Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - help bij samenstellen volledig nieuwe setup

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1006 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #56246 - help bij samenstellen volledig nieu...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5827 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

pozzi 28-4-2009 14:49 Print topicpost
Posts: 26
Hallo iedereen,

Sta op punt om een volledige nieuwe setup op m'n suzuki wolf te plaatsen. Heb daar omtrent al wat opzoekingswerk gedaan maar er zijn nog een paar dingen waarover ik twijfel.
Een suzuki wolf heeft het zelfde watergekoelde blok als een suzuki smx/rmx daar ben ik dus mee begonnen voor het opzoeken (want voor suzuki rg/wolf vindt je geen onderdelen).
ok, volgende heb ik gevonden en zou graag weten wat er nu het beste is.

CLINDERRS(allemaal 70cc uitgezonderd airsal is 80cc):

- barikit (complete kit met kop en bijgewerkte cilinder van barikit zelf)
http://www.barikit.c...quipos-retocados.htm

-t6 airsal (zonder kop, ze zeggen dat dit zou moeten werken met originele kop 50cc)
http://www.motorkit....MX/product_info.html

- athena (zonder kop, ze zeggen dat dit zou moeten werken met originele kop 50cc)
http://www.motorkit....MX/product_info.html

- kit van motorkit (met speciale kop)
http://www.motorkit....ad/product_info.html

CARBURATOR:

hier heb ik maar 2 keuzes een 17.5 en een 21mm van dellortho
of kan ik nog andere carbs gebruiken?
en welke sproeier kit hoort er bij welke carb?
http://www.motorkit....3_227_228/index.html

KRUKAS:

zal waarschijnlijk een krukas van barikit worden maar m'n vraag is nu moet ik dit veranderen? Moet betrouwbaar zijn.

NOG ENKELE KLEINIGHEDEN:

- wat voor bougie moet ik nemen? kan ik de zelfde gebruiken als ik nu gebruik (nu een ngk-R br7es)?
- moet ik m'n ontsteking aanpassen? kan het met originele ontsteking?
- zal een ander membraan steken ook maar heb de keuze tussen carbon kleppen of glasvezel kleppen?

Alle ervaring en hulp is welkom, alvast bedankt voor jullie tijd.

Mvg,

jordy.



Dit bericht is gewijzigd door pozzi op 28-4-2009 om 14:50 uur.
 

dirktimmer 28-4-2009 15:31 Print reply

Posts: 1737
heb je zelf een 50cc blok? of 80?
 
pozzi 28-4-2009 15:37 Print reply
Posts: 26
zelf zit ik met een 50cc blok.

 
pozzi 28-4-2009 17:25 Print reply
Posts: 26
Is er echt niemand die mij een beetje kan helpen?
groeten
jordy
 
Niek de Wildt 30-4-2009 16:35 Print reply
Posts: 7168
Bij het volgende ga ik er vanuit dat je doel flink wat vermogen is, en je hier ook echt tijd/moeite/geld in gaat steken en dus voor een hoogtoerig en benzineslurpend apparaat gaat.
En dus bijv ook de cilinder bewerkt zal worden etc.

Cilinder: geen ervaringen mee, ik zou als ik jou was eerst bedenken wat je wilt (nicasil, gietijzer, hoogtoerig of laagtoerig etc etc.)
En dan opzoek gaan naar een goede tuner (ik dacht dat VHS goed was met oa. oude Suzuki's etc, hoor er veel goeds over)

Cilinderkop: als je een kit neemt waar geen bijpassende kop bij zit, is het zwaar af te raden om met een std 50cc kop te gaan rijden, je moet een berekening laten maken en dan de kop zodanig laten uitfrezen.
Dit kan ik voor je doen, inbox me maar als je interesse hebt.

Membraan: sowieso carbon of glasvezel kleppen begin maar met een dikte van 0,3, indien er een vervangingsmembraan te vinden is, moet je die even posten op het oog kan je al grofweg zien of het wat is en meestal zitten er al carbon of glasvezel kleppen in en is dat meteen opgelost.
Verder moet je sowieso berekenen hoe ver je je reed-stops moet buigen anders is de toegevoegde waarde teniet gedaan.

Carburateur en Spruitstuk: in de 21mm dellorto carburateur gaan "dellorto klein" sproeiers, en in de 17,5mm dellorto carburateur gaan "dellorto groot" sproeiers.
Opzich is qua carburateurgrote 19 - 24mm wel aan te raden voor een redelijk hoogtoerige 70 - 80cc zelf ben ik niet heel erg te spreken over de die maten dellorto carburateurs, en zal ik het eerder bij Mikuni zoeken (de Mikuni TM24 vlakschuif is een van mijn favoriete carburateurs, maar misschien iets te veel van het goede voor jou setup en zou ik dus alleen doen als je er echt tijd/moeite/geld in gaat steken om dit blokje snel te maken (dus bewerken cilinder etc) hij kost circa 60 euro 2dehands
Even belangrijk is een mooi aansluitend spruitstuk, ik weet niet hoe het spruitstuik eruit ziet wat je nu hebt.
Maar je kunt er vanuit gaan dat een gelijke diameter aan de carb cruciaal is, en geen hoeken maar een soepele overloop naar de grote van het membraan belangrijk zijn.

Krukas: over het algemeen is het bij Suzuki net als bij Honda zo dat de originele krukas van kwaliteit is en er dus niet veel betere zijn te vinden.
Wel is het belangrijk dat de krukas dan in goede staat is en netjes gebalanceerd wat best kan tegenvallen bij een oud ding.
Je moet er wel rekening mee houden dat sommige cilinders zijn ontworpen voor een andere (langere vaak) slag krukas, en die barikit krukas dan misschien een langere slag heeft.
Dit moet je dus even goed controleren bij de cilinders/krukassen.

Uitlaat: ik weet niet welke pijpen erop passen etc, dus daar kan ik je niet bij helpen, wel kan ik aanbieden een opmaat uitlaat voor je te berekenen. inbox maar bij interesse.

Ontsteking en Bougie:
Indien je momentele/originele ontsteking met contactpunten is moeten er sowieso sterkere contactpuntenveren worden gemonteerd indien je deze wilt gebruiken, maar het aan te raden deze te vervangen voor een HPI ontsteking of dergelijk.
Ook bij een cdi ontsteking is dit te overwegen.
Er is een Set van HPI verkrijgbaar voor Suzuki RMX maar kost nieuw zoon 250 euro.
Maar 2dehands zul je hem niet vinden (2dehandse HPI's kosten circa 100 euro) maar je kunt wel een HPI van Puch, Am6 of Derbi 2dehands kunnen kopen en aanpassen (de krukastap van Suzuki is namelijk iets groter, en dus kun je dan de rotorconus op maat uitdraaien) Als je een HPI van Honda koopt (die zijn wel wat moeilijker 2dehands te vinden als puch/am6/derbi) dan moet je een busje draaien omdat de conus in de rotor iets groter is als de krukastap van Suzuki.
Ook zal je bij je Suzuki een extra grondplaat die onder de stator komt te zitten moeten maken/kopen (kan je nieuw krijgen voor onder de 50euro denk)
Zo ziet hij eruit:


Bougie zal 8 of 9 moeten zijn (9 als de cilinder ook wordt bewerkt etc) ik dacht dat er een lange schacht bougie in die suzuki's ging,
Een lange schacht is circa 18mm lang (vb. B9ES)
Een korte schacht is circa 12mm lang (vb. B9HS)
Meet dit dus even na in je kop
Indien je GEEN ontstoorde bougiedop hebt en wel bijv een electrische km-teller wilt gebruiken, dan moet je een ontstoorde bougie monteren (vb. BR9ES) de voorkeur gaat uit naar een ontstoorde bougiedop ipv een ontstoorde bougie.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-4-2009 om 16:37 uur.
 
pozzi 12-6-2009 10:40 Print reply
Posts: 26
Hallo allemaal,

Bedankt aan Niek voor de info, heb ondertussen (sedert gisteren) de nieuwe setup thuis liggen.

cilinder kit:

[/IMG]

[/IMG]

[/IMG]

[/IMG]

[/IMG]

[/IMG]

carburator:

[/IMG]

[/IMG]

[/IMG]

heb ook nog een HPI ontsteking en een membraan van barikit.


Dit bericht is gewijzigd door pozzi op 12-6-2009 om 10:47 uur.

Dit bericht is gewijzigd door pozzi op 12-6-2009 om 10:49 uur.
 
Toettoet 12-6-2009 10:46 Print reply
Posts: 780
Welke setup heb je momenteel dan Mooi vergelijking materiaal
 
pozzi 24-6-2009 11:19 Print reply
Posts: 26
Hallo allemaal,

Heb ondertussen setup gemonteerd en ben nu bezig met afstellen. Probleempje die ik nu heb is dat de sproeiers die ik had te groot waren, heb dus andere besteld bij josdijkman maar nu ik ze hier thuis heb zie ik dat die twee vierkantjes in elkaar er niet opstaan. m'n vraag is nu zal dit problemen geven met het afstellen? kan ik op die sproeier maten vertrouwen?

Alvast bedankt,
mvg jordy
 
RR89 24-6-2009 12:21 Print reply

Posts: 327
die vierkantjes in elkaar is het mikuni logo.
Als die met immitatie sproeiers door elkaar gaat gebruiken, is het alsof je appels met peren vergelijkt . De maatvoering is vaak totaal anders.

Dus of alles ori mikunie, of alles immi anders valt er weinig te vergelijken.

 
licht het; o -en elektromagnetisch golfverschijnsel waarvoor het oog gevoelig is
pozzi 24-6-2009 12:31 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RR89
die vierkantjes in elkaar is het mikuni logo.
Als die met immitatie sproeiers door elkaar gaat gebruiken, is het alsof je appels met peren vergelijkt . De maatvoering is vaak totaal anders.

Dus of alles ori mikunie, of alles immi anders valt er weinig te vergelijken.



Ja wist dat die vierkantjes het mikuni logo was, maar wist niet dat die imi maaten totaal anders zijn dan de originele. wist eigenlijk niet dat de sproeiers op de site van josdijkman de imi sproeiers waren. waar zou ik dan best wel de originele sproeiers kunnen verkrijgen?

grtz.
 
bobboiten 24-6-2009 12:42 Print reply

Posts: 2771
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Carburateur en Spruitstuk: in de 21mm dellorto carburateur gaan "dellorto klein groot" sproeiers, en in de 17,5mm dellorto carburateur gaan "dellorto groot klein" sproeiers.
Opzich is qua carburateurgrote 19 - 24mm wel aan te raden voor een redelijk hoogtoerige 70 - 80cc zelf ben ik niet heel erg te spreken over de die maten dellorto carburateurs, en zal ik het eerder bij Mikuni zoeken (de Mikuni TM24 vlakschuif is een van mijn favoriete carburateurs, maar misschien iets te veel van het goede voor jou setup en zou ik dus alleen doen als je er echt tijd/moeite/geld in gaat steken om dit blokje snel te maken (dus bewerken cilinder etc) hij kost circa 60 euro 2dehands

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-4-2009 om 16:37 uur.


 
Haal eruit wat erin zit | Live by the day & enjoy each one
Niek de Wildt 24-6-2009 12:48 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bobboiten
[...]




Je verbeterd me fout.

21 is echt klein en 17,5 groot.
 
bobboiten 24-6-2009 12:50 Print reply

Posts: 2771
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Je verbeterd me fout.

21 is echt klein en 17,5 groot.


onder 19 (of 21 weet niet precies) is het kleine sproeiers boven deze maat is het groot. Heb op me 9, 14 en 19mm kleine sproeiers zitten (5mm)
 
Haal eruit wat erin zit | Live by the day & enjoy each one
Royal Club 24-6-2009 12:51 Print reply

Posts: 60390
mijn 21 had klein.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
pozzi 24-6-2009 13:53 Print reply
Posts: 26
Ben nu bezig met sproeiers aan het proberen en het begint er op te trekken denk ik. eerst had ik ierdere keer aan 5-6k dat hij begon te stotteren (te groot dus). Nu kan ik al iets boven de 6k maar dan is het terug stotteren (verliest z'n kracht) dus denk dat hij nog steeds te groot is. klopt dit?
 
Toettoet 24-6-2009 13:55 Print reply
Posts: 780
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pozzi
Ben nu bezig met sproeiers aan het proberen en het begint er op te trekken denk ik. eerst had ik ierdere keer aan 5-6k dat hij begon te stotteren (te groot dus). Nu kan ik al iets boven de 6k maar dan is het terug stotteren (verliest z'n kracht) dus denk dat hij nog steeds te groot is. klopt dit?



Klopt wel, maar je komt er maar op een manier zeker achter, probeer gewoon nog een kleinere sproeier als hij dan wel verder door kan?

Of je groot of klein in je carburateur hebt van Dellorto hangt van het type af.

PHBG heeft in iedergeval klein de rest maakt niet uit qua maat.

PHBN heeft groot, de rest van Dellorto's carburateurs ken ik niet echt.
 

Dit topic is 5827 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved