En het ligt er natuurlijk ook weer aan welke twv je hebt, als hij een std. snor verhouding heeft, is het atw 33, of 31 tandjes groot, die kun je beter naar 28 veranderen omdat wanneer je een snellere uitlaat eronder legt dat ding overtoeren gaat maken met dat tandwiel.
@TimDapp
Wanneer jij een luchtfilter begrenzer uit je snor tomos haalt, zonder dat je de inlaat van je carb. vergroot, dus een 14/12 erop zet ipv 14/9 gaat je brommer alleen maar slechter lopen, en niet 'meteen' 10km/u harder.
begrenzers van een tomos snorfiets zijn:
twv
Snorzuiger ipv bromzuiger, snorzuiger is zonder gaten, brom met.
uitlaat van een snor is begrenst door de rare S bocht die eronder zit.
Carbarateur van een snorfiets is 14/9 van een brom is 14/12
Luchtfilter zit een slangetje in, waardoor hij minder lucht doorlaat.
Spruitstuk is begrenst met een busje, waardoor de doorlaat maar 9mm word, wanneer je deze eruit haalt zonder je carb. te vergroten gaat je brommer bagger lopen, omdat je brommer meer benzine/lucht vraagt als je carb. kan leveren.
En de kop van een snor tomos is 'begrenst' verbrandings kamer is vele malen groter als een brom-kop.
Wat ik zou doen om deze brommer goedkoop wat sneller te maken.
Allereerst tw 28 achter monteren, een bullet uitlaatje, of een ander goedkope expansie uitlaat (qua prestatie zit tussen die goedkope niet veel verschil) evt. een grotere carb, dit scheelt vooral veel in gasreactie en optrekken, en wanneer dat allemaal niet hard genoeg gaat, kun je altijd een nog kleiner atw monteren, maar dan kun je toch het beste zoals Mikf zegt een dmp of airsal 65cc erop zetten, en daarbij meteen een 15/15 carb of groter en je spruitstuk ontgrensen, want met een std. 14/9 of 14/12 carb. want dan begrens je de brommer daar weer op.
|