Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vliegwiel uitbalanceren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1381 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #55595 - Vliegwiel uitbalanceren
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 5840 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

coupequattro 31-3-2009 20:18 Print reply

Posts: 958
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
een vliegwiel moet dynamisch gebalanceerd worden.
kun je zelf wel als je weet waar je mee bezig bent...eigenlijk op dezelfde manier als hoe wielen uitgebalanceerd worden.



Wielen worden gebalanceerd op deze manier: Wiel draait rond, voelt slagje in het wiel, hij bepaalt het precieze middelpunt van de slag, precies een halve slag daarvandaan sla je een gewichtje afhankelijk van de grootte van de slag.
Werkt dit echt PRECIES hetzelfde met vliegwiel?
 
Derbi-Olaf 31-3-2009 20:23 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
een vliegwiel moet dynamisch gebalanceerd worden.
kun je zelf wel als je weet waar je mee bezig bent...eigenlijk op dezelfde manier als hoe wielen uitgebalanceerd worden.


en met wat voor'n apparatuur valt dat zelf te doen ? , ben wel benieuwd.
Aangezien je dynamische onbalans eruit moet halen is het nog niet zo vanzelfsprekend?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
De Schout 31-3-2009 20:25 Print reply
Posts: 5327
dinamisch balanceren is beter, maar waarschijnlijk is het probleem al opgelost als hij het spul netjes statisch balanceerd.

ff asje draaien(wel in een opspanning) en dan laten rollen over 2 waterpas gestelde 'messen' loopt t veel lichter dan op lagers.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Martijn II - Forum en Sales Moderator 31-3-2009 20:26 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: coupequattro
[...]


Wielen worden gebalanceerd op deze manier: Wiel draait rond, voelt slagje in het wiel, hij bepaalt het precieze middelpunt van de slag, precies een halve slag daarvandaan sla je een gewichtje afhankelijk van de grootte van de slag.
Werkt dit echt PRECIES hetzelfde met vliegwiel?


in principe wel.
alleen ipv dingen eraan te plakken haal je materiaal weg. komt op hetzelfde neer.

dynamisch balanceren is btw lastig zelf te doen olaf... was mss niet echt duidelijk in mn post maar op de manier die gezegd werd kun je het zelf doen.

ik zou lekker vragen bij de balanceerboer wat het kost, kan nooit superveel zijn want een complete krukas balanceren kost net over de 100 euro (van een auto, dus 4cilinder) als ik het me goed herinner...

vliegwieltje is een stuk minder neem ik aan.

edit: degene die dat vliegwiel afgedraaid heeft is een mooie beunhaas btw.



Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 31-3-2009 om 20:26 uur.
 
Too cool for school!
Derbi-Olaf 31-3-2009 20:28 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


in principe wel.
alleen ipv dingen eraan te plakken haal je materiaal weg. komt op hetzelfde neer.

dynamisch balanceren is btw lastig zelf te doen olaf... was mss niet echt duidelijk in mn post maar op de manier die gezegd werd kun je het zelf doen.

ik zou lekker vragen bij de balanceerboer wat het kost, kan nooit superveel zijn want een complete krukas balanceren kost net over de 100 euro (van een auto, dus 4cilinder) als ik het me goed herinner...

vliegwieltje is een stuk minder neem ik aan.

edit: degene die dat vliegwiel afgedraaid heeft is een mooie beunhaas btw.



Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 31-3-2009 om 20:26 uur.

okidoki een bandenbalanceerapparaat zal niet nauwkeurig genoeg zijn? (en je zal zo'n kleine maat niet kunnen instellen?)

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 31-3-2009 om 20:29 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 31-3-2009 20:53 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

okidoki een bandenbalanceerapparaat zal niet nauwkeurig genoeg zijn? (en je zal zo'n kleine maat niet kunnen instellen?)

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 31-3-2009 om 20:29 uur.


nee die zijn een beetje gemaakt voor grotere diameters.... misschien als die dingen het vliegwiel naar 10k kunnen revven en dan nog nauwkeurig kunnen aangeven waar het moet.

ik zou zeggen probeer het

 
Too cool for school!
Derbi-Olaf 31-3-2009 20:56 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


nee die zijn een beetje gemaakt voor grotere diameters.... misschien als die dingen het vliegwiel naar 10k kunnen revven en dan nog nauwkeurig kunnen aangeven waar het moet.

ik zou zeggen probeer het


Hmzz, als ik zo eens kijk zou het opspannen op zich al een probleem worden
Hmzz, en die methode van De schout, hoe weet je dan waar je materiaal moet weghalen?

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 31-3-2009 om 20:57 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Sypie_Honda 31-3-2009 20:59 Print reply

Posts: 13830
het zwaarste punt gaat onder liggen, en daar moet je dus materiaal weghalen. of er precies tegenover materiaal toevoegen kan natuurlijk ook.

maare vergeet mijn lagers maar, die manier van de schout is beter. maar dan moet je wel 2 exact rechte messen vinden .
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Derbi-Olaf 31-3-2009 21:00 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
het zwaarste punt gaat onder liggen, en daar moet je dus materiaal weghalen. of er precies tegenover materiaal toevoegen kan natuurlijk ook.

maare vergeet mijn lagers maar, die manier van de schout is beter. maar dan moet je wel 2 exact rechte messen vinden .

aha, nu vat ik hem, net ff helemaal niet aan gedacht

ff Met de freesbank aan de gang gaan dan denk ik ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
vooruitnietachteruit 31-3-2009 21:06 Print reply

Posts: 618
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bierbundelhonda
[...]



dat wil ik ook wel even weten :P is handig natuurlijk xD

maar het lijkt me niet. want anders zou je geen balans as hoeven hebben in MT/MB



Is een balans-as dan voor het vliegwiel? Dacht juist voor de zuigert die op en neer knalt...
 
Thijsje 31-3-2009 21:06 Print reply

Posts: 1687
uitklokken op draaibank...

met zo'n klokkie an de buitenkant, dat deze perfect rond is..

of maakt dat geen bal uit?


 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Derbi-Olaf 31-3-2009 21:07 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
uitklokken op draaibank...

met zo'n klokkie an de buitenkant, dat deze perfect rond is..

of maakt dat geen bal uit?



perfect rond zegt niet veel over de balans
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Thijsje 31-3-2009 21:19 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

perfect rond zegt niet veel over de balans


als je hem met een 3 klauw inklemt in het middenste stuk (wat je dus normaal over je krukas schuift) is hij in feite al goed gecentreerd.

als er dan aan 1 stuk een 'dikker' deel zit dan zie je dit terug op het meetklokje.
dan ga je afdraaien, totdat hij dus perfect rond is, en geen verandering meer ziet op dat meetklokkie..


of is dit totaal bullshit



en het is toch een vliegwiel bij de schrootgehaald, dus zoveel boeit t niet toch , verder ging hij ook voor betere gasreactie dus in prencipe.... moet willen toch?

Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 31-3-2009 om 21:20 uur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Martijn II - Forum en Sales Moderator 31-3-2009 21:58 Print reply

Posts: 9841
balansas zit er om te compenseren voor de trilling in het blok, niet het vliegwiel, dus idd krukas/zuiger.

Perfect rond maken is iets anders dan uitbalanceren. Iets kan perfect uitgebalanceerd zijn en niet eens perfect rond, daar is niet echt een verband tussen dus en moet je niet teveel aandacht aan geven.

de vraag is alleen hoe nauwkeurig je het wilt maken.

als je zelf gaat balanceren zit je met de weerstand van je messen/lagers en door de kleine diameter van het vliegwiel zul je daarom niet echt precies kunnen uitbalanceren. Daarom moet je dus eigenlijk dynamisch uitbalanceren... een paar gram kan met 10000 rpm behoorlijk wat schelen (en dat kost nog eens loeiveel energie ook).

 
Too cool for school!
mtx-motard 31-3-2009 22:00 Print reply

Posts: 14947
dus vliegwiel opsturen naar polen. en een andere scoren. zijn er toch 10 miljoen van
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami

Dit topic is 5840 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved