Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Zelf remschijven maken!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1068 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #56737 - Zelf remschijven maken!
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2560 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jan-dx11 22-5-2009 9:20 Print topicpost

Posts: 4931
Mij lijkt het wel wat om zelf remschijven te maken. Het lijkt mij het makkelijkste als ik ze gewoon laat lasersnijden.

Maar nu komt het 'probleem' van wat voor matriaal moet je zoiets maken?

Het moet dus behoorlijk slijtvast zijn,
niet (al te erg) roesten.
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.

MH..Jurgen..RX 22-5-2009 9:25 Print reply

Posts: 337
van gewoon staal lijkt mij. ik heb ergens ooit eens iets gehoord over dat ze van gewoon staal hard staal maken door het te verhitten en weer laten afkoelen en dat proces een paar keer herhalen

mind me if i'm wrong
 
Dit bericht is geplaatst door MH..Jurgen..RX
hggf 22-5-2009 9:44 Print reply

Posts: 1404
http://forum.scooter...chijven-maken-68137/

Weet niet of je hier wat aan hebt?
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
Rs Dude. 22-5-2009 10:12 Print reply

Posts: 1426
je heb togh ook carbon schijven en blokken?????
 
hggf 22-5-2009 10:16 Print reply

Posts: 1404
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rs Dude.
je heb togh ook carbon schijven en blokken?????


die zijn van keramiek
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
b0nes 22-5-2009 10:18 Print reply

Posts: 2058
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rs Dude.
je heb togh ook carbon schijven en blokken?????


klopt, maar dat is *** duur en het remt pas echt goed al is het spull gloeiend heet
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 22-5-2009 10:24 Print reply

Posts: 17929
http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake

hier nog wat meer ervover:
http://www.matweb.co...4c4fbf0313e3cf96f674

spul kun je zo in staafvorm kopen, zaag je er een plakje vanaf, vorm eruit snijden, afdraaien, klaar

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 22-5-2009 om 10:49 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 22-5-2009 om 10:51 uur.
 
Garciyano 22-5-2009 11:34 Print reply

Posts: 616
ik doe voertuig techniek en weet uit ervaring dat autoremschijven van gietijzer zijn.

voor de brommer weet ik het niet zeker maar dat zou ook gietijzer kunnen wezen.

Mvg.

Edit: voor de motor heb je verschillende je hebt zo volledig van gietijzer maar je hebt ze ook met een gietijzer rem oppervlakte en een aluminium naaf.

Dit bericht is gewijzigd door Garciyano op 22-5-2009 om 11:35 uur.
 
Senda DRD RACING 07 ||
rik hulkenberg 22-5-2009 11:44 Print reply

Posts: 10029
verharden moet je heel erg mee oppassen als je het te hard maakt breekt het zo kapot
 
jan-dx11 22-5-2009 12:18 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH..Jurgen..RX
van gewoon staal lijkt mij. ik heb ergens ooit eens iets gehoord over dat ze van gewoon staal hard staal maken door het te verhitten en weer laten afkoelen en dat proces een paar keer herhalen

mind me if i'm wrong

ja, klopt. hebben we het in de les bij geertsma al weken over, maar dat gaat wss kromtrekken.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hggf
http://forum.scooter...chijven-maken-68137/

Weet niet of je hier wat aan hebt?

jawel, al komt daar niet echt een duidelijk andwoord naar voren

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake

hier nog wat meer ervover:
http://www.matweb.co...4c4fbf0313e3cf96f674

spul kun je zo in staafvorm kopen, zaag je er een plakje vanaf, vorm eruit snijden, afdraaien, klaar

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 22-5-2009 om 10:49 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 22-5-2009 om 10:51 uur.

Ja, dat is idd wel wat, maar als ik een staaf van 300mm moet kopen, en dan nog een paar meter lang

Bovendien is een zaag al 2mm breed, afdraaien moet minstes een halve mm zijn. De schijf zelf is 3mm dik dus 50% matriaal verlies is ook al best pittig.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
verharden moet je heel erg mee oppassen als je het te hard maakt breekt het zo kapot

Dan moet je het laten ontlaten, dat zorgt er voor dat alle spaningen uit het matriaal trekken, ook wordt het iets taaier.


 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
grasmaaier89 22-5-2009 12:25 Print reply

Posts: 14412
of je doet t gewoon zo



koop een 2ehands TNT schijf en bewerkt m een beetje
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
timotechniek 22-5-2009 12:36 Print reply
Posts: 69
je moet als materiaal gebruiken: Gehard staal. slijt het minste hard, alleen je moet 't wel met laser/watersnijder doen. anders lukt 't niet. en je moet opletten dat alles precies tegenover elkaar staat. anders krijg je een schijf die niet in balans is en dan gaat deze op en neer in je remklauw.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 22-5-2009 13:17 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11

Ja, dat is idd wel wat, maar als ik een staaf van 300mm moet kopen, en dan nog een paar meter lang

Bovendien is een zaag al 2mm breed, afdraaien moet minstes een halve mm zijn. De schijf zelf is 3mm dik dus 50% matriaal verlies is ook al best pittig.






dan maak je ze 4mm dik voordat je ze af gaat draaien?

en die staaf kun je ook 10 cm van kopen

 
rubbert 22-5-2009 13:19 Print reply

Posts: 8825
hier heb je wel wat aan denk:

http://www.derbi-clu...er=asc&start=125

onderaan, en gaat verder op de volgende pagina

oh, damn, zie nu dat je dat ook allemaal al gelezen hebt

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 22-5-2009 om 13:21 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
jan-dx11 22-5-2009 18:19 Print reply

Posts: 4931
is ook zo. is ook al ff geleden btw

Maarrrrrrr

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: IzzY
veel schijven worden van chroom molybideen staal gemaakt, vaak met legering van mangaan, voor slijtvastheid, hardheid rond de 35 HRc

de reden waarom men vaak denkt dat de schijven gehard zijn is omdat het materiaal oppervlakte hardend is,

dit heb ik zelf ondervonden met het boren van die krengen, wanneer mijn boortje maar even bot werd begon het materiaal onder de boor uit te harden.


Dit bericht is gewijzigd door jan-dx11 op 22-5-2009 om 18:20 uur.
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
jan-dx11 22-5-2009 22:19 Print reply

Posts: 4931
heeft iemand nog een leuk ontwerpje?

Het is natuurlijk voor mijn drd




 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.

Dit topic is 2560 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved