Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - [Honda MTX-sh]

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1183 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #56532 - [Honda MTX-sh]
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1119 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joey-sh 12-5-2009 13:10 Print topicpost
Posts: 33
Hallo,

Ik heb een Honda MTX-sh 50cc (niet 50 snel)
en hij trekt niet lekker meer, en zijn top is ook niet meer super.
Eerst ging hij rond de 70-75 maar nu haalt hij nét de 55-60.

En ik wou eerst langs een trappetje een flauwe heuvel op rijden, en toen ik gas gaf (stond stil) kwam ik nog niet eens halverwege.

mijn tandwiel verhouding is 14/47.
Ik zit eraan te denken om dit te veranderen in 9/52.
(dat gaat toch gewoon gelijk op?)
(niet dat mijn ketting ineens te lang of te kort is.)
en dan nog een Proma bocht eronder, met een technigas demper.
Wat zou mijn honda hierdoor kunnen gaan presteren?

En is het verstandig om mijn blok te (laten) reviseren?
op de cockpit staat iets minder dan 56.500km, maar ik weet niet wanneer het blok laatst een complete beurt heeft gehad.
En als ik dan het blok heb gereviseerd,
is het dan een optie om de teller op 0(nul) te zetten?
dan weet je namelijk precies wanneer hij voor het laatst een beurt heeft gehad


Het zijn misschien wat veel vragen,
maar ik waardeer het enorm als jullie zo vriendelijk zijn om ze te beantwoorden!

- Joey
 
een 2-takt doet hiiiiiiing en een 4-takt doet brrrrrrrrr. :-]

kenny77 12-5-2009 13:13 Print reply

Posts: 29286
tandwiel 9 bestaat niet voor de honda mtx

ik denk eerder dat je cilinder/zuiger/zuigerveren versleten is.
Die er even afhalen en dan laten opmeten en dan eventueel een overmaat zuiger erin zetten.
 
Joey-sh 12-5-2009 13:28 Print reply
Posts: 33
ohja krijg nou wat.
kleinste is 12 voor..
Dus dan wordt het 12/50 denk ik(?)

want de achtertandwielen die ik kan vinden zijn;
36-38-40-42-45-47-50-52

Hoe zit dat trouwens met de tandwiel verhoudingen?
want ik probeer het te snappen, maar het lukt niet echt :P

»» wat is een "overmaat zuiger" ? hehe..

ik weet niet veel, maar ik leer graag.

bedankt!
 
een 2-takt doet hiiiiiiing en een 4-takt doet brrrrrrrrr. :-]
kenny77 12-5-2009 13:36 Print reply

Posts: 29286
Als je wat wil leren zit je op deze site in ieder geval goed.

Als je voor een kleiner of achter een groter tandwiel erop zet, dan trekt hij beter op maar dan gaat de top omlaag.

Als je voor groter of achter een kleinere op zet, dan gaat hij harder maar dan trekt hij minder.

Weet je wat een zuiger is?
(dat ding wat op en neer gaat in de cilinder)

Je hebt een bepaalde maat in de cilinder en zuiger bijv. 40mm
Als je een gietijzeren cilinder hebt (neem ik aan omdat je de originele honda cilinder hebt) dan kan je deze op laten boren zodat de diameter van de cilinder groter wordt bijv. 40.25mm dan heb je ook een grotere zuiger nodig: een overmaat zuiger.

Dit doe je als de cilinder en zuiger versleten zijn, om dan weer een goede compressie te krijgen.

Ik zou een kennis vragen of die je wilt helpen met de cilinder eraf te halen dan naar de brommerwinkel gaan en dan vragen of zij de cilinder kunnen opmeten.
En eventueel op willen boren, honen en voor een nieuwe passende zuiger zorgen.
Dan heb je in princiepen weer een nieuwe cilinder.
(die je wel weer eerst in moet rijden)

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 12-5-2009 om 13:38 uur.
 
Joey-sh 12-5-2009 14:12 Print reply
Posts: 33
da's fijn om te horen

Ok, dat snap ik dus met de tandwielen.
dus als ik 2 maten met mijn voor-tandwiel naar beneden ga, moet ik ook 2 maten omhoog met mijn achter tandwiel?

dus dan wordt 14 > 12, en 47 > 52?

ja ik weet wel wat een zuiger is, en wat mijn cilinder is.

Hoeveel kost dat opboren dan ongeveer?
"boren, honen en voor een nieuwe passende zuiger zorgen."
en dat ook :p

ik heb geen flauw idee :p

onwijs bedankt voor je hulp!
 
een 2-takt doet hiiiiiiing en een 4-takt doet brrrrrrrrr. :-]
BIET 12-5-2009 14:18 Print reply

Posts: 22355
Controleer even je krukasspeling:
Vliegwielkapje eraf, voel speling op het vliegwiel, dat mag er niet zitten, zit dit er wel, dan is het tijd om te reviceren .

Om te kijken of je cil/zuiger nog goed is controleer je de compressie, heeft ie dit wel dan zit het probleem hem daar waarschijnlijk niet in. Dus, hoe staat het ervoor met de compressie?.

De tandwielverhouding gaat je probleem niet oplossen, het veranderd het rijgedrag, vertand je brommer niet te ligt, dan heb je zoveel overtoeren.

De uitlaatsuggestie zal wel een goede invloed op de prestaties hebben, maar je zegt zelf ook dat je een langzame 50cc hebt, misschien is het een beter idee om gelijk een snellere cilinder te kopen, zeker als je compressie niet meer goed is lijkt mij dit een aanrader. Waarom je cilinder hohnen, nieuwe zuiger kopen en een andere uitlaat als je ook gewoon een snelle cilinder kan kopen en hiermee weer een goede compressie hebt en ook meer snelheid ?.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Joey-sh 12-5-2009 14:55 Print reply
Posts: 33
ik wil zoieso mijn tandwiel verhouding veranderen, want nu trekt hij voor geen meter op

Hij heeft wel compressie, maar ik weet niet of dit wel helemaal 100% is.
Ik zit (zoals ik in mijn startpost schreef ) nu rond de 60km/h.
en het duurt ongeveer 25-30 seconden voordat ik op de 40-50km/h zit.

Ik wil (op de rollerbank :-p) liever niet sneller gaan dan 55-60 km/h,
(dus wat dat betreft zit ik met deze snelheid wel weer goed.)

Ik rij elke dag richting de haven van rotterdam, via schiedam en vlaardingen.
ik woon in rozenburg, dus ik heb regelmatig een rollerbank onder m'n wielen.

dus op de vraag;
Waarom je cilinder hohnen, nieuwe zuiger kopen en een andere uitlaat als je ook gewoon een snelle cilinder kan kopen en hiermee weer een goede compressie hebt en ook meer snelheid ?

is het antwoord;
omdat hij dan wat harder zou gaan dan nu, en dat vind ik op zich wel lekker..
maar ik wil niet dat hij bij de wouten harder gaat dan 55/60km/h..

Bedankt!
 
een 2-takt doet hiiiiiiing en een 4-takt doet brrrrrrrrr. :-]

Dit topic is 1119 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved