Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Aprilia RS50 voorvork

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1096 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #56993 - Aprilia RS50 voorvork
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 3060 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

baquba 3-6-2009 20:07 Print reply

Posts: 156
Nee er wordt helemaal niks stugger, de voorkant komt wel iets omhoog.
 
Derbi-Olaf 3-6-2009 20:08 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: baquba
Nee er wordt helemaal niks stugger, de voorkant komt wel iets omhoog.

op het moment dat de voorkant niet meer verder omhoog komt word het stugger.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
baquba 3-6-2009 20:11 Print reply

Posts: 156
Ook niet, in dat geval heb je te maken met een ''ware'' veervoorspanning. In dit geval (dat absoluut vermeden moet worden omdat je geen negatieve veerweg meer hebt) zul je een extra kracht moeten uitoefenen om de veervoorspanning te overwinnen. Voordat deze spanning is overwonnen zal de vork geen mm inveren, wanneer de kracht groot genoeg is om de veervoorspanning te overwinnen zal de veer gewoon weer verder inveren volgens de veerconstante van de veer, en is dus ook net zo ''stug'' of ''slap'' als wanneer er geen busjes geplaatst zijn.
 
Derbi-Olaf 3-6-2009 20:16 Print reply

Posts: 14999
Je moet niet zo gek gaan doen met bussen dat 'ie niks meer in veert als je er op gaat zitten uiteraard.

Ik heb zelf ervaren dat een van mijn trialmotoren veel minder dook na het plaatsen van bussen (de voorvork was nét wat te slap , niet veel)
Ook had ik gewoon nog keurig een negatieve veerweg.

Maarja, dat zal de laatste keer niet zijn geweest dat ik ermee experimenteer, ik kom er wel achter.
Dat was een ervaring van toen , misschien denk ik er nu zelf wel anders over
Je komt namelijk met argumenten die fysich correct zijn, dat kan ik niet ontkennen. Maar mijn ervaring van toen spreekt dat weer wat tegen.


Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 3-6-2009 om 20:22 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
baquba 3-6-2009 20:21 Print reply

Posts: 156
Dat jij nog steeds negatieve veerweg hebt na het plaatsen van busjes is niet zo vreemd, dat komt dan omdat de negatieve veerweg die je had voor het plaatsen van de busjes groter was dan de lengte van de busjes die je geplaatst hebt.

Dat je voorvork stugger wordt na het plaatsen van de bussen is daarentegen een wereldwonder.
Leg mij maar eens uit wat er aan de veerconstante wordt veranderd na het plaatsen van een busje van bijvoorbeeld 1 cm.
 
Derbi-Olaf 3-6-2009 20:24 Print reply

Posts: 14999
zie edit
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
markhispania3 3-6-2009 20:26 Print reply

Posts: 1971
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: baquba
Dat jij nog steeds negatieve veerweg hebt na het plaatsen van busjes is niet zo vreemd, dat komt dan omdat de negatieve veerweg die je had voor het plaatsen van de busjes groter was dan de lengte van de busjes die je geplaatst hebt.

Dat je voorvork stugger wordt na het plaatsen van de bussen is daarentegen een wereldwonder.
Leg mij maar eens uit wat er aan de veerconstante wordt veranderd na het plaatsen van een busje van bijvoorbeeld 1 cm.


is het niet zo dat wanneer je de voorkant ophoogt, er meer druk op de achterkant komt te staan en dus minder druk op de voorkant (andere gewichtsverdeling) en dat hij daardoor minder in veert? of zeg ik nu iets heel geks?
 
baquba 3-6-2009 20:29 Print reply

Posts: 156
Aha.
Mijn argumenten zijn inderdaad mechanisch gezien geheel juist.
Maar goed, denk er nog maar eens over na en doe eens wat experimenten wat betreft plaatsen van bussen, je zult zien dat de veervoorspanning absoluut geen enkel invloed heeft op de stugheid van een veer.
Ik hoop dat iedereen die dit leest nu wat geleerd heeft.
 
Derbi-Olaf 3-6-2009 20:31 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: baquba
Aha.
Mijn argumenten zijn inderdaad mechanisch gezien geheel juist.
Maar goed, denk er nog maar eens over na en doe eens wat experimenten wat betreft plaatsen van bussen, je zult zien dat de veervoorspanning absoluut geen enkel invloed heeft op de stugheid van een veer.
Ik hoop dat iedereen die dit leest nu wat geleerd heeft.

Ik geef toe dat ik er niet niks uit opgestoken heb. Rijwielgedeelte heb ik me verder dan ook nog nooit in verdiept Maarja, het ging over Raoul die niet tevreden was met zijn voorvork.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Raoul 8-6-2009 22:05 Print reply

Posts: 2997
uhm ja, ff hierop terugkomen,

hoe doe je in godsnaam olie bijvullen in zon rs50 vork?
 
Aprilia MX (H)

Dit topic is 3060 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved