Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Nogmaals kleppen stellen. Wie helpt??

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 957 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #57149 - Nogmaals kleppen stellen. Wie helpt...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2337 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

marjo 11-6-2009 12:51 Print topicpost

Posts: 1211
Hee Brommerforumers,

Ik heb nou al meerdere malen mijn kleppen proberen te stellen maar het wil maar niet lukken (:S) Iedere keer als ik het gedaan heb, en ik start dan tikt het... niet goed dus.

Wie kan mij op een ongelovelijk oenige manier mij uitleggen hoe ik het goed moet doen.. stapje voor stapje zonder moeilijke termen :P

Heel erg bedankt alvast. Hopen dat het nu WEL lukt.

ohja.. heb al meerdere faq's gelezen



Dit bericht is gewijzigd door marjo op 11-6-2009 om 12:51 uur.
 

Martijn II - Forum en Sales Moderator 11-6-2009 13:12 Print reply

Posts: 9841
Je moet eigenlijk begrijpen hoe de hele boel werkt om het goed te kunnen stellen.

Bij een 4takt motor heb je een inlaatslag, waarbij de inlaatklep openstaat. Daarna heb je de compressieslag, waarbij alle kleppen dichtstaan. Dan verbrandt het mengsel en krijg je de arbeidsslag... de kleppen staan nog steeds dicht. Daarna komt de uitlaatslag, waarbij de uitlaatklep openstaat.
Vanaf daar begint de hele boel weer opnieuw.

De klepspeling zorgt ervoor dat zodra de motor warm is, en alle motordelen zijn uitgezet, de kleppen nog steeds afsluiten. Als er geen klepspeling zou zijn dan zouden de kleppen bij warme motor niet meer afsluiten omdat de klepstelen uitgezet zijn door de warmte.


Om de klepspeling te stellen moet je de motor in het bovenste dode punt zetten, dat houdt in dat de zuiger zo hoog mogelijk staat.
Als je de werking van de motor begrijpt, dan weet je dat er twee bovenste dode punten zijn in een hele cyclus, eentje aan het eind van de uitlaatslag/begin inlaatslag, en eentje aan het eind van de compressieslag/begin arbeidsslag...op het punt dat het mengsel ontstoken wordt.

Bij het meten van klepspeling moeten de kleppen uiteraard dicht staan, anders is er geen speling. Het enige bovenste dode punt (of BDP) waarin de kleppen dicht staan is bij overgang van compressieslag naar arbeidsslag, dus dat bovenste dode punt moet je gebruiken.

Hoe weet je dat je dat punt te pakken hebt? Het beste is om te kijken naar de tuimelaars van de kleppen... als je de krukas ronddraait zul je de kleppen zien bewegen. Je weet wat de inlaat en uitlaatkleppen zijn, dus je weet wat je ziet bewegen. Als je ook weet dat het bovenste dode punt wat je moet hebben na de inlaatslag komt, dan kijk je dus wanneer de uitlaatklep dichtgaat, direct daarna gaat de inlaatklep open, en zodra de inlaatklep dicht is neem je het direct volgende bovenste dode punt.
Meestal staan er merktekens op het vliegwiel om het bovenste dode punt te bepalen...het enige waar je dan dus op moet letten is welke van de 2 bovenste dode punten je hebt.


GVD. Ik heb echt het gevoel dat ik teveel zit uit te leggen, want als je al kleppen hebt gesteld weet je dit allemaal vast allang

Ok... motor staat nu goed.
Speling opmeten met voelermaatjes. Voelermaatje moet er met enige weerstand doorheen gaan, maar je moet niet veel moeite doen om em er tussen te steken.
Tussen de tuimelaar en de nokkenas steken, of tussen tuimelaar en klep, afhankelijk van waar je bij kunt.

Bijstellen doe je door de borgmoer los te draaien, met een schroevendraaier de stelschroef te verdraaien tot de speling goed is, dan de stelschroef goed vasthouden terwijl je de borgmoer weer vastdraait.

Daarna meet je de speling. Draai de krukas 2 rondjes, dan staat ie weer in zn BDP, en meet je de boel weer na.

Koude motor zal tikken omdat de klepspeling dan te groot is.

Zo duidelijk?]

 
Too cool for school!
Rs Dude. 11-6-2009 13:18 Print reply

Posts: 1426
Als het niet lukt pleur dat ding dan bij een dealer,

Of smijt alles aan de kant, roep paar x kut en pak een biertje
 
marjo 11-6-2009 13:20 Print reply

Posts: 1211
Ja super! Bedankt man!!
Veel wist ik idd al maar dus beetje lastig wanneer ik ze moest stellen (ging dus blijkbaar niet goed).

Stel je beide kleppen dus op hetzelfde punt of verschillend..

Bedankt!

 
dutschbird 11-6-2009 13:21 Print reply

Posts: 1760
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rs Dude.
Als het niet lukt pleur dat ding dan bij een dealer,

Of smijt alles aan de kant, roep paar x kut en pak een biertje



en koop vervolgens een 2-takt
 
http://speedbird12.myminicity.com/ Even kliken en je helpt me winnen:)
marjo 11-6-2009 13:30 Print reply

Posts: 1211
Haha ja hij is ook niet voor mezelf. Verkoop hem toch maar moet ie het wel doen

Heb wel tweetakt
 
banus19 11-6-2009 13:34 Print reply

Posts: 425
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marjo
Ja super! Bedankt man!!
Veel wist ik idd al maar dus beetje lastig wanneer ik ze moest stellen (ging dus blijkbaar niet goed).

Stel je beide kleppen dus op hetzelfde punt of verschillend..

Bedankt!



zelfde punt geloof ik
 
Honda's are like: Rawr
Martijn II - Forum en Sales Moderator 11-6-2009 13:36 Print reply

Posts: 9841
idd zelfde punt als je het goede bovenste dode punt heeft, dan staan namelijk beide kleppen dicht.

 
Too cool for school!
Paultje Pils 11-6-2009 13:39 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marjo
Hee Brommerforumers,

Ik heb nou al meerdere malen mijn kleppen proberen te stellen maar het wil maar niet lukken (:S) Iedere keer als ik het gedaan heb, en ik start dan tikt het... niet goed dus.



Het is toch niet erg als ze tikken terwijl ze koud zijn? Als ze warm zijn, mogen ze niet meer tikken toch? Correct me if I'm wrong.

 
If you can't dodge it, ram it.
marjo 11-6-2009 13:39 Print reply

Posts: 1211
Oke, k ga straks proberen

Bedankt eerst he

en lukt het niet dan vraag k wel weer..
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 11-6-2009 13:40 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_GTS50
[...]

Het is toch niet erg als ze tikken terwijl ze koud zijn? Als ze warm zijn, mogen ze niet meer tikken toch? Correct me if I'm wrong.



klopt helemaal.

 
Too cool for school!
Rs Dude. 11-6-2009 13:40 Print reply

Posts: 1426
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_GTS50
[...]

Het is toch niet erg als ze tikken terwijl ze koud zijn? Als ze warm zijn, mogen ze niet meer tikken toch? Correct me if I'm wrong.


Als de motor warm word, word de speling opgeheven en staan de kleppen goed.
Als de motor koud is dan moet er spelling tussen zitten

Je heb gelijk
 
Paultje Pils 11-6-2009 13:42 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rs Dude.
[...]

Als de motor warm word, word de speling opgeheven en staan de kleppen goed.
Als de motor koud is dan moet er spelling tussen zitten

Je heb gelijk


Wist het wel Maar daar houdt mijn 4-takt kennis wel een beetje mee op..
 
If you can't dodge it, ram it.
bart de schakelgek 11-6-2009 14:56 Print reply

Posts: 5987
idee om een faq van te maken?
ik bedoel: zoon duidelijke uitleg van martijn moet je niet verloren laten gaan
 
Limburger
Martijn II - Forum en Sales Moderator 11-6-2009 15:15 Print reply

Posts: 9841
als ik dat geweten had had ik het nóg netter opgeschreven

Vereiste is dat er ook een faq is van de werking van een tweetakt en een viertakt motor, met animatie/plaatjes.

dan wil ik het nog wel eens mooier opschrijven en universeel.

 
Too cool for school!
marjo 11-6-2009 16:36 Print reply

Posts: 1211
kleppen blijven tikken.. ook als motor 5 min loopt. Dit is niet goed lijkt mij toch?

Heb gesteld terwijl tuimelaars niet meer bewogen zeg maar. Toen vliegwiel 2x 360 graden gedraait en ze stonden nog precies goed. Dit is toch alleen maar zo als je ze op het goede punt stelt?


 

Dit topic is 2337 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved