Je moet eigenlijk begrijpen hoe de hele boel werkt om het goed te kunnen stellen.
Bij een 4takt motor heb je een inlaatslag, waarbij de inlaatklep openstaat. Daarna heb je de compressieslag, waarbij alle kleppen dichtstaan. Dan verbrandt het mengsel en krijg je de arbeidsslag... de kleppen staan nog steeds dicht. Daarna komt de uitlaatslag, waarbij de uitlaatklep openstaat.
Vanaf daar begint de hele boel weer opnieuw.
De klepspeling zorgt ervoor dat zodra de motor warm is, en alle motordelen zijn uitgezet, de kleppen nog steeds afsluiten. Als er geen klepspeling zou zijn dan zouden de kleppen bij warme motor niet meer afsluiten omdat de klepstelen uitgezet zijn door de warmte.
Om de klepspeling te stellen moet je de motor in het bovenste dode punt zetten, dat houdt in dat de zuiger zo hoog mogelijk staat.
Als je de werking van de motor begrijpt, dan weet je dat er twee bovenste dode punten zijn in een hele cyclus, eentje aan het eind van de uitlaatslag/begin inlaatslag, en eentje aan het eind van de compressieslag/begin arbeidsslag...op het punt dat het mengsel ontstoken wordt.
Bij het meten van klepspeling moeten de kleppen uiteraard dicht staan, anders is er geen speling. Het enige bovenste dode punt (of BDP) waarin de kleppen dicht staan is bij overgang van compressieslag naar arbeidsslag, dus dat bovenste dode punt moet je gebruiken.
Hoe weet je dat je dat punt te pakken hebt? Het beste is om te kijken naar de tuimelaars van de kleppen... als je de krukas ronddraait zul je de kleppen zien bewegen. Je weet wat de inlaat en uitlaatkleppen zijn, dus je weet wat je ziet bewegen. Als je ook weet dat het bovenste dode punt wat je moet hebben na de inlaatslag komt, dan kijk je dus wanneer de uitlaatklep dichtgaat, direct daarna gaat de inlaatklep open, en zodra de inlaatklep dicht is neem je het direct volgende bovenste dode punt.
Meestal staan er merktekens op het vliegwiel om het bovenste dode punt te bepalen...het enige waar je dan dus op moet letten is welke van de 2 bovenste dode punten je hebt.
GVD. Ik heb echt het gevoel dat ik teveel zit uit te leggen, want als je al kleppen hebt gesteld weet je dit allemaal vast allang
Ok... motor staat nu goed.
Speling opmeten met voelermaatjes. Voelermaatje moet er met enige weerstand doorheen gaan, maar je moet niet veel moeite doen om em er tussen te steken.
Tussen de tuimelaar en de nokkenas steken, of tussen tuimelaar en klep, afhankelijk van waar je bij kunt.
Bijstellen doe je door de borgmoer los te draaien, met een schroevendraaier de stelschroef te verdraaien tot de speling goed is, dan de stelschroef goed vasthouden terwijl je de borgmoer weer vastdraait.
Daarna meet je de speling. Draai de krukas 2 rondjes, dan staat ie weer in zn BDP, en meet je de boel weer na.
Koude motor zal tikken omdat de klepspeling dan te groot is.
Zo duidelijk?]