Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - krukas / drijfstang verhaaltje/feiten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 894 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #5708 - krukas / drijfstang verhaaltje/feit...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2782 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BHO 5-10-02?09:04 Print topicpost
Posts: 8
Ik had nog een oud blok liggen en heb daar ff de krukas van laten reviseren, er kwamen een paar eigenaardige dingen aan het licht. Er zijn geen drijfstang sets leverbaar van honda zelf, die zitten alleen op originele krukassen, maar worden niet los geleverd, best vreemd. Maar nog vreemder was het toen ik mijn oude drijfstang en bigend pen ging bekijken. Ik weet nu waarom ik minstens 2 extra pakingen moest monteren omdat de zuiger anders tegen de kop kwam. De drijfstang lengtes verschillen, op mijn MB blok zat een drijfstang van 82 mm lengte (center tot center) Maar dat was bij een mt krukas 80 mm. Dit scheelt gewoon 2 mm :n.

Dit blok hat ook een leuke vasloper gehad, zuiger, cilinder en kop volledige de vernieling in. Wat de oorzaak was? Er is een stuk chroom/nikasil van de bigendpen gebroken, tussen het bigend lager gekomen, daar kwam speling op, stukken metaal kwamen in de cilinder. Cilinder loop vst, door de speling op het bigend ramt de zuiger tegen de kop, dat blok was dus aardig verrot. Gebruik dus liever geen immitatie drijfstang sets .

Ik heb een prox(goed merk uit crosswereld) set laten monteren, bigend lager, bigend pen, drijfstang en smallend lager, kosste 38,50. Verder nog 2 lagers (c3) 8,50 en 10,50 en het persen van de krukas kostte 12,50. In totaal was ik dus 70 euro kwijt.

Alleen jammeer dat de drijfstang van prox ook 80 mm lang is :(.
 

Hier_ben_ik - Administrator 5-10-02?12:05 Print reply

Posts: 8499
bij vhs laten doen??
 
Members zijn vervelend :-|
-SpengaMotors- 5-10-02?12:47 Print reply
Posts: 592
misschien zit ik niet op te letten hor, maar kon je voor die 70 euro gee nieuwe komplete krukas kopen?
 
Blukaap 5-10-02?13:09 Print reply

Posts: 10008
Jah, maar dan heb je weer imi meuk en nog steeds geen kruklagers.

70 euro voor nieuwe drijfstang, bigend en lagers is niet echt veel

 
Bastila is lief
BHO 5-10-02?15:31 Print reply
Posts: 8
Ik ben inderdaad bij VHS geweest. En dit was goedkoper dan een imi as. En ik heb hier inderdaad krukaslagers bij en smallend lager. En ik heb geen immitatie zooi. Waarom zou ik een nieuwe krukas aanschaffen, de krukas zelf slijt niet, en alles wat slijt is nu vervangen door goed materiaal.
 
Blorn 5-10-02?18:02 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Lengte drijfstang:
MT5/MB5: 82 mm
NSR: 90mm
MBX: 91mm
wrom zet je er dan toch een 80mm in?? beetje eigenwijs ofzow??
zet er dan liever een ori honda in, of zoek verder naar eentje die wel 82mm is..
 
Joost 5-10-02?18:21 Print reply
Posts: 1108
Weet iemand trouwens een bedrijf die goeie kruk-assen voor mbx80 maakt? Pro-x heeft ze in ieder geval niet...
 
It is going to be a Endless summer...
Blorn 5-10-02?18:44 Print reply

Posts: 13825
COMPLETE krukassen????? zal moeilijk worden denk.. voor 50blokkies ken ik alleen topracing en das imi-troep
 
BHO 5-10-02?19:03 Print reply
Posts: 8
Quote:
Originally posted by: Blorn - Official Honda Freak?

Quote:
Lengte drijfstang:
MT5/MB5: 82 mm
NSR: 90mm
MBX: 91mm
wrom zet je er dan toch een 80mm in?? beetje eigenwijs ofzow??
zet er dan liever een ori honda in, of zoek verder naar eentje die wel 82mm is..



Aangezien ik hier pas sinds een dag achter ben wist ik niet van het bestaan af. Dus heb ik ook niet om een 82 mm drijfstang gevraagt. Misschien zitten er wel voordelen aan een 80 mm drijfstang. Een nadeel is dat de topsnelheid van de zuiger hoger wordt, maar dit zal wel meevallen gezien de 2 mm. En ik was zoiezo van plan om mijn cilinder iets op te hogen, anders kreeg ik helemaal veel pakkingen met een 82 mm drijfstang, misschien wel 5 voetpakkingen oid. Of een spacer (alu plaat in de vorm van een pakking). En misschien pakt een kortere drijfstang iets gunstiger uit voor mijn timing...


Ik weet alleen niet precies of alle mt en mb blokken verschillen of dat er een paar verschillen, de nieuwe mb50 blokken.


Ik denk dat honda een blok doorontwikkeld/verbeterd heeft... Er zijn tenslotte ook 2 modellen mb's. Daar zitten ook een paar grote verschillen tussen, mbx velgen, achter rem met kabel/stang, buizen langs blok. En er zullen nog wel meer verschilen zijn.

Er zitten meer verschillen tussen de 2 blokken, versnellingsbak (beide 4 bak), en vliegwiel(nieuw model lijkt op mbx, maar monteer hem maar niet op een mbx,loopt hopeloos, vraag maar aan marcel dekker ). En de spoelgangen en het carter zijn iets anders...

Om nog ff terug te komen op jou uitspraak:

Ori honda is niet verkrijgbaar zoals eerder vermeld. En ik ben ervan overtuigd dat er ORI honda drijfstangen zijn van 80 mm en ik ben er ook van overtuigd dat het blok dat hier ligt met een 80 mm drijfstang door honda geleverd en ontworpen is.

Hoe verklaar je anders dat ik op mijn mb blok altijd met extra pakkingen moet rijden? Ik ben ervan overtuigd dat de meeste cilinders voor honda voor een 80 mm drijfstang zijn ontworpen, zowel eurokit als pw iig. Ik heb me altijd al verbaasd over het feit dat mijn zuiger ongeveer een mm boven mijn cilinder uit kwam. Alleen niemand heeft me hier ooit de oorzaak van kunnen geven.

En hoe verklaar je dat er immi drijfstang sets zijn van 80 mm en prox drijfstang sets van 80 mm, BEIDE voor MB/MT50? Ik denk niet dat er ook maar een van beide dacht''laten we eens een 2mm kortere drijfstang maken''.

 
Martijn 5-10-02?22:37 Print reply
Posts: 10000
van een kortere drijfstang wordt je zuigersnelheid niet hoger hoor..je zuiger komt alleen lager te liggen....

van een andere slag krijg je wel een adnere zuigersnelheid...en dat heeft met je kruk te maken..en niet met je drijfstang....
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Sneks 5-10-02?22:50 Print reply
Posts: 2499
tuurlijk wel, je sinus beweging wordt anders! Slag blijft natuurlijk idd hetzelfde.

Hoewel dit met dat 2mm verschil minimaal zal zijn.

Daarnaast worden je lijbaanskrachten groter.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Martijn 5-10-02?23:58 Print reply
Posts: 10000
jonge...echt niet...

je sinusbeweging blijft het zelfde..de amplitude...alleen kom ie lager te liggen...
dus een soort:
y(x)=sin (x-1)

snappie??
je hebt nu dus het zelfde als 2mm aan voetpakkingen onder je cilinder....dus andere poorttiming..minder compressie..

alleen weet ik niet wat lijnbalansbewegingen zijn...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Sneks 6-10-02?00:04 Print reply
Posts: 2499
gast, verdiep je er eerst eens in voor je gaat lopen blaten!!

De plaats van de zuiger in de cilinder wordt bepaald de (schematische) driehoek tussen bigend, small end en het hart van de krukas. Als je de lengte van de drijfstang veranderd veranderd daardoor ook de timing, en wordt het niet een soort sin A-1)

d = ((S/2) + L) - (S/2 cos X) - L sin[cos-1 (S/2L sin X)]

d = distance
S = Stroke (in/mm)
L = Connecting Rod Length (in/mm)
X = Crank Angle Before or After TDC (deg)

Daarnaast hebben we het hier al eerder over gehad, dus als je het niet gelooft => search
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Martijn 6-10-02?00:46 Print reply
Posts: 10000
hmmm shit..idd je hebt gelijk..

ik vat het half...omdat je dus een omwenteling hebt en de drijfstang dan een rib van een driehoek is verander je dus ook de afgelegde afstand en dus meteen de zuigersnelheid...

ja tohc?
sorry dat ik betweterde.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Sneks 6-10-02?13:47 Print reply
Posts: 2499
ok
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)

Dit topic is 2782 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved