Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - zuiger bewerken tomos!!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1360 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #56832 - zuiger bewerken tomos!!
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4466 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

appie_1988 26-5-2009 17:08 Print topicpost

Posts: 322
is het slim om je zuiger iets van 2mm in te korten,?
zodat de poorten iets langer openstaan?

bj 1999 tomos a35
orginal brom cilnder
proma
12mm
onsteking vervroegd;
kop afgevlakt.

en moet k dan aan bijde kanten iets van zuiger afhalen, of alleen bij de uitlaatpoort,

k hoor het graag ,
 

Thijsje 26-5-2009 17:19 Print reply

Posts: 1687
alleen bij de inlaatpoort. die komt dan wat hoger liggen, kan er wat meer brandstof in.


dus alleen van de bovenste zuigerflap (inlaatkant) een halfe cm afhalen.


houd wel rekening met onbalans die je zuiger eventueel krijgt....


 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
appie_1988 26-5-2009 17:20 Print reply

Posts: 322
maar kan k dan ook niet de onderkant wat doen,

dan is de zuiger niet uit belans, en staat de uilaatpoort langer open
 
Thijsje 26-5-2009 17:23 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: appie_1988
maar kan k dan ook niet de onderkant wat doen,

dan is de zuiger niet uit belans, en staat de uilaatpoort langer open


nee, dan leg je je uitlaatpoort lager, dit is nadelig voor je prestaties...




dan verlies je alle aanzuigkracht, die je nodig bent om het mengsel uit je carb te zuigen.


 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
appie_1988 26-5-2009 17:25 Print reply

Posts: 322
owke, en als k dan paar voetpakkingen onder cilnder leg,
dat iet iets hoger komt?

kan me pakking tussen kop en cil halen voor nog wel goed compressie.

en dan stukje van hele zuiger afhalen.
 
dutschbird 26-5-2009 17:30 Print reply

Posts: 1760
waarom zou je dat willen doen?

1 je gaat veel klooien aan je brommert,,
2. de kans op prestatie verlies omdat je het verkeerd doet en zo een nieuwe zuiger etc nodig hebt,,
3. de kans dat je cilinder vastnaait omdat je het verkeerd hebt gedaan,,

en ik snap het nut er niet van:P haal gwn stukie bij je spoelpoorten weg(niet te veel en klaar)
 
http://speedbird12.myminicity.com/ Even kliken en je helpt me winnen:)
Harold 26-5-2009 17:31 Print reply

Posts: 1052
Aan de uitlaatzijde moet je oppassen met materiaal weghalen omdat als de zuiger in het bovenste dode punt staat de uitlaatpoort ook open kan komen staan naar het carter toe. Dit wil je niet en vererger je juist met meer voetpakkingen.
Inlaat zijde moet je ook niet te veel afhalen want staat hij te lang open. Je moet zorgen dat deze over een bepaald aantal graden open staat (hoeveel kan ik je zo niet vertellen) ga je te ver dan is dat ook weer in het nadeel. Een halve cm er af lijkt mij te veel.

Als je een originele kop hebt en het spul is mooi vlak dan zou je de koppakking weg kunnen laten. Moet je niet weer een voetpakking extra gebruiken, want dan heeft het geen zin.

Dit bericht is gewijzigd door Harold op 26-5-2009 om 17:33 uur.
 
timoty-dt 26-5-2009 17:34 Print reply

Posts: 1802


maximaal twee milimeer op de breedte van de poort bij de inlaat, meer niet. En steeds een beetje weghalen om vervolgens weer te testen.
 
kut voetbal
appie_1988 26-5-2009 17:38 Print reply

Posts: 322
owke, bedankt,
maar als k extra voetpakking tussen heb liggen, worden de poorten allemaal wat hoger, dus meer toeren, en daardoor dacht k
dan is de zuiger iets te lang, omdat cilinder hoger komt, maar zuiger niet.


 
Thijsje 26-5-2009 17:55 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Aan de uitlaatzijde moet je oppassen met materiaal weghalen omdat als de zuiger in het bovenste dode punt staat de uitlaatpoort ook open kan komen staan naar het carter toe. Dit wil je niet en vererger je juist met meer voetpakkingen.
Inlaat zijde moet je ook niet te veel afhalen want staat hij te lang open. Je moet zorgen dat deze over een bepaald aantal graden open staat (hoeveel kan ik je zo niet vertellen) ga je te ver dan is dat ook weer in het nadeel. Een halve cm er af lijkt mij te veel.

Als je een originele kop hebt en het spul is mooi vlak dan zou je de koppakking weg kunnen laten. Moet je niet weer een voetpakking extra gebruiken, want dan heeft het geen zin.

Dit bericht is gewijzigd door Harold op 26-5-2009 om 17:33 uur.


bij mn puch haalde ik altijd zoiets eraf, met slijptolletje
deed t er nog om, en nog iets sneller ook.


 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Harold 26-5-2009 17:56 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: appie_1988
owke, bedankt,
maar als k extra voetpakking tussen heb liggen, worden de poorten allemaal wat hoger, dus meer toeren, en daardoor dacht k
dan is de zuiger iets te lang, omdat cilinder hoger komt, maar zuiger niet.




Daar heb je wel gelijk in. Maar je uitlaatpoort gaat dan ook niet meer volledig tot beneden open dus dat zou je dan naar beneden moet frezen. Je compressie gaat vlink omlaag en waarschijnlijk te veel om dat met je koppakking te compenseren. Dus het mooiste is om de cilinder aan de bovenkant dan een voetpakking dikte af te draaien.
En je spoelpoorten gaan ook nog eens niet volledig open en die en komen ook hoger te liggen. Die timing verandering kan wel nadelige gevolgen hebben.

En om het zelfde effect te krijgen van het langer durende inlaat traject moet je in dit geval nu iets meer van de inlaatkant van de zuiger halen. Als je een voetpakkingdikte er afgehaald hebt, dan zit je weer op de originele timing. Alles wat je dan meer doet is een verandering.

 
appie_1988 26-5-2009 18:24 Print reply

Posts: 322
of zou het mischien handiger zijn om gewoon de poorten iets omhoog en opzij te werken, zonder dat k de cinder hoger zet.
 
Thijsje 26-5-2009 18:41 Print reply

Posts: 1687
als je graag tunen wilt, moet je eerst poortmap maken, alles berekenen etc..

haal maar gewoon wat vn je bovenste zuigerflap af. 3mm ofzo


 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
BIET 26-5-2009 18:44 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
als je graag tunen wilt, moet je eerst poortmap maken, alles berekenen etc..

haal maar gewoon wat vn je bovenste zuigerflap af. 3mm ofzo



Wat je nu zegt is ook natte vinger werk .
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
appie_1988 26-5-2009 18:59 Print reply

Posts: 322
ga effe poortmapje maken,
en dan gewoon in de berekingen kijken of het hanig is om cilnder 1 a 2 m op te hogen, of dat k gewoon laat en de poorten naar boven vijl
 
cnorretje 26-5-2009 20:37 Print reply

Posts: 851
1 a 2 meter?
 

Dit topic is 4466 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved