Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Vespa Ciao vonkt niet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 458 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #57235 - Vespa Ciao vonkt niet
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 11152 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

stephank 16-6-2009 12:01 Print topicpost
Posts: 8
Hallo,

Ik heb twee weken terug een (tweedehands) vespa ciao gekocht. Alles leek te werken, ben er ook 30 kilometer mee naar huis gereden. Al snel kwam ik erachter dat het starten echt heel moeilijk ging, soms lukt het ook helemaal niet en anders moet ik echt een heel eind door de straat rijden en alles proberen, en dan pas deed hij het.
Ik heb eerst eens naar de bougie gekeken, maar daar ligt het probleem niet. Bij een vriend in zijn brommer doet hij het wel goed en bij zijn bougie in mijn brommer krijg ik hetzelfde probleem.
Later naar de bobine gekeken, of daar misschien iets mis is, maar alles lijk aangesloten enzo. Waar ik alleen nu tegenaan loop is dat sinds ik de bobine ervanaf gehaald heb en er weer terug op gedaan heb hij helemaal niet meer wil vonken. Als ik hem nu probeer aan te trappen, ben je volgens mij alleen maar aan het fietsen, maar geen vonken meer aan het produceren.
Iemand enig idee wat hiervan de reden kan zijn en wat de reden kan zijn van het moeilijk aankrijgen van mijn brommer in het algemeen (als de bobine wel nog zou werken).
 

Voetentje 16-6-2009 12:04 Print reply

Posts: 2356
Dus je weet niet zeker of hij vonkt?
Ander hou je bougie (in je boegiedop) eens tegen het frame aan en kick dan.
 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse
stephank 16-6-2009 12:11 Print reply
Posts: 8
Voordat de bobine eraf ging vonkte hij in ieder geval nog, dat hebben we geprobeerd, als vonkte hij wel heel erg slecht. Maar dat kan dus niet aan bougie hebben gelegen, aangezien hij het in de brommer van een vriend het wel goed doet.
Nadat de bobine eraf ging heb ik dat nog niet geprobeerd, maar ik heb hier momenteel geen bougiesleutel of pijpsleutel van de juiste maat bij de hand, dus dat moet ik eerst regelen voordat ik dat kan proberen.
 
mtx-motard 16-6-2009 12:29 Print reply

Posts: 14947
alle punten waar draden of dergelijke tegen elkaar gaan even schoon krabben met een punt van de schaar.
nieuwe bougie kopen is nooit verkeerd

kijk ook naar de kleur van de bougie

hij moet REGELMATIG en mooi BLAUW vonken.
dus niet onregelmatig en geel/oranje (dan is er iets stuk)

als je hem beet pakt en je probeerd em aan te doen moet je een paar flinke stroomstoten door je heen krijgen.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Voetentje 16-6-2009 12:31 Print reply

Posts: 2356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
als je hem beet pakt en je probeerd em aan te doen moet je een paar flinke stroomstoten door je heen krijgen.


Ook leuk om bijv. tegen je kleine broertje/zusje te zeggen 'Hou dit eens vast'
 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse
stephank 16-6-2009 12:49 Print reply
Posts: 8
Zoals ik al zei kan ik hier de bougie er niet af schroeven, dus dat testen moet ik een andere keer doen. Waarschijnlijk breng ik hem vrijdag naar een vriend mee, die hebben daar wel zat gereedschap zodat we eens kunnen kijken. Maar hij vonkte volgens mij niet echt regelmatig, toen we laatst gekeken hebben. Ik moet zeggen dat ik zelf helemaal geen vonk zag, maar die vriend van mij wel, maar het was wel een heel kleine vonk.
Dan over de bobine, kan het zijn dat die kapot is gegaan omdat de massa ergens anders tegenaan is gekomen dan het frame, bijvoorbeeld tegen het blok, of maakt dat niet uit? Want de kabel voor de massa had ik wel los en toen heb ik hem geprobeerd te starten.
 
Tommyofzo 16-6-2009 12:56 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stephank
Zoals ik al zei kan ik hier de bougie er niet af schroeven, dus dat testen moet ik een andere keer doen. Waarschijnlijk breng ik hem vrijdag naar een vriend mee, die hebben daar wel zat gereedschap zodat we eens kunnen kijken. Maar hij vonkte volgens mij niet echt regelmatig, toen we laatst gekeken hebben. Ik moet zeggen dat ik zelf helemaal geen vonk zag, maar die vriend van mij wel, maar het was wel een heel kleine vonk.
Dan over de bobine, kan het zijn dat die kapot is gegaan omdat de massa ergens anders tegenaan is gekomen dan het frame, bijvoorbeeld tegen het blok, of maakt dat niet uit? Want de kabel voor de massa had ik wel los en toen heb ik hem geprobeerd te starten.

Dat maakt niet uit aangezien je blok en je frame gewoon aan elkaar vast zitten en dus beide de massa zijn.
 
stephank 16-6-2009 13:01 Print reply
Posts: 8
Ik heb net nog eens gekeken, maar met de bobine is trouwens niet verandert toen ik die er net afschroefde. Er zit bij het achterwiel namelijk een mechanisme om hem te koppelen of te ontkoppelen van de ontsteking. Die had ik per ongeluk ontkoppeld, vandaar dat als ik fietste hij ook alleen fietste en niet meer de bougie aandreef. Dat probleem is dus weer opgelost.
Blijft het probleem van moeilijk starten over. Ik heb trouwens gelezen dat er meer mensen problemen hebben met deze brommer dat hij moeilijk start. Sommigen denken dat je gewoon ervaring moet hebben om hem te kunnen starten. Maar voor mijn gevoel moet er wel echt iets mis zijn, want hij doet het wel erg moeilijk en vaak ook helemaal niet.
Wat wel frappant is, is dat áls je hem gestart hebt je probleemloos kilometers kunt rijden, laatst nog 40 kilometer ermee gereden. Tijdens het rijden heb ik hem nog 3 keer uitgezet en kon je hem zo weer aantrappen en dan startte hij weer. Toen we aangekomen waren op de locatie van bestemming en we weer terug wilden gaan, toen kregen we hem weer helemaal niet gestart, we konden hem aantrappen wat we wilden, maar hij startte niet. Dus nu staat hij nog steeds op die plaats van bestemming en daar heb ik dus totaal geen gereedschap
 
Voetentje 16-6-2009 13:06 Print reply

Posts: 2356
Zit er trouwens een choke op? Anders probeer die eens open te zetten tijdens het starten.
 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse
stephank 16-6-2009 13:07 Print reply
Posts: 8
Ja, er zit een choke op en die heb ik al een paar keer geprobeerd te gebruiken met starten, maar dan hetzelfde probleem. Het lijkt er niet echt op dat hij dan makkelijker start.
 
Voetentje 16-6-2009 13:09 Print reply

Posts: 2356
Maar je kunt nu niet kijken of hij een heldere of zwakke vonk geeft?
 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse
stephank 16-6-2009 13:12 Print reply
Posts: 8
Inderdaad, door het gebrek aan gereedschap/bougiesleutel.
 
jeroentjen13 16-6-2009 13:15 Print reply
Posts: 850
anders tog maar even bobine er terug afdoen en met staal borstel even de ijzeren delen schoon schuren dat ze zeker goed contact geven
 
stephank 16-6-2009 13:19 Print reply
Posts: 8
Dat is inderdaad iets wat ik zou kunnen proberen. Ik ben nu straks weg hier en ik heb vrijdag eigenlijk pas tijd om er weer naar te kijken, maar dan heb ik ook de hele dag en wel gereedschap tot mijn beschikking. Dus dan zal ik proberen met een staalborstel de contacten schoon te schuren. Als iemand in de tussentijd nog iets weet dat ik kan proberen, dan post het maar, dan ga ik het vrijdag proberen. Tussendoor houd ik in ieder geval wel het forum in de gaten. Bedankt voor de reacties tot dusver in ieder geval.
Dan ga ik nu even een tentamen maken
 
Niek de Wildt 16-6-2009 13:26 Print reply
Posts: 7168
geen zin om topic te lezen, maar ik weet zeker dat je hier wat aan hebt:

http://www.brommerforum.nl/showtopic/51941

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Ja, een ontsteking kan helemaal verkeerd staan en toch goed vonken.
(dan vonkt hij namelijk op het verkeerde tijdstip)

Afstelling hoort te zijn:

Contactpuntjes: moeten totaal 0.4mm open

Voorontsteking: 1,25mm bij 50cc
1,30mm bij 50cc snel of 70 niet echt snel
en 1,35mm bij 70cc snel.

dus zoveel mm voor het BDP moeten de contactpuntjes openen
(std setup/af-fabriek is 1,2)

In graden is dit 16 tot 18° voor BDP


Vonkt ie tussen de contactpuntjes?? --> condensator vervangen.
en waarschijnlijk zijn de contactpuntjes dan ook aan vervanging toe (of opschuren indien nog mogelijk)


Twijfel je dan over de vonk?
Doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aan het vliegwiel met een boormachine (bitje 14) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij een tomos heb meegemaakt is 11mm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine/ontstekingspoel ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitting.


Koop altijd orginele Bosch ontstekingsdelen en geen imitatiezooi.

kosten:
15 euro condensator
15 euro contactpuntjes
ontstekingspoel Bosch 30 euro, immitatie 10tje (hier heb ik geen ervaring mee, dus misschien voldoet immitatie wel, maar ik zou het er niet op wagen als je wat zekerheid wil, dan kun je dingen definitief uitsluiten)

afbeelding
afbeelding

succes,


ediTip: Het vervangen van een condensator moet je voorzichtig doen, een condensator is gevoelig, zeker de isolatie ervan, als je hem te heet stookt bij solderen of als je hem er te grof in tikt kan de isolatie al scheuren.
De condensator eruit halen is simpel --> met (waterpomp)tang eruit trekken)
Er in zetten kun je het best met een pijpje doen die de diameter heeft van de buitenrand en dan (recht/rustig) er in persen of tikken.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 7-6-2009 om 15:12 uur.


 
Piaggigolo 16-6-2009 13:46 Print reply

Posts: 300
Dit is weliswaar voor puch? geschreven, maar ook bij een (std.) ciao moeten de puntjes op 0,45 staan. Waarschijnlijk staan ze dicht of sluiten ze niet meer goed.

Dit bericht is gewijzigd door Piaggigolo op 16-6-2009 om 13:46 uur.
 

Dit topic is 11152 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved