PRO TUNING |
11-6-2009 17:23 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: marjo
kleppen blijven tikken.. ook als motor 5 min loopt. Dit is niet goed lijkt mij toch?
Heb gesteld terwijl tuimelaars niet meer bewogen zeg maar. Toen vliegwiel 2x 360 graden gedraait en ze stonden nog precies goed. Dit is toch alleen maar zo als je ze op het goede punt stelt?
Wat voor blok is het met stoterstangen - SOHC - DOHC ??
|
|
|
|
marjo |
11-6-2009 17:25 |
Posts: 1211 |
Dit is wat ik gedaan heb:
Vliegwiel op stand T gezet, en nogmaals bewogen om zeker te zijn dat de kleppen niet meer bewogen.
Toen ze niet meer bewogen ben ik ze gaan stallen. De bovenste (inlaat) heb ik gesteld op 0.05 en de onderste (uitlaat) op 0.10.
Toen ik dit gedaan had, heb ik het vliegwiel 2x 360 graden gedraait, en de klepspeling nogmaals gecontorleerd. De bovenste was nog steeds 0.05 en de onderste nog steeds 0.10.
Dit is volgens mij alleen zo als je ze op het juiste punt stelt.
Vervolgens motor gestart, een enorm getik van die kleppen.
Na 5 minuten was dit getik nog niet over.
Wat heb ik nou fout gedaan
|
|
|
|
marjo |
11-6-2009 17:26 |
Posts: 1211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Wat voor blok is het met stoterstangen - SOHC - DOHC ??
Waar zie ik dat :P
|
|
|
|
Ice Ap rs50 |
11-6-2009 17:41 |
Posts: 7149 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: marjo
[...]
Waar zie ik dat :P
Sing Over Head Camshaft=enkele bovenliggende nokkenas
Double Over Head camshaft=dubbele bovenliggende nokkenassen
|
|
GTI - GTD - BMW |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
11-6-2009 18:25 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: marjo
Dit is wat ik gedaan heb:
Vliegwiel op stand T gezet, en nogmaals bewogen om zeker te zijn dat de kleppen niet meer bewogen.
Toen ze niet meer bewogen ben ik ze gaan stallen. De bovenste (inlaat) heb ik gesteld op 0.05 en de onderste (uitlaat) op 0.10.
Toen ik dit gedaan had, heb ik het vliegwiel 2x 360 graden gedraait, en de klepspeling nogmaals gecontorleerd. De bovenste was nog steeds 0.05 en de onderste nog steeds 0.10.
Dit is volgens mij alleen zo als je ze op het juiste punt stelt.
Vervolgens motor gestart, een enorm getik van die kleppen.
Na 5 minuten was dit getik nog niet over.
Wat heb ik nou fout gedaan
De nokkenas moet precies tegenover de nok (hoogste punt van de nokkenas) staan, anders kan het zijn dat de nok de klep bijna gaat openduwen en dus de speling al weg is. Als je op dat punt de speling gaat afstellen krijg je dus teveel speling.
Gewoon op BDP stellen dus als je merkteken op T staat.
|
|
Too cool for school! |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
11-6-2009 18:27 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
De nokkenas moet precies tegenover de nok (hoogste punt van de nokkenas) staan, anders kan het zijn dat de nok de klep bijna gaat openduwen en dus de speling al weg is. Als je op dat punt de speling gaat afstellen krijg je dus teveel speling.
Gewoon op BDP stellen dus als je merkteken op T staat.
is een sohc blokje, 2 klepper
de nokken moeten naar het blok toe wijzen, en vliegwiel moet op t staan, dan moet je stellen en niet anders
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
11-6-2009 18:30 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
is een sohc blokje, 2 klepper
de nokken moeten naar het blok toe wijzen, en vliegwiel moet op t staan, dan moet je stellen en niet anders
ja... dat zeg ik toch ook?
Gewoon de goede van de twee bdp's nemen en dan stellen.
mij maakt het niet uit wat voor blok het is... het is toch bij alle motoren gelijk behalve bij desmodroompjes maar dat heeft toch niemand.
edit: ow je bedoelt zeker dat tegenovergesteld verhaal van me... naja.. het lijkt me wel duidelijk wat ik bedoel... dat de nok tegenover de nokvolger moet staan. of dat nou een echte nokvolger is, een stoterbus of een tuimelaar...principe is gelijk.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 11-6-2009 om 18:31 uur.
|
|
Too cool for school! |
|
PRO TUNING |
11-6-2009 19:42 |
Posts: 4000 |
Ingeslagen stelboutjes - klepsteel etc. controleren
Stelboutjes zijn meestal rond van onderen en je meet met een platte voelmaat.
|
|
|
|
De Schout |
11-6-2009 20:23 |
Posts: 5327 |
proberen speling tussen de nok en de sleper te meten. en weer niet waar je de afstelgegevens vandaan hebt? maar ik vind .10mm best ruim voor zo'n klein blokje.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
marjo |
12-6-2009 12:13 |
Posts: 1211 |
afstelgegevens heb ik meerdere keren op internet gelezen. Is 0.10 niet goed dan? Anders stel ik hem straks nog wel us maar dan dat 0.10 er strak tussen zit..
|
|
|
|
De Schout |
12-6-2009 12:30 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: marjo
afstelgegevens heb ik meerdere keren op internet gelezen. Is 0.10 niet goed dan? Anders stel ik hem straks nog wel us maar dan dat 0.10 er strak tussen zit..
je voelermaat moet er sowieso 'strak' tussen he, niet dat tie vast zit, maar wel dat je redelijk weerstand voelt.
en ja, ik vind 0.10 veel, voor b.v. een honda 50cctje geven ze 0.05mm op..
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
marjo |
12-6-2009 12:35 |
Posts: 1211 |
Oke, doe ik dat
|
|
|
|
Frysk |
12-6-2009 12:50 |
Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
je voelermaat moet er sowieso 'strak' tussen he, niet dat tie vast zit, maar wel dat je redelijk weerstand voelt.
en ja, ik vind 0.10 veel, voor b.v. een honda 50cctje geven ze 0.05mm op..
inderdaad, zelfs bij een GS500M is de opgegeven ruimte 0.3 - 0.8
zou hem zelf op 0.5 zetten dan zit je er altijd wat tussenin
|
|
giggitybyte |
|