Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - [Honda NSR] Versnellingsbak goed gemonteerd?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 753 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #57262 - [Honda NSR] Versnellingsbak goed ge...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2062 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

KadunaNSR 17-6-2009 22:10 Print topicpost
Posts: 4
Hallo allemaal.

Ik heb laatst een NSR blok in onderdelen aangeschaft, en ben van plan deze in elkaar te zetten voor een toekomst project en vooral om er wat van te leren. Ik heb 2 vraagjes. Ik heb overigens al overal op internet gezocht en ben er al 2 dagen mee bezig, maar ik kon er helaas niet veel nuttigs over vinden.

1. Ik loop vast bij de versnellingsbak. Ik heb dus 2 assen, deze dus: http://www.brommer-f.../u732/1064931547.jpg

Als ik met mij vingers de as draai waar het voortandwiel op vast komt te zitten (bij nummer 14 op de tekening) klopt het dan dat ik een stukje kan draaien (beide kanten op) en dat ie daarna blokkeert? De koppeling e.d. zit er nog niet op.

2. Ik heb daarna die ster/bloem gemonteerd op de schakelwals, na alles in het blok er goed in te hebben gedaan, maar als ik dan versnel, heb ik maar ongeveer 3 versnellingen en valt dat klemmetje er vaak maar half omheen. Hoe kan dat? Ik heb trouwens 5 pinnetjes op de wals, waarvan er meer omhoog komt dan de andere 4. Waar is dat voor?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.


 

erwinko 17-6-2009 22:17 Print reply

Posts: 1012
1: blokkeren mag hij niet.
wel heeft hij een slag speling. daarna moet bij ingeschakelde versnelling de andere as gewoon meedraaien.

2: er zijn inderdaad een aantal pinnetjes die de schakelbloem op zn plek houden.

heb je wel de geleider die tegen de bloem zit aan de onderkant?


 
De Schout 17-6-2009 22:17 Print reply
Posts: 5327
als de wals en vorken er niet inzitten klopt t dat je de bak maar een stukje kan draaien.

als het goed is steken er 2 pinnetjes hoger uit, zodat die bloem er maar op een manier op kan.


 
tune tweak fiddle bang bummer
kenny77 17-6-2009 22:19 Print reply

Posts: 29286
Hey,
Ten eerste, top dat je de moeite hebt gedaan om van te voren dingen op te zoeken plus een heel net topic te maken!

1. Opzich moeten ze niet blokeren, heb je alles ringetjes goed zitten?
of even een tikje op de as geven (met kunstof hamer) zodat de assen zich kunnen zetten?

2. Bij het inelkaar zetten van mijn nsr blokje, heb ik het zelfde gehad, als je schakeld , zonder dat de motor loopt, bleef bij mij inderdaad ook af en toe (vooral bij de hogere versnellingen) het pinne'tje niet goed plaatst en hierdoor pakte hij ook de versnelling niet.

Na alles inelkaar te hebben gezet , en als de motor loopt, liep alles perfect.



 
erwinko 17-6-2009 22:22 Print reply

Posts: 1012
je moet het tandwiel blijven draaien en dan schakelen, dikke kans dat hij dan wel gaat.

eventueel aan de as draaien waar je koppeling komt, beetje heen en weren. droog en stilstaand gaat het gewoon moeilijk.

probeer maar eens stilstaand met een brommer van 6 naar 1 te schakelen.
dan redt je er ook maar een paar


 
KadunaNSR 17-6-2009 22:26 Print reply
Posts: 4
Wow, bedankt voor de snelle reacties!

@Erwinko, in sommige versnellingen kan ik het tandwiel vrij ronddraaien, in andere versnellingen blijft het tandwiel vast staan en kan ik deze maar een stukje draaien (beide kanten op).

De geleider heb ik er inderdaad onder zitten.

@De Schout, de wals en de vorken zitten erin, dan kan ik alsnog de bak maar een stukje draaien (in sommige versnellingen)

Het rare is dat ik maar 1 pinnetje heb wat hoger is dan de andere pinnetjes... is dat niet goed? De bloem kan er dus ook op verschillende manieren op.

@Kenny77, Bedankt, ik vind dat dat wel van je verwacht wordt al is je eerste post een vraag

Het rare is dus dat de assen wel netjes draaien in een bepaalde versnelling, maar in een andere versnelling kan ik ze een halve slag draaien voordat ze blokkeren. Tikjes helpen niet, de ringetjes zitten naar mijn weten ook goed.
 
De Schout 17-6-2009 22:34 Print reply
Posts: 5327
wat voor bak heb je er eigenlijkj inzitten, hoeveel versnellingen?

en heb je de vorken er goed om inzitten? staan letters op he. bij een 6-bak heb je eentje met een c en een getal, een r+getal en een l+getal.

dit staat logischerwijs voor links, center, rechts in de rijrichting gekeken.

en als je er echt niet uitkomt--> een goede foto zegt meer dan 1000 woorden
 
tune tweak fiddle bang bummer
KadunaNSR 17-6-2009 22:38 Print reply
Posts: 4
Hoi Schout, ik heb een 6 bak. Tenminste, dat is me wijs gemaakt. Maar dat zou wel moeten kloppen, ik heb 5 pinnetjes, en het aantal tandwielen komt overeen.

Het rare is dus dat er op de wals 5 gaatjes zitten waar de pinnetjes in moeten vallen. Waarvan er 1 minder diep is als het ware, waardoor er 1tje uitsteekt.

Ik ga even een fototje plaatsen, momentje.
 
honda-mbx 17-6-2009 23:34 Print reply

Posts: 1688
als je de schakelvorken monteerd moet je even goed kijken, dit staat nergens genoteerd..

de vorken zijn genummer en geletterd.
R .. nummer
C .. nummer
L .. nummer

letter L komt aan de linkerkant van het blok (kant het van het vliegwiel dus!!!)

Letter C komt in het midden

Letter R komt aan de rechterkant van het blok ( koppeling)

succes!

edit:
misschien is dit wel even iets voor in de KB ?

Dit bericht is gewijzigd door honda-mbx op 17-6-2009 om 23:34 uur.
 
ik vlam je..
KadunaNSR 18-6-2009 7:58 Print reply
Posts: 4
Wonderbaarlijk genoeg zijn beide problemen 'plotseling' opgelost. Ik heb de versnellingsbak en het gehele blok opnieuw gemonteerd, en nu draait hij wel gewoon goed. blijkbaar toch iets verkeerd gemonteerd.. ik denk dat het toch de klauwen waren!

1 dingetje: Is het normaal dat de as waar de kleine versnellingen op zitten (Of iig de kleinere tandwieltjes waar ook maar 1 klauw in valt) opwaardse speling heeft? Dus als ik het blok heb staan zoals het zou gaan staan op in het frame, dan kan ik die as naar links en rechts bewegen (richting het vliegwiel en weer terug richting koppeling), ongv. 2mm.


Dit bericht is gewijzigd door KadunaNSR op 18-6-2009 om 7:58 uur.
 

Dit topic is 2062 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved