Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - lichtspoel pas maken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1044 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #56963 - lichtspoel pas maken
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 10649 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Vehikel 2-6-2009 23:31 Print reply

Posts: 2903
Met een dunnere kern kan je in principe meer wikkelingen maken (mits je meer puch draad hebt), alleen het gevaar is dat door de dunnere kern de spoel verzadigd, dat houd in dat de spoel niks meer doet en in kortsluiting gaat staan. Maar om dat te berekenen moet je met inductie, kernmateriaal etc, etc, rekening gaan houden, dat wordt een heel ingewikkeld verhaal.
Je moet het gewoon proberen denk :P

Met in gedachte dat het aantal windingen je uitgangsspanning bepaalt, en dikte van de windingen de stroom die er heen past. (en spanning maal je stroom is weer het vermogen).
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-6-2009 23:46 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel

Je moet het gewoon proberen denk :P

Met in gedachte dat het aantal windingen je uitgangsspanning bepaalt, en dikte van de windingen de stroom die er heen past. (en spanning maal je stroom is weer het vermogen).


trial en error zal inderdaad de beste manier zijn, denk dat het al heel wat is als je wat voor elkaar krijgt wat werkt.

ik heb meerdere malen geprobeerd om een fatsoenlijke spoel te wikkelen en het is nog nooit goed gelukt.
kutwerk is het.

als je de output van een puchspoel voldoende vindt, wikkel er eentje af en gebruik die lengte + dikte als basis voor de hpi kern. Lijkt me dat dat een slimme oplossing is.

 
Too cool for school!
Henk-88 2-6-2009 23:48 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


trial en error zal inderdaad de beste manier zijn, denk dat het al heel wat is als je wat voor elkaar krijgt wat werkt.

ik heb meerdere malen geprobeerd om een fatsoenlijke spoel te wikkelen en het is nog nooit goed gelukt.
kutwerk is het.

als je de output van een puchspoel voldoende vindt, wikkel er eentje af en gebruik die lengte + dikte als basis voor de hpi kern. Lijkt me dat dat een slimme oplossing is.




En als je dan veel draad overhoudt omdat de kern van de hpi dunner is dan doe je 20 wikkelingen extra.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-6-2009 23:50 Print reply

Posts: 9841
gewoon zo dik mogelijk doen.

 
Too cool for school!
bierbundelhonda 2-6-2009 23:53 Print reply

Posts: 3396
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


trial en error zal inderdaad de beste manier zijn, denk dat het al heel wat is als je wat voor elkaar krijgt wat werkt.

ik heb meerdere malen geprobeerd om een fatsoenlijke spoel te wikkelen en het is nog nooit goed gelukt.
kutwerk is het.

als je de output van een puchspoel voldoende vindt, wikkel er eentje af en gebruik die lengte + dikte als basis voor de hpi kern. Lijkt me dat dat een slimme oplossing is.




dat was ik wel vanplan. me sales staat al een hpi lichtspoel ter gezocht !

en idd puchspoel draad overzetten op de kern

een maat van mij denkt dat de kern niet goed aansluit op de metaal op de HPI stator. en daar door niet goed magnetisch wordt en de HPI lichtspoel beter past.


 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
bierbundelhonda 3-6-2009 0:22 Print reply

Posts: 3396


voor de genen die misschien willen weten hoe mijn instalatie gemonteerd zit.




en stiekem mijn topic tekicken
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-6-2009 0:26 Print reply

Posts: 9841
denk dat het mooier is als je kern de bolling van je vliegwiel volgt... zo werkt ie in het midden het meest efficient en aan de randen van de spoel kut. Denk dat de efficientie daarmee drastisch omlaag gaat.

hoe ziet die hpi kern eruit?

 
Too cool for school!
bierbundelhonda 3-6-2009 0:29 Print reply

Posts: 3396
recht . net als de puchspoel

en buigen zit er ook niet bij is het wel
want de lagen van het metaal liggen daar voor verkeerd



 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
Henk-88 3-6-2009 0:30 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bierbundelhonda
recht . net als de puchspoel

en buigen zit er ook niet bij is het wel
want de lagen van het metaal liggen daar voor verkeerd






Zelf kern maken?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
bierbundelhonda 3-6-2009 0:34 Print reply

Posts: 3396
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Zelf kern maken?



Tell me baby uit welk materiaal kan ik dat het beste doen. En met welke gereedschappen.

als het midden van de kern nu ongeveer 1 CM van de rotor af zit?

kan ik daar verbetering in maken door met een Kromme kern te werken?
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
Vehikel 3-6-2009 22:33 Print reply

Posts: 2903
Kzal idd beginnen met de puch wikkeling op de hpi kern te wikkelen, kijken wat het doet. Dan zou je nog een aantal wikkelingen toe kunnen voegen (wel rekening houden dat de wikkelingen geïsoleerd moeten worden, maar dat spreekt voor zich denk).

Zelf een kern maken gaat heel moeilijk worden denk ik, aangezien kernen van een bepaalde samenstelling gemaakt worden dat de uiteindelijke inductie bepaald.

 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-6-2009 23:24 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Kzal idd beginnen met de puch wikkeling op de hpi kern te wikkelen, kijken wat het doet. Dan zou je nog een aantal wikkelingen toe kunnen voegen (wel rekening houden dat de wikkelingen geïsoleerd moeten worden, maar dat spreekt voor zich denk).

Zelf een kern maken gaat heel moeilijk worden denk ik, aangezien kernen van een bepaalde samenstelling gemaakt worden dat de uiteindelijke inductie bepaald.



volgens mij zijn kernen gewoon van weekijzer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Weekijzer

spoeldraad is altijd geisoleerd. Als je voorzichtig de draad van de spoel van een puch opmeet (lastig lastig, micrometer zou wel handig zijn) dan kun je hetzelfde draad nieuw kopen.
Kost ook niet eens zo heel veel.

Heet gewoon wikkeldraad volgens mij.

 
Too cool for school!
Vehikel 3-6-2009 23:36 Print reply

Posts: 2903
Meestal uit hele dunne plaatjes weekijzer, wat de waarde voor de kern bepaald (permeabiliteit).
Wikkelen kan met gelakt koperdraad of litze met idd dezelfde dikte uiteraard.

 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
bierbundelhonda 4-6-2009 0:00 Print reply

Posts: 3396
Hmm

dan moet ik wel ff opzoek naar een hpi spoeltje

ik ga geen nieuwe kopen ,eventjes 35/40 euro er doorheen boren is zonde
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
Jozeff - Forum en Sales Moderator 4-6-2009 7:57 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bierbundelhonda
recht . net als de puchspoel

en buigen zit er ook niet bij is het wel
want de lagen van het metaal liggen daar voor verkeerd





kun je aan de uiteinden niet meer wikkelingen op elkaar leggen dan in het midden dan?
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.

Dit topic is 10649 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved