Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - lichtspoel pas maken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1072 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #56963 - lichtspoel pas maken
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 10650 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-6-2009 22:43 Print reply

Posts: 9841
ik kwam er laatst achter doordat ik over turboprincipes aan het denken was... als je daar al heel vroeg overdruk wilt hebben betekent dat dat ie nóg meer overdruk heeft bij hogere toeren, en die moet je dan afregelen met je wastegate, waardoor je turbo dus een onzinnig grote overcapaciteit heeft.

zelfde dus met spoelen.
 
Too cool for school!
mtx-motard 2-6-2009 22:45 Print reply

Posts: 14947
puch spoel leverd max 6 volt zonder iets van een gelijkrichter oid ertussen.

een honda spoel leverd 35 volt (keer gemeten) en die word door de spanningsregelaar terug gebracht naar 12 volt. met veel wattage

dus beter flex je een stuk uit je blok voor die honda spoel
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
bierbundelhonda 2-6-2009 22:46 Print reply

Posts: 3396
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik kwam er laatst achter doordat ik over turboprincipes aan het denken was... als je daar al heel vroeg overdruk wilt hebben betekent dat dat ie nóg meer overdruk heeft bij hogere toeren, en die moet je dan afregelen met je wastegate, waardoor je turbo dus een onzinnig grote overcapaciteit heeft.

zelfde dus met spoelen.

theoretisch idd
maar met wastegate is dat dus je spanningsregelaar in mijn situatie.

maar hoe krijg ik zoiets op een spoel.


 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
Vehikel 2-6-2009 22:46 Print reply

Posts: 2903
Dat kapt de spanningsregelaar af denk ik? Die hakt er een 6 voltje van, de overvloed gooit ie naar massa.
Je spoel wordt ongetwijveld groter, misschien een idee om een onstekingsspoel van iets te nemen, die af te wikkelen tot de gewenste spanning :p

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 2-6-2009 om 22:47 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-6-2009 22:47 Print reply

Posts: 9841
ja dat werkt dus niet, met die overcapaciteit... wordt je spoel veel te groot... accepteren dat ie stationair wat minder levert... kost uiteindelijk toch energie om die weggegooide spanning op te wekken.
 
Too cool for school!
Vehikel 2-6-2009 22:53 Print reply

Posts: 2903
De grootte van de spoel is mede afhankelijk van de dikte van de wikkelingen, je kan dus voor een dunnere wikkeling kiezen.
Maar wat bedoel je met overcapiciteit? Als 15 volt aan de ingang van een 6v. regelaar komt te staan, dan hakt ie er gewoon 9 volt ervan af.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-6-2009 22:56 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
De grootte van de spoel is mede afhankelijk van de dikte van de wikkelingen, je kan dus voor een dunnere wikkeling kiezen.
Maar wat bedoel je met overcapiciteit? Als 15 volt aan de ingang van een 6v. regelaar komt te staan, dan hakt ie er gewoon 9 volt ervan af.


hoe kom je aan die 15V dan?

edit: met een dunnere wikkeling krijg je trouwens dus minder output. Je kunt niet zomaar even een dunnere wikkeling pakken om ruimte te besparen. zowel de lengte (aantal wikkelingen) en de diameter van de draad zijn bepalend voor je output.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 2-6-2009 om 23:00 uur.
 
Too cool for school!
Vehikel 2-6-2009 23:00 Print reply

Posts: 2903
Een voorbeeld, afhankelijk van het toerental. Hoe hoog de de ingangsspanning ook is, zolang deze niet minder is dan 6v., dan zal er ook niet meer dan 6v. uitkomen.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-6-2009 23:03 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Een voorbeeld, afhankelijk van het toerental. Hoe hoog de de ingangsspanning ook is, zolang deze niet minder is dan 6v., dan zal er ook niet meer dan 6v. uitkomen.


ik laat de spanningsregelaar buiten beschouwing.
Je moet toch je spanning opwekken voor je het kunt gelijkrichten en afregelen? Als jouw spoel stationair al 15 volt opwekt heb je dus overcapaciteit, 3v als je het naar 12 afregelt. Je spoel zal ook meer opwekken naarmate je meer toeren draait, en dan zal je overcapaciteit dus toenemen.
Kost allemaal energie en je flikkert alles weer weg, daarom moet je zorgen dat je overcapaciteit gaat leveren bij een rendabel toerental.

 
Too cool for school!
bierbundelhonda 2-6-2009 23:03 Print reply

Posts: 3396
naja wat ik echt wil is gewoon

dat er 8 of 10 Volt Vol gas op de spannings regelaar komt testaan

en die een uitgang van 6 Volt gelijk stroom heeft.

zodat de lampjes in Iedergeval voldoende stroom krijgt

maar dat er genoeg spanning uit komt dat ik Voor 2X 15 watt 6volt lampjes kan laten branden (is dus al 30 watt.) en achter dan 5 watt ,

en dan nog is een Extratje voor de accu dat die Goed genoeg oplaadt dat als ik mijn Rem licht indruk dat die ook 18 watt verbruikt


totaal ongeveer wil ik dus aan de 50watt zitten ongeveer.

ik zit te denken. HPI lichtspoel nemen omdat die Goed op de Stator past
en die omwikkelen.

ik heb nu dan een puch spoel met de Rug van de spoel naar de rotor. *ongedraaid dus*

met 2 beugeltjes ook dan de puntjes afgeveilt dat hij wat dichter op de magneten zit. er zit ongeveer 1,5 mm tussen de magneet en de buitenkant van de spoel
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-6-2009 23:08 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bierbundelhonda
naja wat ik echt wil is gewoon

dat er 8 of 10 Volt Vol gas op de spannings regelaar komt testaan

en die een uitgang van 6 Volt gelijk stroom heeft.

zodat de lampjes in Iedergeval voldoende stroom krijgt

maar dat er genoeg spanning uit komt dat ik Voor 2X 15 watt 6volt lampjes kan laten branden (is dus al 30 watt.) en achter dan 5 watt ,

en dan nog is een Extratje voor de accu dat die Goed genoeg oplaadt dat als ik mijn Rem licht indruk dat die ook 18 watt verbruikt


totaal ongeveer wil ik dus aan de 50watt zitten ongeveer.

ik zit te denken. HPI lichtspoel nemen omdat die Goed op de Stator past
en die omwikkelen.

ik heb nu dan een puch spoel met de Rug van de spoel naar de rotor. *ongedraaid dus*

met 2 beugeltjes ook dan de puntjes afgeveilt dat hij wat dichter op de magneten zit. er zit ongeveer 1,5 mm tussen de magneet en de buitenkant van de spoel


als je een hpi spoel gaat herwikkelen zul je meer voltage krijgen denk ik, en dat zal je spanningsregelaar weer weggooien. Enige voordeel is dan dat je je 6v bij minder toeren beschikbaar hebt, maar meer ook niet... je hebt nog steeds niet meer dan die 10W.

Misschien is het te berekenen, als je weet wat de draaddikte van een hpi spoel is en je weet de output bij een vast toerental, dan kun je ongetwijfeld daaruit afleiden wat je magnetisch veld is (hangt me iets bij dat dat uitgedrukt wordt in Henry ofzo) en daarmee een nieuwe spoel berekenen die een grotere output heeft.

je zult dan ongetwijfeld dikker draad moeten nemen, en misschien ook weer meer wikkelingen om de dikte te compenseren. Je spoel wordt sowieso dikker door de dikkere draad, en dan ga je ruimtegebrek krijgen waardoor je gelimiteerd bent aan je voltage.

Daarom denk ik dat een hpi spoel niet gaat werken

Ik heb vroeger ook met binnenrotor op de brommert gereden en ik heb enorm veel tijd gestoken in het vinden van een fatsoenlijke oplossing.

Als je verlichting wilt, kun je er het beste een dynamo opzetten net als op je fiets met een paar simpele lampjes.

Heb ik zelf niet gedaan omdat ik het een hele vieze manier vind die niet op een brommer hoort.
 
Too cool for school!
bierbundelhonda 2-6-2009 23:12 Print reply

Posts: 3396
neej ik gaat geen fiets dynamo op mijn brommer zetten :P dat trilt er af met 100 :P


ik zat tedenken

HPI spoel omwikkelen met de Draad en aantal wikkelingen van de Puchspoel
of zelfs meer wikkelingen. omdat ik denk dat de Kern smaller is dan die van de Puch.

het draad van de puchspoel is dikker.
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
Vehikel 2-6-2009 23:20 Print reply

Posts: 2903
Om meer voltage te krijgen moet je meer wikkelingen hebben, dikte etc. heeft daar niet mee te maken.

 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
bierbundelhonda 2-6-2009 23:24 Print reply

Posts: 3396
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Om meer voltage te krijgen moet je meer wikkelingen hebben, dikte etc. heeft daar niet mee te maken.




neej maar als ik dan naar deze theorie luister begin ik nog niet veel want dan zou ik straks zogenaamd nogsteeds 10 watt hebben.

en als ik dan die Puch dikte draad neem dan heb ik Hopelijk meer dan 10 watt
 
GEZOCHT :HONDA MTX80 LC 6bak !!!!!!!
rik hulkenberg 2-6-2009 23:25 Print reply

Posts: 10029
nou met een fietsdynamo krijg je geen fatsoenlijk licht max 3watt
dan moet je een dure fietskoplamp van 50 euro met een power led erin dat geeft op de fiets goed licht
 

Dit topic is 10650 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved