Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - uitleg bandenmaten gevraagd

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 910 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #55767 - uitleg bandenmaten gevraagd
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 6794 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joel_koningslust 6-4-2009 20:31 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


aar moet je bij de aanschaf van motorbanden op letten, wat is echt belangrijk? Veel banden worden tegenwoordig gekocht om het imago en niet om de prestaties.
Bij de aanschaf van banden is het ten eerste belangrijk bij jezelf te overleggen wat voor invloed de breedte van je banden heeft op het gedrag van je motor. Je hebt al gauw het idee dat brede banden voor meer grip zorgen, toch kleven er diverse nadelen aan.

Hoe breder je banden, hoe sterker je motor bij eenzelfde bocht platgelegd moet worden. Het bandenraakvlak verschuift zich namelijk naar de binnenkant van de bocht, het zwaartepunt van je motor blijft gelijk. Daardoor ontstaat een bijpassende afschuiningshoek.
Die bedraagt bij achterbanden:
4 graden bij een bandenbreedte van 130 mm
5 graden bij een bandenbreedte van 150 mm
6 graden bij een bandenbreedte van 180 mm

telkens gerekend bij een hellingshoek van 45 graden (grensbereik van standaard motoren, soms zelfs 52 graden mogelijk) en een zwaartepunthoogte van 62,3 cm. Een motorrijder met smallere banden is daarom bij eenzelfde hellingshoek sneller onderweg dan een motorrijder met brede banden.

Hoe breder je banden, hoe sterker het kantelmoment, dus de kracht die je nodig hebt bij het kantelen om de radius van de bocht verder te vervolgen. Verantwoordelijk daarvoor is de omvangsverkleining van de band in combinatie met de samengetrokken band (naloop). Zie de grafiek boven.

Hoe breder je banden, hoe sterker de motor zich opricht bij een soms noodzakelijke remming in de bocht - een effect dat heel onwenselijk is, aangezien de motor dan haaks de bocht uit stuurt.

Hoe breder je banden, hoe wiebeliger je motor bij een langzame snelheid kan worden. Een niet-wenselijk verschijnsel, vooral in het stadsverkeer. Voor een weg met veel bochten zijn de brede banden op een motor ook ongunstiger. Brede banden hebben bovendien minder grip bij een nat wegdek.
Het voordeel zit hem in de betere grip in een bocht bij hogere snelheden. Snelheden die in Nederland op de openbare weg sowieso niet verantwoord zijn. Op het circuit kan een brede band bovendien veel meer warmte opnemen en houdt het daarom langer uit.

Catch this bitches!

Dit bericht is gewijzigd door chieltl op 6-4-2009 om 20:26 uur.



sukkel. dat wat je nu post ontkracht zonbeetje alles wat je net zelf zegt
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
ChielTZR 6-4-2009 20:31 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH RX MAARTEN
[...]


Ok, jullie discussie over dikke en dunne banden is heel leuk en aardig, maar kan een van jullie miss ook nog antwoord op mijn vraag geven


Past volgens mij wel, zolang je geen problemen hebt met je achterbrug!
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Joel_koningslust 6-4-2009 20:31 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH RX MAARTEN
[...]


Ok, jullie discussie over dikke en dunne banden is heel leuk en aardig, maar kan een van jullie miss ook nog antwoord op mijn vraag geven


kan. maar t rijdt kut en ziet er totaal niet uit
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
ChielTZR 6-4-2009 20:32 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



whaha. wat een onzin zit je uit te kramen zeg

je noemt de eigenschappen van brede en van smalle banden en zegt dat het beide van toepassing is op een breede



Quote
sukkel. dat wat je nu post ontkracht zonbeetje alles wat je net zelf zegt

Mischien moesten jullie maar eens beter lezen
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Joel_koningslust 6-4-2009 20:33 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]



Quote
sukkel. dat wat je nu post ontkracht zonbeetje alles wat je net zelf zegt

Mischien moesten jullie maar eens beter lezen



mischien moet jij dat maar eens doen. maar ik ga verder niet in discussie met je. ik weet toch dat ik zelf gelijk heb en jij niet


dan help ik liever een minder eigenweis en beterwetend iemand, zoals de ts
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Menu2t 6-4-2009 20:34 Print reply

Posts: 2815
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


aar moet je bij de aanschaf van motorbanden op letten, wat is echt belangrijk? Veel banden worden tegenwoordig gekocht om het imago en niet om de prestaties.
Bij de aanschaf van banden is het ten eerste belangrijk bij jezelf te overleggen wat voor invloed de breedte van je banden heeft op het gedrag van je motor. Je hebt al gauw het idee dat brede banden voor meer grip zorgen, toch kleven er diverse nadelen aan.

Hoe breder je banden, hoe sterker je motor bij eenzelfde bocht platgelegd moet worden. Het bandenraakvlak verschuift zich namelijk naar de binnenkant van de bocht, het zwaartepunt van je motor blijft gelijk. Daardoor ontstaat een bijpassende afschuiningshoek.
Die bedraagt bij achterbanden:
4 graden bij een bandenbreedte van 130 mm
5 graden bij een bandenbreedte van 150 mm
6 graden bij een bandenbreedte van 180 mm

telkens gerekend bij een hellingshoek van 45 graden (grensbereik van standaard motoren, soms zelfs 52 graden mogelijk) en een zwaartepunthoogte van 62,3 cm. Een motorrijder met smallere banden is daarom bij eenzelfde hellingshoek sneller onderweg dan een motorrijder met brede banden.

Hoe breder je banden, hoe sterker het kantelmoment, dus de kracht die je nodig hebt bij het kantelen om de radius van de bocht verder te vervolgen. Verantwoordelijk daarvoor is de omvangsverkleining van de band in combinatie met de samengetrokken band (naloop). Zie de grafiek boven.

Hoe breder je banden, hoe sterker de motor zich opricht bij een soms noodzakelijke remming in de bocht - een effect dat heel onwenselijk is, aangezien de motor dan haaks de bocht uit stuurt.

Hoe breder je banden, hoe wiebeliger je motor bij een langzame snelheid kan worden. Een niet-wenselijk verschijnsel, vooral in het stadsverkeer. Voor een weg met veel bochten zijn de brede banden op een motor ook ongunstiger. Brede banden hebben bovendien minder grip bij een nat wegdek.
Het voordeel zit hem in de betere grip in een bocht bij hogere snelheden. Snelheden die in Nederland op de openbare weg sowieso niet verantwoord zijn. Op het circuit kan een brede band bovendien veel meer warmte opnemen en houdt het daarom langer uit.

Catch this bitches!

Dit bericht is gewijzigd door chieltl op 6-4-2009 om 20:26 uur.


stakker je kan niet eens normaal een tekst lezen en analiseren. In dit verhaaltje vertellen ze dus dat het moeilijker is om met een brede band door de bocht te gaan. Dit kost meer kracht omdat je over een groter vlak moet bewegen.

Ga jij maar lekker verder op je eilandje vol schakelbrommers met 140mm banden die super door de bocht gaan leven 90% van de mensen in dit topic heeft 5x zoveel ervaring als jou dus wees nou maar stil dropfluiter

 
NSR Supersprint special!
ChielTZR 6-4-2009 20:35 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



mischien moet jij dat maar eens doen. maar ik ga verder niet in discussie met je. ik weet toch dat ik zelf gelijk heb en jij niet


dan help ik liever een minder eigenweis en beterwetend iemand, zoals de ts



Probleem is dat jij overtuigd bent van jou mening, ik van het mijne. Jij hebt geen respect voor mensen met andere mening en schiet direct in de aanval. maargoed, ontopic!
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Joel_koningslust 6-4-2009 20:37 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]



Probleem is dat jij overtuigd bent van de bewezen feiten , ik van het mijn mening. Jij hebt geen respect voor mensen met andere mening en schiet direct in de aanval. maargoed, ontopic!



ik heb het even voor je verbeterd. en ik heb wel respect voor andermans mening. maar niet als je iemand die hier iets vraagt omdat hij er niks van een een beetje precies het tegenovergestelde gaat uitkramen
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Lex ss50 6-4-2009 20:38 Print reply

Posts: 657
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]



Probleem is dat jij overtuigd bent van jou mening, ik van het mijne. Jij hebt geen respect voor mensen met andere mening en schiet direct in de aanval. maargoed, ontopic!

Dan je met dunnere banden makkelijker door de bocht gaat is een feit, geen mening..
 
-
ChielTZR 6-4-2009 20:41 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



ik heb het even voor je verbeterd. en ik heb wel respect voor andermans mening. maar niet als je iemand die hier iets vraagt omdat hij er niks van een een beetje precies het tegenovergestelde gaat uitkramen


Het tegenovergestelde van jou mening ja, je vind het niet leuk als met andere inbreng komen.2 mensen, 2 meningen!
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Banaan 6-4-2009 20:43 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


Het tegenovergestelde van jou mening ja, je vind het niet leuk als met andere inbreng komen.2 mensen, 2 meningen!


Wat joel zegt is een feit.
 
ChielTZR 6-4-2009 20:44 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Banaan
[...]


Wat joel zegt is een feit.


Oke
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Niek de Wildt 6-4-2009 21:15 Print reply
Posts: 7168
GROVE UITLEG BANDEN VORM:

Je kunt over het algemeen zeggen dat smalle banden bol zijn en brede banden plat.

Een smalle band leg je makkelijker in de bochten want deze is "bol" maar heeft dus MINDER raakvlak als het deze RECHT op het wegdek staat en dus eerder de neiging te slippen bij recht hard optrekken.
Echter heeft deze heeft MEER raakvlak als de band SCHEEF op het wegdek staat.

Een brede band leg je moeilijker in de bochten want deze is "plat"
wel heeft deze MEER raakvlak als deze RECHT op het wegdek staat en dus kan het bij recht wegtrekken meer vermogen aan zonder te slippen.
Echter heeft deze MINDER raakvlak als de band SCHEEF op de weg staat.

Vandaar dat alle enorm snelle machines ook zulke brede banden hebben, om slippen bij wegtrekken te voorkomen.

Maar dan zou je toch zeggen dan is het ideaal toch brede BOLLE banden?

Ja, dat is ook zo, maar dit is moeilijk te bewerkstelligen ---> reden zie een na laatste stukje tekst ---> dus:

Als het puur om rijeigenschappen gaat, moet je dus een zo smal mogelijke band nemen die dus net NIET slipt als je recht optrekt.
Dit zodat hij zo bol mogelijk is en dus de brommer makkelijk in de bochten is te leggen en als deze schuin staat veel raakvlak dus grip heeft.
(en dan hou je dus nog rekening met bijv: een bochtig circuit/lage snelheden = smaller/boller en een recht circuit met veel snelle flauwe bochten = breder/boller)


overdreven plaatje ter verduidelijking over BOLLE/SMALLE en PLATTE/BREDE banden:

Hier kan je zelf ook wel uit afleiden waarom het moeilijk is een brede band in de bocht te leggen




GROVE UITLEG RUBBERSOORT:

HARD RUBBER = kouder / veranderd moeilijker in temp / minder slijtagegevoelig / minder grip

ZACHT RUBBER = warmer / veranderd makkelijker in temp / meer slijtagegevoelig / meer grip.



GROVE UITLEG PROFIEL:

MINDER PROFIEL = meer raakvlak (dus meer grip), maar voert minder water af en dus minder geschikt voor nat weer.
Over het algemeen wordt een band met minder profiel ook wat warmer (het profiel zorgt voor bereik van koude lucht, en meer raakvlak)

MEER PROFIEL = visa versa...



Bij een dure (motor)band kun je er dus vanuit gaan dat ze dure materialen hebben gebruikt die wel (makkelijk) warm worden zonder erg te slijten, maar vooral veel moeite hebben gestoken in het fabriceren van een canvas die er voor zorgt dat de band bol staat!

Overigens komen banden boller te staan als ze hard draaien, en een breede/platte band heeft nog vrij veel raakvlak (meer als een smalle/bolle band) als ze maar een beetje schuin staan.





En nou opbokken Chietl, je moet dingen niet zomaar van internet plukken en daar heel veel waarde aan hechten nog zelfs zonder het te begrijpen, en vervolgens ook nog verkeerd samen te vatten.
Dit stukje is dus ook NIET van internet geplukt.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-4-2009 om 21:31 uur.
 

Dit topic is 6794 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved