Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - uitleg bandenmaten gevraagd

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 744 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #55767 - uitleg bandenmaten gevraagd
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 6793 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Banaan 6-4-2009 20:15 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]

haha.. alsof smalle bander fijner rijden dan brede? dus niet, je moet natuurlijk niet gaan overdrijven, maar een breedte van 120 mm is mooi op een race brommer. Als je lekker door de bochten wilt gaan is het juist de zaak om je banden niet vierkant te rijden, zoals de meesten onder ons.


Smalle banden rijden wel fijner dan brede.

Of je het nou wil geloven of niet, het is zo.
 
ChielTZR 6-4-2009 20:17 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Banaan
[...]


Smalle banden rijden wel fijner dan brede.

Of je het nou wil geloven of niet, het is zo.


Goed, ze mogen fijner rijden dan brede, het blijft dat je met brede (ronde) banden meer grip hebt en dus makkelijk de bocht instuurt en er sneller doorheen kunt rijden!
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Maeddy 6-4-2009 20:17 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Banaan
[...]


Smalle banden rijden wel fijner dan brede.

Of je het nou wil geloven of niet, het is zo.


brede banden kosten inderdaad veel snelheid. Dat is een kwestie van rolwrijving. Als je smallere banden hebt, zal dat zeker schelen in topsnelheid. Met dikke banden vice versa, maar je hebt dan wel meer grip.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Joel_koningslust 6-4-2009 20:19 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


Goed, ze mogen fijner rijden dan brede, het blijft dat je met brede (ronde) banden meer grip hebt en dus makkelijk de bocht instuurt en er sneller doorheen kunt rijden!



whaha. wat een onzin zit je uit te kramen zeg

je noemt de eigenschappen van brede en van smalle banden en zegt dat het beide van toepassing is op een breede
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Thaantje 6-4-2009 20:19 Print reply
Posts: 185
volgens mij... zolang hij nergens op klem loopt (achterbrug)
of tegen je spatbord... moet het gaan tog?
 
MH RX MAARTEN 6-4-2009 20:20 Print reply
Posts: 129
ok, bedankt allemaal voor info, maar ik kan dus wel een 120/90/16 band op mijn achterwiel gooien, waar eerst een 120/80/16 zat?
 
Banaan 6-4-2009 20:22 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]


brede banden kosten inderdaad veel snelheid. Dat is een kwestie van rolwrijving. Als je smallere banden hebt, zal dat zeker schelen in topsnelheid. Met dikke banden vice versa, maar je hebt dan wel meer grip.


Ik heb t niet over snelheid wat t kost..

Maar over fijner insturen etc.
 
Maeddy 6-4-2009 20:23 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Banaan
[...]


Ik heb t niet over snelheid wat t kost..

Maar over fijner insturen etc.


Ja, ik zei dat inderdaad verkeerd, excuus.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
ChielTZR 6-4-2009 20:23 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



whaha. wat een onzin zit je uit te kramen zeg

je noemt de eigenschappen van brede en van smalle banden en zegt dat het beide van toepassing is op een breede


Helemaal niet (A)
dunne banden sturen makkelijker de bocht in omdat ze minderrolwrijving hebben en minder dikte, waardoor je eerder platgaat, waardoor je minder gewicht hoeft te verplaatsen, ETC. Zo kun je dus met dunne banden minder hard door bochten!

 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Lex ss50 6-4-2009 20:25 Print reply

Posts: 657
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


Helemaal niet (A)
dunne banden sturen makkelijker de bocht in omdat ze minderrolwrijving hebben en minder dikte, waardoor je eerder platgaat, waardoor je minder gewicht hoeft te verplaatsen, ETC. Zo kun je dus met dunne banden minder hard door bochten!


nee?
 
-
Joel_koningslust 6-4-2009 20:25 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


Helemaal niet (A)
dunne banden sturen makkelijker de bocht in omdat ze minderrolwrijving hebben en minder dikte, waardoor je eerder platgaat, waardoor je minder gewicht hoeft te verplaatsen, ETC. Zo kun je dus met dunne banden minder hard door bochten!



met een smalle band gooi je 10x makkelijker een bochtje door dan met een brede. breed is enkel op rechtuit stabieler en het ziet er mischien iets toffer uit

als je veel bochten rijdt is heel breed dus absoluut niet lekker
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Niek de Wildt 6-4-2009 20:26 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


Helemaal niet (A)
dunne banden sturen makkelijker de bocht in omdat ze minderrolwrijving hebben en minder dikte, waardoor je eerder platgaat, waardoor je minder gewicht hoeft te verplaatsen, ETC. Zo kun je dus met dunne banden minder hard door bochten!




 
ChielTZR 6-4-2009 20:26 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]





aar moet je bij de aanschaf van motorbanden op letten, wat is echt belangrijk? Veel banden worden tegenwoordig gekocht om het imago en niet om de prestaties.
Bij de aanschaf van banden is het ten eerste belangrijk bij jezelf te overleggen wat voor invloed de breedte van je banden heeft op het gedrag van je motor. Je hebt al gauw het idee dat brede banden voor meer grip zorgen, toch kleven er diverse nadelen aan.

Hoe breder je banden, hoe sterker je motor bij eenzelfde bocht platgelegd moet worden. Het bandenraakvlak verschuift zich namelijk naar de binnenkant van de bocht, het zwaartepunt van je motor blijft gelijk. Daardoor ontstaat een bijpassende afschuiningshoek.
Die bedraagt bij achterbanden:
4 graden bij een bandenbreedte van 130 mm
5 graden bij een bandenbreedte van 150 mm
6 graden bij een bandenbreedte van 180 mm

telkens gerekend bij een hellingshoek van 45 graden (grensbereik van standaard motoren, soms zelfs 52 graden mogelijk) en een zwaartepunthoogte van 62,3 cm. Een motorrijder met smallere banden is daarom bij eenzelfde hellingshoek sneller onderweg dan een motorrijder met brede banden.

Hoe breder je banden, hoe sterker het kantelmoment, dus de kracht die je nodig hebt bij het kantelen om de radius van de bocht verder te vervolgen. Verantwoordelijk daarvoor is de omvangsverkleining van de band in combinatie met de samengetrokken band (naloop). Zie de grafiek boven.

Hoe breder je banden, hoe sterker de motor zich opricht bij een soms noodzakelijke remming in de bocht - een effect dat heel onwenselijk is, aangezien de motor dan haaks de bocht uit stuurt.

Hoe breder je banden, hoe wiebeliger je motor bij een langzame snelheid kan worden. Een niet-wenselijk verschijnsel, vooral in het stadsverkeer. Voor een weg met veel bochten zijn de brede banden op een motor ook ongunstiger. Brede banden hebben bovendien minder grip bij een nat wegdek.
Het voordeel zit hem in de betere grip in een bocht bij hogere snelheden. Snelheden die in Nederland op de openbare weg sowieso niet verantwoord zijn. Op het circuit kan een brede band bovendien veel meer warmte opnemen en houdt het daarom langer uit.

Catch this bitches!

Dit bericht is gewijzigd door chieltl op 6-4-2009 om 20:26 uur.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
MH RX MAARTEN 6-4-2009 20:29 Print reply
Posts: 129
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH RX MAARTEN
ok, bedankt allemaal voor info, maar ik kan dus wel een 120/90/16 band op mijn achterwiel gooien, waar eerst een 120/80/16 zat?


Ok, jullie discussie over dikke en dunne banden is heel leuk en aardig, maar kan een van jullie miss ook nog antwoord op mijn vraag geven
 
Lex ss50 6-4-2009 20:30 Print reply

Posts: 657
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chieltl
[...]


aar moet je bij de aanschaf van motorbanden op letten, wat is echt belangrijk? Veel banden worden tegenwoordig gekocht om het imago en niet om de prestaties.
Bij de aanschaf van banden is het ten eerste belangrijk bij jezelf te overleggen wat voor invloed de breedte van je banden heeft op het gedrag van je motor. Je hebt al gauw het idee dat brede banden voor meer grip zorgen, toch kleven er diverse nadelen aan.

Hoe breder je banden, hoe sterker je motor bij eenzelfde bocht platgelegd moet worden. Het bandenraakvlak verschuift zich namelijk naar de binnenkant van de bocht, het zwaartepunt van je motor blijft gelijk. Daardoor ontstaat een bijpassende afschuiningshoek.
Die bedraagt bij achterbanden:
4 graden bij een bandenbreedte van 130 mm
5 graden bij een bandenbreedte van 150 mm
6 graden bij een bandenbreedte van 180 mm

telkens gerekend bij een hellingshoek van 45 graden (grensbereik van standaard motoren, soms zelfs 52 graden mogelijk) en een zwaartepunthoogte van 62,3 cm. Een motorrijder met smallere banden is daarom bij eenzelfde hellingshoek sneller onderweg dan een motorrijder met brede banden.

Hoe breder je banden, hoe sterker het kantelmoment, dus de kracht die je nodig hebt bij het kantelen om de radius van de bocht verder te vervolgen. Verantwoordelijk daarvoor is de omvangsverkleining van de band in combinatie met de samengetrokken band (naloop). Zie de grafiek boven.

Hoe breder je banden, hoe sterker de motor zich opricht bij een soms noodzakelijke remming in de bocht - een effect dat heel onwenselijk is, aangezien de motor dan haaks de bocht uit stuurt.

Hoe breder je banden, hoe wiebeliger je motor bij een langzame snelheid kan worden. Een niet-wenselijk verschijnsel, vooral in het stadsverkeer. Voor een weg met veel bochten zijn de brede banden op een motor ook ongunstiger. Brede banden hebben bovendien minder grip bij een nat wegdek.
Het voordeel zit hem in de betere grip in een bocht bij hogere snelheden. Snelheden die in Nederland op de openbare weg sowieso niet verantwoord zijn. Op het circuit kan een brede band bovendien veel meer warmte opnemen en houdt het daarom langer uit.

Catch this bitches!

Dit bericht is gewijzigd door chieltl op 6-4-2009 om 20:26 uur.

Daar staat precies wat jij niet zegt?
 
-

Dit topic is 6793 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved