Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - dubbele pijp

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 685 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #56200 - dubbele pijp
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1458 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-Contactsleutel- 25-4-2009 23:07 Print topicpost

Posts: 356
hej op mijn zundapp zou ik graag een dubbele uitlaat zelf maken. Nou wil ik dit zonder prestatieverlies. meer voor de looks maar wel dat er natuurlijk rook uit de 2e pijp komt. Ik heb de mogelijkheid tot lassen en materiaal. maar stel nou dat ik onder de brommer, halverwege de dempers (sigaar uitlaten) de uitlaten verbind en de linkse uitlaat voor de demper gewoon nep laat.

vraag is dus. heb ik geen prestatieverlies of een stom geluid als ik de 2e uitlaat aan de 1e uitlaat koppel nà de bocht?
 

Streethonda 25-4-2009 23:11 Print reply

Posts: 2114
weet niet precies hoe dat bij zundapp zit, maar als je na je expansie dingen wijzigt moet het opsich niet veel uitmaken nee.

Dit bericht is gewijzigd door Streethonda op 25-4-2009 om 23:12 uur.
 
Maartuhhh 25-4-2009 23:13 Print reply

Posts: 385
Als je maar zorgt dat je geen hoek van 90 graden hebt, en niet een versmalling van het pijpje, de doorsnede van beide pijpjes bij elkaar moet minimaal zo groot zijn als die van de pijp bij de cilinder. Het stuk waar je ze bij elkaar last, dus net na expansie, zou ik minimaal 2x zo dik lassen als dat bij de cilinder...
 
Ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is oranje...
-Contactsleutel- 25-4-2009 23:25 Print reply

Posts: 356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maartuhhh
Als je maar zorgt dat je geen hoek van 90 graden hebt, en niet een versmalling van het pijpje, de doorsnede van beide pijpjes bij elkaar moet minimaal zo groot zijn als die van de pijp bij de cilinder. Het stuk waar je ze bij elkaar last, dus net na expansie, zou ik minimaal 2x zo dik lassen als dat bij de cilinder...


niet 90 graden is vet kut om te doen, maar qua prestaties moet het niet uitmaken? zundapp haalt namelijk z'n snelheid uit de schotten die weerstand geven in de demper, niet zozeer de bocht.


en het is geen expansieuitlaat

Dit bericht is gewijzigd door -Contactsleutel- op 25-4-2009 om 23:36 uur.
 
Makrolon 25-4-2009 23:37 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maartuhhh
Als je maar zorgt dat je geen hoek van 90 graden hebt, en niet een versmalling van het pijpje, de doorsnede van beide pijpjes bij elkaar moet minimaal zo groot zijn als die van de pijp bij de cilinder. Het stuk waar je ze bij elkaar last, dus net na expansie, zou ik minimaal 2x zo dik lassen als dat bij de cilinder...

Waarom niet? Een terugloop heeft zelfs een hoek van 180 graden.
 
KTM 525 EXC Supermoto
-Contactsleutel- 25-4-2009 23:49 Print reply

Posts: 356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Waarom niet? Een terugloop heeft zelfs een hoek van 180 graden.



maar wel een vloeiende bocht
ik denk dat hij bedoelt geen haakse hoek.
 
Streethonda 25-4-2009 23:54 Print reply

Posts: 2114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Waarom niet? Een terugloop heeft zelfs een hoek van 180 graden.


zolang het maar na de expansie is kun je er zelfs een looping in maken
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 25-4-2009 23:57 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Streethonda
[...]


zolang het maar na de expansie is kun je er zelfs een looping in maken


Of het optimaal is, is een tweede .

Verder steken scooterdempers gigantisch uit wanneer deze geen 180° bocht maken. Dus is het meer praktisch dan technisch. Op het moment dat je meer bochten maakt in je uitlaatsysteem, is het minder optimaal.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Niek de Wildt 26-4-2009 1:05 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Door Niek de Wildt:
Als je een lange tailpijp wilt gebruiken om bijv. een seatpipe te maken, is dat geen probleem en scheeld het je ook niet/nauwlijks vermogens als je het volgende doet:
De berekende diameter maak je dan alleen plaatselijk na de eindconus (ookwel reflector of compression conus genoemd).
Dus een busje van circa 20cm met een berekende diameter en de rest van de tailpijp maak je een flink stuk wijder.
Het oppervlak van de doorlaat van de rest van de pijp 2 maal zo groot maken is over het algemeen voldoende, en als je een héél lange tailpijp wilt, dan maak je die diameter gewoon nog wat meer, dat is allemaal niet zo kritisch.
In de uitlaten/tuning/sobw -wereld wordt er dan ook vaak een tailpijp met grote diameter gebruikt waarin een busje met de berekende doorlaat kan worden geduwd zodat daar vervolgens makkelijk mee te varieren/experimenteren is om te testen wat het beste loopt.



 
RR89 26-4-2009 2:19 Print reply

Posts: 327
een normale zundapp uitlaat is idd geen expansie
Je kan 2 bochten aan elkaar lassen, maar zal in theorie minder tegendruk geven. Daardoor iets meer toeren, en iets minder kracht in het midden/laag gebied. Misschien kan dat je dat dan weer kan compenseren door ergens een prop te maken, of 2 ringetjes die bijv precies samen dezelfde doorlaat hebben als de oorspronkelijke (32mm) bocht
 
licht het; o -en elektromagnetisch golfverschijnsel waarvoor het oog gevoelig is

Dit topic is 1458 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved