staat je ontsteking?
compressieverhouding niet TE hoog?

Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 20-6-2009 om 18:36 uur.
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Convergence 20-6-2009 18:36 Print reply

Posts: 2192
Je squish is de verbrandingsruimte die overblijft tussen het randje van de
cilinderkop en de bovenkant van de zuiger. Het doel van het goed zetten
van de squish is optimale prestaties behalen.
 
Project 2010 zie project Snowhite
koekie - Administrator 20-6-2009 18:37 Print reply

Posts: 12588
squish is de ruimte tussen je zuiger en je cilinderkop.

Als deze ruimte te krap is, is je compressie te hoog, en icm met evt een verkeerde bougie/teveel voor ontsteking kan er dan een gat in je zuiger gebrand worden ja..
 
Haaks de hoek om!
BIET 20-6-2009 18:37 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
er is zowiezo wat anders aan de hand. iig geen productiefout, prox zuigers zijn prima qualiteit



wat voor bougie heb je gemonteerd?
hoe staat je ontsteking?
compressieverhouding niet TE hoog?

Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 20-6-2009 om 18:36 uur.

Een te krappe squis zorgt o.a. voor een te hoge compressieverhouding .

BTW:
Doe ff foto'tjes van je zuiger

Dit bericht is gewijzigd door BIET op 20-6-2009 om 18:39 uur.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Joel_koningslust 20-6-2009 18:39 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]

Een te krappe squis zorgt o.a. voor een te hoge compressieverhouding .



kan. maar hoeft niet per definitie

ik gok het zelf meer in de onsteking, maar dat kan ik zonder verdere info niet zeggen natuurlijk
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
jeroentjen13 20-6-2009 18:41 Print reply
Posts: 850
ik heb dit ook gehad, bij mij kwam het van te weinig olie erin te doen en een te lichte bougie erin want hij heeft er ook gans de bougie uitgebrand.
door te weinig olie in mn nafte smeerde hij minder en kon de warmte minder afgevoerd worden
 
Ryon 20-6-2009 18:44 Print reply

Posts: 950
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
ik heb dit ook gehad, bij mij kwam het van te weinig olie erin te doen en een te lichte bougie erin want hij heeft er ook gans de bougie uitgebrand.
door te weinig olie in mn nafte smeerde hij minder en kon de warmte minder afgevoerd worden

Ja dat is zo logisch als wat. Waarschijnlijk heeft meneer thijs wel gewoon goed gemengd.
 
Høken is normaal
Royal Club 20-6-2009 18:44 Print reply

Posts: 60390
benzine koelt de cilinder. niet de olie? en wat is een 'te lichte' bougie?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
koekie - Administrator 20-6-2009 18:51 Print reply

Posts: 12588
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
benzine koelt de cilinder. niet de olie? en wat is een 'te lichte' bougie?


Mede door het laagje olie tegen de cilinderwand aan, voert hij zijn warmte af naar de koelribben etc..

En je snapt best wel wat hij met een 'te lichte' bougie bedoelt, dus niet zo interessant doen
 
Haaks de hoek om!
Joel_koningslust 20-6-2009 18:52 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koekie
[...]


Mede door het laagje olie tegen de cilinderwand aan, voert hij zijn warmte af naar de koelribben etc..

En je snapt best wel wat hij met een 'te lichte' bougie bedoelt, dus niet zo interessant doen


de olie smeert alleen. je cilinder wordt afgekoeld door benzine en lucht/water

die olie heeft daar niks mee te maken
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
honda fryslan 20-6-2009 18:54 Print reply

Posts: 1914
door de erg bolvormige zuigerkop moest ik maar zo'n afgevlakte kop gebruikten, om het compressie weer 'op pijl' te krijgen...

bolvormige zuigerkop?? bedoel je een grotere "bult" op de zuiger dan de vorige zuiger? als dit het geval is had je dus geen afgevlakte kop moeten gebruiken omdat je compressie al veel hoger wordt door die bolvormige zuiger.

prox is een goeie zuiger, dus zoek de fout bij jezelf
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
BIET 20-6-2009 18:54 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



kan. maar hoeft niet per definitie

ik gok het zelf meer in de onsteking, maar dat kan ik zonder verdere info niet zeggen natuurlijk

In dit geval waarschijlijk wel, gezien zijn verhaal zal hij wel niets aan de ontsteking veranderd hebben . Het zit hem duidelijk in de gevlakte kop. Door het vlakken haal je een deel van de squisband weg, hier is geen rekening mee gehouden met alle gevolgen van dien .
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
koekie - Administrator 20-6-2009 18:55 Print reply

Posts: 12588
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


de olie smeert alleen. je cilinder wordt afgekoeld door benzine en lucht/water

die olie heeft daar niks mee te maken



Ik vind je uitspraak nogal kort door de bocht..
Je moet met me eens zijn dat er een laagje olie tegen de cilinderwand aan zit toch?

Als dan de benzine de cilinder koelt, moet die koeling toch echt door het laagje olie heen.

Daarom zei ik ook, MEDE door het laagje olie.. ik zei niet dat alleen de olie voor de koeling zorgt.
 
Haaks de hoek om!

Dit topic is 6345 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved