Bij het volgende ga ik er vanuit dat je doel flink wat vermogen is, en je hier ook echt tijd/moeite/geld in gaat steken en dus voor een hoogtoerig en benzineslurpend apparaat gaat.
En dus bijv ook de cilinder bewerkt zal worden etc.
Cilinder: geen ervaringen mee, ik zou als ik jou was eerst bedenken wat je wilt (nicasil, gietijzer, hoogtoerig of laagtoerig etc etc.)
En dan opzoek gaan naar een goede tuner (ik dacht dat VHS goed was met oa. oude Suzuki's etc, hoor er veel goeds over)
Cilinderkop: als je een kit neemt waar geen bijpassende kop bij zit, is het zwaar af te raden om met een std 50cc kop te gaan rijden, je moet een berekening laten maken en dan de kop zodanig laten uitfrezen.
Dit kan ik voor je doen, inbox me maar als je interesse hebt.
Membraan: sowieso carbon of glasvezel kleppen begin maar met een dikte van 0,3, indien er een vervangingsmembraan te vinden is, moet je die even posten op het oog kan je al grofweg zien of het wat is en meestal zitten er al carbon of glasvezel kleppen in en is dat meteen opgelost.
Verder moet je sowieso berekenen hoe ver je je reed-stops moet buigen anders is de toegevoegde waarde teniet gedaan.
Carburateur en Spruitstuk: in de 21mm dellorto carburateur gaan "dellorto klein" sproeiers, en in de 17,5mm dellorto carburateur gaan "dellorto groot" sproeiers.
Opzich is qua carburateurgrote 19 - 24mm wel aan te raden voor een redelijk hoogtoerige 70 - 80cc zelf ben ik niet heel erg te spreken over de die maten dellorto carburateurs, en zal ik het eerder bij Mikuni zoeken (de Mikuni TM24 vlakschuif is een van mijn favoriete carburateurs, maar misschien iets te veel van het goede voor jou setup en zou ik dus alleen doen als je er echt tijd/moeite/geld in gaat steken om dit blokje snel te maken (dus bewerken cilinder etc) hij kost circa 60 euro 2dehands
Even belangrijk is een mooi aansluitend spruitstuk, ik weet niet hoe het spruitstuik eruit ziet wat je nu hebt.
Maar je kunt er vanuit gaan dat een gelijke diameter aan de carb cruciaal is, en geen hoeken maar een soepele overloop naar de grote van het membraan belangrijk zijn.
Krukas: over het algemeen is het bij Suzuki net als bij Honda zo dat de originele krukas van kwaliteit is en er dus niet veel betere zijn te vinden.
Wel is het belangrijk dat de krukas dan in goede staat is en netjes gebalanceerd wat best kan tegenvallen bij een oud ding.
Je moet er wel rekening mee houden dat sommige cilinders zijn ontworpen voor een andere (langere vaak) slag krukas, en die barikit krukas dan misschien een langere slag heeft.
Dit moet je dus even goed controleren bij de cilinders/krukassen.
Uitlaat: ik weet niet welke pijpen erop passen etc, dus daar kan ik je niet bij helpen, wel kan ik aanbieden een opmaat uitlaat voor je te berekenen. inbox maar bij interesse.
Ontsteking en Bougie:
Indien je momentele/originele ontsteking met contactpunten is moeten er sowieso sterkere contactpuntenveren worden gemonteerd indien je deze wilt gebruiken, maar het aan te raden deze te vervangen voor een HPI ontsteking of dergelijk.
Ook bij een cdi ontsteking is dit te overwegen.
Er is een Set van HPI verkrijgbaar voor Suzuki RMX maar kost nieuw zoon 250 euro.
Maar 2dehands zul je hem niet vinden (2dehandse HPI's kosten circa 100 euro) maar je kunt wel een HPI van Puch, Am6 of Derbi 2dehands kunnen kopen en aanpassen (de krukastap van Suzuki is namelijk iets groter, en dus kun je dan de rotorconus op maat uitdraaien) Als je een HPI van Honda koopt (die zijn wel wat moeilijker 2dehands te vinden als puch/am6/derbi) dan moet je een busje draaien omdat de conus in de rotor iets groter is als de krukastap van Suzuki.
Ook zal je bij je Suzuki een extra grondplaat die onder de stator komt te zitten moeten maken/kopen (kan je nieuw krijgen voor onder de 50euro denk)
Zo ziet hij eruit:
Bougie zal 8 of 9 moeten zijn (9 als de cilinder ook wordt bewerkt etc) ik dacht dat er een lange schacht bougie in die suzuki's ging,
Een lange schacht is circa 18mm lang (vb. B9ES)
Een korte schacht is circa 12mm lang (vb. B9HS)
Meet dit dus even na in je kop
Indien je GEEN ontstoorde bougiedop hebt en wel bijv een electrische km-teller wilt gebruiken, dan moet je een ontstoorde bougie monteren (vb. BR9ES) de voorkeur gaat uit naar een ontstoorde bougiedop ipv een ontstoorde bougie.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-4-2009 om 16:37 uur.