Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - ss50 geen lichten (geen knipper, kop, neutraal..)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 842 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #56035 - ss50 geen lichten (geen knipper, ko...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3015 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

fredkadet 18-4-2009 23:20 Print topicpost
Posts: 7
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een bedrading-probleem op mijn honda ss50:

Ik heb laatst een oude ss50 uit de garage gehaald, zes jaar stilgestaan; na plaatsing van nieuwe bougie en ontgommen carb stond ie weer prima te draaien - helaas deden alle lichten inclusief het neutraal lichtje niks...

Nieuwe accu erin (voltage getest). Alles nagegaan met diagram, allemaal in orde, contactjes schoongemaakt etc, nog steeds geen licht. Nou was het een brak gebeuren met die kabels, niks gemarkeerd, gescheurde hoesjes etc dus nieuwe kabelboom erin. In volle afwachting start ik de motor, heel even zie ik het neutraal-lampje oplichten, daarna alle lichten weer gedoofd. Accu getest met zekering, zekering nog prima...

Ik weet dat het een hele hoop dingen kunnen zijn, maar wat zijn jullie eerste ingevingen gezien hij het heel even deed???

Hulp wordt zeer gewaardeerd

Groeten

Fred

Dit bericht is gewijzigd door fredkadet op 18-4-2009 om 23:23 uur.
 

st.nyksterdriver 18-4-2009 23:55 Print reply
Posts: 3376
lampjes stuk ? verkeerde lampjes erin (voltage)

 
Arognack 19-4-2009 10:10 Print reply
Posts: 74
ik zauw toch even kijken wat je spanningsregelaar doet, als die stuk is krijgen je lampjes bij een hoorer toerental teveel spanning en branden ze door
 
gasmetdiezooi 19-4-2009 10:13 Print reply

Posts: 11
schakelaars en contactslot in orde ? ( roest op contacten van de schakelaars of aardkabeltjes naar het frame vuil, lichtspoel gaar? )
de houders van de lampjes vervuilt etc etc
 
fredkadet 19-4-2009 14:08 Print reply
Posts: 7
Dank voor de reacties, zal de lampjes, schakelaars en contactslot direct checken. Volgens mij heb ik trouwens geen spanningsregelaar maar zo'n 'selenium rectifier' erin zitten, weet de functie van dat ding eigenlijk niet en of het dit effect heeft als ie kapot is...

edit: zit wel spanningsregelaar in. Hoe kom ik erachter of ie het nog doet? Alle lampjes trouwens niet doorgebrand en contactjes gecheckt, allemaal in orde, ook aardes... Was trouwens ook vergeten te zeggen dat de claxon het ook niet doet, gewoon niks electrisch.


Dit bericht is gewijzigd door fredkadet op 19-4-2009 om 14:48 uur.

Dit bericht is gewijzigd door fredkadet op 19-4-2009 om 14:49 uur.
 
Arognack 19-4-2009 15:25 Print reply
Posts: 74
anders even meten met een multiemeter, eerst tussen spanningsregelaar en ontsteking, daarna spanningsregelaar en accu, dan accu en contactslot, en dan contactslot en een willekeurige lamp ergest zal het bij jou stoppen en daar zit dan waarschijnlijk je probleem, de spannigsregelaar zaagt de pieken van je spanning eraf zechmaar maar als je lampen niet alemaal zijn doorgebrand is het niet hoogst waarschijnlijk je spanningregelaar


heb je geen multimeter soldeer dan even 2 lange draadjes aan een lampje en ga daarmee zoeken naar waar je wel en geen spanning hebt

geen soldeerbout dan even een draadke plakken en het kontje tegen een verfvrij deeltje houden, als ie gaat branden heb je spanning
 
fredkadet 19-4-2009 18:18 Print reply
Posts: 7
Hallo Arognack,

Ik heb een digitale multimeter, alleen nooit gebruikt of ermee leren omgaan. Ik neem aan dat je hem in een bepaalde stand moet zetten om te kijken of er stroom en hoeveel er door een bepaald circuit loopt, ik zet de puntjes van de voelers op de multimeter op de contactjes in de kabelboom van elk specifiek onderdeel? Noob, ik weet..
 
Renovator 19-4-2009 18:57 Print reply
Posts: 244
Die batterij van je, hoeveel spanning geeft die (of wat staa angegeven op de batterij?)
 
fredkadet 19-4-2009 20:27 Print reply
Posts: 7
@renovator: Het is een 6 volt batterij, staat op: 6N2-2D. Weet niet of het de goede stand is maar met de multimeter op 200 V~ geeft ie 5.8 aan. Klopt dat?

Nu testen wat die multimeter zegt bij de genoemde punten van Arognack...

BTW dank voor alle reacties.



Dit bericht is gewijzigd door fredkadet op 19-4-2009 om 20:32 uur.
 
Renovator 19-4-2009 21:27 Print reply
Posts: 244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fredkadet
@renovator: Het is een 6 volt batterij, staat op: 6N2-2D. Weet niet of het de goede stand is maar met de multimeter op 200 V~ geeft ie 5.8 aan. Klopt dat?

Nu testen wat die multimeter zegt bij de genoemde punten van Arognack...

BTW dank voor alle reacties.



Dit bericht is gewijzigd door fredkadet op 19-4-2009 om 20:32 uur.


Een batterij is gelijkspanning. Je moet dus zoeken achter een = op je meettoestel. Maar ik dacht even dat je een 12v batterij had gestoken omdat je lampjes doorbrandden. Laat anders je motor eens draaien en meet dan op de conctactpunten van een lampje.
 
fredkadet 19-4-2009 22:42 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Renovator
[...]


Een batterij is gelijkspanning. Je moet dus zoeken achter een = op je meettoestel. Maar ik dacht even dat je een 12v batterij had gestoken omdat je lampjes doorbrandden. Laat anders je motor eens draaien en meet dan op de conctactpunten van een lampje.


Dacht dat V~ de juiste instelling was i.v.m. spanningsregelaar. Was in de veronderstelling dat de spanningsregelaar wisselstroom omzet naar gelijkstroom dus zou er wisselstroom uit de accu komen, maar is dus andersom: spanningsregelaar zet wisselstroom om naar gelijkstroom naar accu? Wat ik zal zei: Noob hier.

Dat neutraal lampje zoet er goed uit (draadje heel), moet nog stroom op zetten om te testen.

Maar goed, heb nu de multimeter op V= gezet en krijg de volgende meting: 2.49. Lijkt me te laag. Wat nu?

Dit bericht is gewijzigd door fredkadet op 19-4-2009 om 23:05 uur.
 
Arognack 20-4-2009 7:21 Print reply
Posts: 74
dus van accu naar contactslot is 2,49v? wellicht is de verbinding tussen de -pool van accu en het frame niet lekker

zoiezo moet je dezelfde spanning hebben tot de toevoer naar je lampje als je accu, als je brommert met contact aan staat.
enig verlies duid al snel op slecht contact of kabelbreuk.

ajs je slecht contact zoekt dan bekijk je even alle plugjes op corrosie, zoek je kabelbreuk dan zoek je meestal naar gesmolte stukken plastic bij bijvoorbeeld de uitlaat, of beschadigde isolatie door bewegende delen zoals balhoofd of achterbrug
heb je een erg oude bromfiets dan wordt de kabelisolatie al snel erg bros en krijgd op bewegende delen klijne scheurtjes, een beetje vocht zorgd er dan al snel voor dat je sluiting maakt
maar dan light ook je zekering eruit

succes met zoeken en vergeet niet ook te meten of je accu wel opgeladen wordt als je brommert over de 3000rpm draaid
 
fredkadet 20-4-2009 12:05 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arognack
dus van accu naar contactslot is 2,49v? wellicht is de verbinding tussen de -pool van accu en het frame niet lekker

zoiezo moet je dezelfde spanning hebben tot de toevoer naar je lampje als je accu, als je brommert met contact aan staat.
enig verlies duid al snel op slecht contact of kabelbreuk.

ajs je slecht contact zoekt dan bekijk je even alle plugjes op corrosie, zoek je kabelbreuk dan zoek je meestal naar gesmolte stukken plastic bij bijvoorbeeld de uitlaat, of beschadigde isolatie door bewegende delen zoals balhoofd of achterbrug
heb je een erg oude bromfiets dan wordt de kabelisolatie al snel erg bros en krijgd op bewegende delen klijne scheurtjes, een beetje vocht zorgd er dan al snel voor dat je sluiting maakt
maar dan light ook je zekering eruit

succes met zoeken en vergeet niet ook te meten of je accu wel opgeladen wordt als je brommert over de 3000rpm draaid


Ik heb de accu ontkoppeld en toen op de multimeter de DC voltage gemeten... Ik neem aan dat 2,49 V te laag is en 6 V moet zijn. Klopt dit?

edit: Accu nu in lader gehangen, morgen opnieuw testen.

Ik heb nog een aantal vragen, als iemand tijd heeft?

- Kan ontsteking (AC generator of spoel) stuk zijn als het blok gewoon draait?
- Doet meteen alle electra het niet als er ergens een kabelbreuk is?
- Als er een aantal volt uit de accu komt, zeg 3 volt, moeten de lampjes dan niet een beetje gloeien?

BVD dank.

Dit bericht is gewijzigd door fredkadet op 20-4-2009 om 22:37 uur.
 

Dit topic is 3015 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved