kenny77 |
4-6-2009 15:49 |
Posts: 29286 |
lijkt me de moeite niet waard op een originele cilinder.
om in te spannen, een oude krukas door flexen en dan het viegwiel erop monteren en dan in de draai bank.
|
|
|
|
Ozz |
4-6-2009 15:50 |
Posts: 1259 |
Je moet het bij je NSR doen man!! veel leuker En daar heb je nog wel zat spul voor om door te slijpen (A)
Spreek je zo wel :P
Dit bericht is gewijzigd door Ozz op 4-6-2009 om 17:33 uur.
|
|
They Wanna Kill Rock and Roll Because they know it's make us Horny, man!!!! |
|
appie_1988 |
4-6-2009 16:02 |
Posts: 322 |
maar gewoon op het midde stuk inspannen lukt toch ook wel,
of ies dat niet helemaal recht?
|
|
|
|
Royal Club |
4-6-2009 16:04 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ozz
Je moet het bij je NSR doen man!! veel leuker (A) En daar heb je nog wel zat spul voor om door st slijpen (A)
Spreek je zo wel :P
(A)?
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
kenny77 |
4-6-2009 16:04 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: appie_1988
maar gewoon op het midde stuk inspannen lukt toch ook wel,
of ies dat niet helemaal recht?
nee, meestal niet, zowieso is het niet ik prop die even in de draaibank laat de beitel er wat tegen aan draaien en dan zal het wel goed zijn.
zit ook een beetje met het balans van het vliegwiel.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 4-6-2009 om 16:04 uur.
|
|
|
|
appie_1988 |
4-6-2009 16:14 |
Posts: 322 |
owke,
k ben (A)
daarom vroeg k me ok af hoeveel k er af kon halen bij tomos vliegwiel.
Bij nsr heb k op forum gelezen dat 100g het goede aantal is.
heb trouns geen orginale cil was 65cc airsal.
maar nsr vliegwiel is ook meer als kilo en van tomos maar 650g
|
|
|
|
RobinRS98 |
4-6-2009 16:54 |
Posts: 879 |
Nou dan heeft het denk ik meer zin om het vliegwiel van je NSR aftedraaien, wel goed uitkijken dat je geen onbalans erin krijgt dat lijkt me namelijk niet zo fijn voor je lagers,
|
|
Stamp die air uit je nikes ! |
|
Niek de Wildt |
4-6-2009 18:25 |
Posts: 7168 |
Voortaan eerst even zoeken, heb het speciaal helemaal uitgetypt:
http://www.brommerfo...ofile/voertuig/10606
kort samengevat:
Bij Puch inspannen in de gaten aan de voorkant (want binnenste as is eivormig ivm de contactpunten die hij moet openen, en magneten liggen ongelijk)
Zolang je dit netjes inspand zonder slingering krijg je geen last van onbalans als hij onder het brommertje zit.
Origineel Puch gewicht is ?(destijds vergeten te meten) en originele diameter: 11,6cm
Mooie richtlijn voor afdraaien is dia 11,2cm
DENK ERAAN! je moet er dus maar 2mm afdraaien, NIET 4, want je haalt er aan beide kanten 2mm af wat samen 4mm is!
Ook kun je de rand die zegmaar tegen het blok aankijken een stuk wegdraaien.
Bij Honda span je het in op de middenas (want goed rond, en nooit op de magneten inspannen want die liggen ongelijk!)
Origineel Honda gewicht is 1142gram en originele diameter: 11,2cm
Mooie richtlijn voor afdraaien is 1042gram of wel 11,0cm
Bij Honda heb je kans op onbalans die te verhelpen is door iets meer/minder af te draaien.
begin dus bij 90gram en kijk of hij op de brommer niet slingert/trilt, en dan steeds 5a10 gram eraf tot hij netjes in balans is.
|
|
|
|
Thijsje |
4-6-2009 22:01 |
Posts: 1687 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Voortaan eerst even zoeken, heb het speciaal helemaal uitgetypt:
http://www.brommerfo...ofile/voertuig/10606
kort samengevat:
Bij Puch inspannen in de gaten aan de voorkant (want binnenste as is eivormig ivm de contactpunten die hij moet openen, en magneten liggen ongelijk)
Zolang je dit netjes inspand zonder slingering krijg je geen last van onbalans als hij onder het brommertje zit.
Origineel Puch gewicht is ?(destijds vergeten te meten) en originele diameter: 11,6cm
Mooie richtlijn voor afdraaien is dia 11,2cm
DENK ERAAN! je moet er dus maar 2mm afdraaien, NIET 4, want je haalt er aan beide kanten 2mm af wat samen 4mm is!
Ook kun je de rand die zegmaar tegen het blok aankijken een stuk wegdraaien.
Bij Honda span je het in op de middenas (want goed rond, en nooit op de magneten inspannen want die liggen ongelijk!)
Origineel Honda gewicht is 1142gram en originele diameter: 11,2cm
Mooie richtlijn voor afdraaien is 1042gram of wel 11,0cm
Bij Honda heb je kans op onbalans die te verhelpen is door iets meer/minder af te draaien.
begin dus bij 90gram en kijk of hij op de brommer niet slingert/trilt, en dan steeds 5a10 gram eraf tot hij netjes in balans is.
is het onbalans niet op de draaibank waar te nemen??
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
Niek de Wildt |
4-6-2009 22:26 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]
is het onbalans niet op de draaibank waar te nemen??
Die onbalans dus niet, het betreft pure slingering van de kruk omdat het gewicht die zegmaar niet "tegenwerkt".
Denk aan een resonantie.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
4-6-2009 23:07 |
Posts: 9841 |
is een puchvliegwiel niet uitgebalanceerd standaard? Anders weet ik wel zeker dat je na het afdraaien wel degelijk onbalans hebt.
|
|
Too cool for school! |
|
Niek de Wildt |
4-6-2009 23:39 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
is een puchvliegwiel niet uitgebalanceerd standaard? Anders weet ik wel zeker dat je na het afdraaien wel degelijk onbalans hebt.
dat is het wel.
is met van die schroefjes, daarmee stellen ze hoeveel de magneten uitsteken (en dus hoegroot de afstand is tot het center en dus hoe groot de centrifugale krachten zijn die erop werken) en vervolgens borgen ze die door met een beitel een hoekje om te meppen.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 4-6-2009 om 23:42 uur.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
4-6-2009 23:46 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
dat is het wel.
is met van die schroefjes, daarmee stellen ze hoeveel de magneten uitsteken (en dus hoegroot de afstand is tot het center en dus hoe groot de centrifugale krachten zijn die erop werken) en vervolgens borgen ze die door met een beitel een hoekje om te meppen.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 4-6-2009 om 23:42 uur.
waarom zou je dan geen onbalans krijgen als je em goed inspant? omdat je overal evenveel materiaal weghaalt wat in theorie ook dezelfde massa heeft?
|
|
Too cool for school! |
|
Niek de Wildt |
5-6-2009 0:24 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
waarom zou je dan geen onbalans krijgen als je em goed inspant? omdat je overal evenveel materiaal weghaalt wat in theorie ook dezelfde massa heeft?
Denk het ja,
Ik weet alleen dat ik 2 vliegwielen bij Puch / Tomos heb afgedraaid en bij beide 2 verschillende gewichten had geprobeerd, en dat het geen ruk uitmaakte, en hij netjes in balans bleef.
|
|
|
|
appie_1988 |
5-6-2009 9:44 |
Posts: 322 |
owke, bedankt
this duidelijk
bij nieuwe type tomos vliegwiel, kan je ook midde as inklemmen.
is niet eivormig.
voor me nsr haal wel gewoon 100g af.
|
|
|
|