Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - welke cilinder is beter?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1136 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #56921 - welke cilinder is beter?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5521 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jdv2312 30-5-2009 19:03 Print topicpost
Posts: 14
hallo mensen,

wat is beter een stalen cilinder en zuiger
of een alu cilinder en zuiger

groetjes
 

Joel_koningslust 30-5-2009 19:03 Print reply

Posts: 14514
ligt eraan welk merk en type enzo
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
st.nyksterdriver 30-5-2009 19:03 Print reply
Posts: 3376
licht an het merk
 
De Schout 30-5-2009 19:07 Print reply
Posts: 5327
stalen cilinder lijkt me sowieso geen succes. net zoals stalen zuiger btw.

je zuiger is in 99% procent van de gevallen alu, bij brommers eigelijk altijd wel.

en cilinder kan gietijzer zijn, of alu met chroom of nica wand.

hangt allemaal erg van het merk van de spullen af wat er beter is.
 
tune tweak fiddle bang bummer
yamahadt1986 30-5-2009 19:52 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
stalen cilinder lijkt me sowieso geen succes. net zoals stalen zuiger btw.

je zuiger is in 99% procent van de gevallen alu, bij brommers eigelijk altijd wel.

en cilinder kan gietijzer zijn, of alu met chroom of nica wand.

hangt allemaal erg van het merk van de spullen af wat er beter is.


er bestaan ook cilinders met een stalen bus erin
die zitten meestal in alu cilinders en daar hebben ze er dan zo'n bus in geperst

 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Joel_koningslust 30-5-2009 19:54 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
stalen cilinder lijkt me sowieso geen succes. net zoals stalen zuiger btw.

je zuiger is in 99% procent van de gevallen alu, bij brommers eigelijk altijd wel.

en cilinder kan gietijzer zijn, of alu met chroom of nica wand.

hangt allemaal erg van het merk van de spullen af wat er beter is.



sow. je praat klinkt tof, maar is ongelofelijke bullshit

er zijn genoeg gietstalen cilinder. ongeveer 80% van de originele cilinders zijn van gietstaal en ongeveer 30% van het opvoerspul
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
jdv2312 30-5-2009 20:06 Print reply
Posts: 14
ik had deze malossi cilinder gezien

http://www.easyparts...265-2377-609-344/0/9

mijn vader had het over een stalen zou beter zijn omdat je dat weer kan reparen?
 
Joel_koningslust 30-5-2009 20:08 Print reply

Posts: 14514
een stalen kan inderdaad meestal goedkoop gerepareerd worden na een vastloper

een alu zal dan geboord+nieuwe nicasilwand moeten wat al gouw 200/250 euro kost
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
De Schout 30-5-2009 20:21 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



sow. je praat klinkt tof, maar is ongelofelijke bullshit

er zijn genoeg gietstalen cilinder. ongeveer 80% van de originele cilinders zijn van gietstaal en ongeveer 30% van het opvoerspul


is absoluut geen staal. ook losse bussen zijn geen staal, is allemaal gietijzer. gietijzer heeft een veel hoger koolstof percentage dan staal en heeft daardoor stuk fijnere loopeigenschappen.

en ik weet niet wie hier tof loopt te doen....
 
tune tweak fiddle bang bummer
knoffy 30-5-2009 20:37 Print reply
Posts: 610
de shout heeft gewoon gelijk en is dus toffer
 
Joel_koningslust 30-5-2009 20:55 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


is absoluut geen staal. ook losse bussen zijn geen staal, is allemaal gietijzer. gietijzer heeft een veel hoger koolstof percentage dan staal en heeft daardoor stuk fijnere loopeigenschappen.

en ik weet niet wie hier tof loopt te doen....



vertel jij maar eens het verschil tussen gietijzer en gietstaal.



letterlijk van wikepedia:

Quote:

IJzer is een scheikundig element met symbool Fe (Ferrum) en atoomnummer 26. Het is een grijs overgangsmetaal.

In de volksmond wordt de term ijzer vaak gebruikt voor materiaal dat eigenlijk staal heet; meer gegevens over bereiding, bewerking en gebruik daarvan zijn te vinden onder staal.



 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
De Schout 30-5-2009 20:57 Print reply
Posts: 5327
koolstof gehalte is het verschil. zoek maar verder op wiki en je komt dat ook wel tegen.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Saknet 30-5-2009 21:06 Print reply

Posts: 10355
als gietijzer hetzelfde als gietstaal is dan is plastic hetzelfde als lood
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
tsxhunter 30-5-2009 21:30 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
als gietijzer hetzelfde als gietstaal is dan is plastic hetzelfde als lood


idd, aluminium is ook staal. goud ook, koper ook en noem maar op.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
crossgek - Forum en Sales Moderator 30-5-2009 23:19 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
[...]


idd, aluminium is ook staal. goud ook, koper ook en noem maar op.


jij verward het met metaal ?


 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Martijn II - Forum en Sales Moderator 31-5-2009 1:36 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
[...]


idd, aluminium is ook staal. goud ook, koper ook en noem maar op.


hehehe.
niet dus.

ik ben het wel eens met de schout. Er zit een groot verschil tussen ijzer en staal, en zodra jij je cilinder(bus) van gietstaal gaat maken wordt dat ding onnodig hard en bros, waardoor het juist sneller kapot zal gaan.

gietijzeren zuigers zijn ook gemaakt, tot 1930.
Ik heb laatst een blok horen lopen met gietijzeren zuigers, en die dingen zijn echt geniaal omdat ze hetzelfde uitzettingscoefficient hebben als de cilinders waar ze in bewegen....dat blok klonk echt als een stoommachine zo mooi, zie ik ze tegenwoordig niet meer doen met aluminium zuigers.
ik heb nog nooit een blok zo mooi horen lopen puur mechanische muziek en geen mechanische herrie wat uit de meeste blokken komt.

edit: om er even op terug te komen wat het beste is... het verschilt allemaal niet zoveel. Een aluminiumcilinder met nicasil of chroomwand zal veel minder hard slijten dan een gietijzeren wand. Niet dat een gietijzeren wand hard slijt, als je voldoende smeert gaat dat ook enorm lang mee. Overigens, bij nicasil zal de slijtage dan in de zuiger gaan zitten, maar dat is nét wat makkelijker te vervangen dan een cilinderwandje. Daarom hebben de meeste crossers ook nicasil, die krijgen enorm op hun flikker en nicasil trekt dat prima, alleen de zuigers wat minder.

Nadeel van nicasil en chroom is dat het niet zo makkelijk te fixen is áls het kapotloopt, terwijl gietijzer makkelijk naar een overmaat te boren is of te verbussen is.
Voordeel van een aluminium cilinder(behuizing) is dat alu lekker licht is en wel makkelijk zijn warmte afstaat, maar of dat nou een voordeel of een nadeel is mag je zelf bepalen en hangt ook van het koelsysteem af.

Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 31-5-2009 om 1:56 uur.
 
Too cool for school!

Dit topic is 5521 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved