Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - timingen cilinder berekenen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 810 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #55720 - timingen cilinder berekenen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1867 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Foggy F12 4-4-2009 23:50 Print topicpost
Posts: 9
Ik ben de laatste tijd steeds meer bezig met tunen van cilinders en nou wou ik een keer de timingen berekenen van een cilinder.
Voor het berekenen van de cilinder heb ik een tooltje van internet gehaald (jaaps puch calculator).
Mijn vraag is nou, waarom de deckheight opgegeven moet worden, ik snap dat dit verschil maakt in hoogte van poorten, dus ook verschil maakt in timingen bij de berekening, maar dit is toch een compressie ruimte en heeft in principe niks te maken met de timing.

Voor het berekenen van de inlaattiming moet de lengte van de zuigerflap worden opgegeven, dit is dus de gehele lengte van de zuiger aan de inlaatkant?

greetz
 

2t-crosser 5-4-2009 8:41 Print reply

Posts: 756
met die calculator word het niks, lees eerst maar eens de grote boeken over 2t tuning door.
 
Foggy F12 5-4-2009 10:07 Print reply
Posts: 9
iemand ook nog een nuttige opmerking?
 
Henk-88 5-4-2009 10:09 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Foggy F12
iemand ook nog een nuttige opmerking?



Effe wachten tot de verstandige mensen wakker zijn
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
kenny77 5-4-2009 10:24 Print reply

Posts: 29286
misschien is dit ook handig:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127
en die gene die deze FAQ heeft gemaakt heeft ook een excel file in zijn profiel staan waar deze formules in verwerkt zijn.

verder snap ik wat je bedoeld, maar ik heb er nog niet genoeg kaas van gegeten om het fatsoenlijk uit te leggen.
 
erwinko 5-4-2009 10:39 Print reply

Posts: 1012
de deckheight is de afstand van bovenkant zuiger @ BDP tot bovenkant cilinder.

2 voorbeelden:

uitlaatpoort op 22mm vanaf bovenkant cilinder
deckheight 0.2mm
afgelegde zuiger afstand tot openen uitlaatpoort: 21.8mm


uitlaatpoort op 22mm vanaf bovenkant cilinder
deckheight 1.0mm
afgelegde zuiger afstand tot openen uitlaatpoort: 21.0mm

dit scheeld dus 0.8mm en dus ook een X aantal graden in je poort timingen


wat ze met zuigerflap bedoelen en waarom weet ik ook niet..

 
Derbi-Olaf 5-4-2009 11:12 Print reply

Posts: 14999
Ik vermoed dat je de deck-height en de squish door elkaar haalt.

-Deck-height :
De afstand tussen de rand van je zuiger en de bovenkant van je cilinder. Dit word dus gemeten met een aangetrokken cilinder zonder kop erop, met de zuiger op het bovenste dode punt.

-Squish :
De Afstand tussen de rand van je zuiger en de rand van je cilinderkop.
Dit word gemeten met de cilinderkop gemonteerd en aangetrokken d.m.v. een stukje soldeerdraad.

 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Foggy F12 5-4-2009 22:37 Print reply
Posts: 9
Ok, bebrijp het al.
Haal het inderdaad helemaal door elkaar.
iig bedankt
 

Dit topic is 1867 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved