coupequattro |
31-3-2009 20:18 |
Posts: 958 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
een vliegwiel moet dynamisch gebalanceerd worden.
kun je zelf wel als je weet waar je mee bezig bent...eigenlijk op dezelfde manier als hoe wielen uitgebalanceerd worden.
Wielen worden gebalanceerd op deze manier: Wiel draait rond, voelt slagje in het wiel, hij bepaalt het precieze middelpunt van de slag, precies een halve slag daarvandaan sla je een gewichtje afhankelijk van de grootte van de slag.
Werkt dit echt PRECIES hetzelfde met vliegwiel?
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
31-3-2009 20:23 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
een vliegwiel moet dynamisch gebalanceerd worden.
kun je zelf wel als je weet waar je mee bezig bent...eigenlijk op dezelfde manier als hoe wielen uitgebalanceerd worden.
en met wat voor'n apparatuur valt dat zelf te doen ? , ben wel benieuwd.
Aangezien je dynamische onbalans eruit moet halen is het nog niet zo vanzelfsprekend?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
De Schout |
31-3-2009 20:25 |
Posts: 5327 |
dinamisch balanceren is beter, maar waarschijnlijk is het probleem al opgelost als hij het spul netjes statisch balanceerd.
ff asje draaien(wel in een opspanning) en dan laten rollen over 2 waterpas gestelde 'messen' loopt t veel lichter dan op lagers.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
31-3-2009 20:26 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: coupequattro
[...]
Wielen worden gebalanceerd op deze manier: Wiel draait rond, voelt slagje in het wiel, hij bepaalt het precieze middelpunt van de slag, precies een halve slag daarvandaan sla je een gewichtje afhankelijk van de grootte van de slag.
Werkt dit echt PRECIES hetzelfde met vliegwiel?
in principe wel.
alleen ipv dingen eraan te plakken haal je materiaal weg. komt op hetzelfde neer.
dynamisch balanceren is btw lastig zelf te doen olaf... was mss niet echt duidelijk in mn post maar op de manier die gezegd werd kun je het zelf doen.
ik zou lekker vragen bij de balanceerboer wat het kost, kan nooit superveel zijn want een complete krukas balanceren kost net over de 100 euro (van een auto, dus 4cilinder) als ik het me goed herinner...
vliegwieltje is een stuk minder neem ik aan.
edit: degene die dat vliegwiel afgedraaid heeft is een mooie beunhaas btw.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 31-3-2009 om 20:26 uur.
|
|
Too cool for school! |
|
Derbi-Olaf |
31-3-2009 20:28 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
in principe wel.
alleen ipv dingen eraan te plakken haal je materiaal weg. komt op hetzelfde neer.
dynamisch balanceren is btw lastig zelf te doen olaf... was mss niet echt duidelijk in mn post maar op de manier die gezegd werd kun je het zelf doen.
ik zou lekker vragen bij de balanceerboer wat het kost, kan nooit superveel zijn want een complete krukas balanceren kost net over de 100 euro (van een auto, dus 4cilinder) als ik het me goed herinner...
vliegwieltje is een stuk minder neem ik aan.
edit: degene die dat vliegwiel afgedraaid heeft is een mooie beunhaas btw.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 31-3-2009 om 20:26 uur.
okidoki een bandenbalanceerapparaat zal niet nauwkeurig genoeg zijn? (en je zal zo'n kleine maat niet kunnen instellen?)
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 31-3-2009 om 20:29 uur.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
31-3-2009 20:53 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
okidoki een bandenbalanceerapparaat zal niet nauwkeurig genoeg zijn? (en je zal zo'n kleine maat niet kunnen instellen?)
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 31-3-2009 om 20:29 uur.
nee die zijn een beetje gemaakt voor grotere diameters.... misschien als die dingen het vliegwiel naar 10k kunnen revven en dan nog nauwkeurig kunnen aangeven waar het moet.
ik zou zeggen probeer het
|
|
Too cool for school! |
|
Derbi-Olaf |
31-3-2009 20:56 |
|
Sypie_Honda |
31-3-2009 20:59 |
Posts: 13830 |
het zwaarste punt gaat onder liggen, en daar moet je dus materiaal weghalen. of er precies tegenover materiaal toevoegen kan natuurlijk ook.
maare vergeet mijn lagers maar, die manier van de schout is beter. maar dan moet je wel 2 exact rechte messen vinden .
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
Derbi-Olaf |
31-3-2009 21:00 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
het zwaarste punt gaat onder liggen, en daar moet je dus materiaal weghalen. of er precies tegenover materiaal toevoegen kan natuurlijk ook.
maare vergeet mijn lagers maar, die manier van de schout is beter. maar dan moet je wel 2 exact rechte messen vinden .
aha, nu vat ik hem, net ff helemaal niet aan gedacht
ff Met de freesbank aan de gang gaan dan denk ik ?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
vooruitnietachteruit |
31-3-2009 21:06 |
Posts: 618 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bierbundelhonda
[...]
dat wil ik ook wel even weten :P is handig natuurlijk xD
maar het lijkt me niet. want anders zou je geen balans as hoeven hebben in MT/MB
Is een balans-as dan voor het vliegwiel? Dacht juist voor de zuigert die op en neer knalt...
|
|
|
|
Thijsje |
31-3-2009 21:06 |
Posts: 1687 |
uitklokken op draaibank...
met zo'n klokkie an de buitenkant, dat deze perfect rond is..
of maakt dat geen bal uit?
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
Derbi-Olaf |
31-3-2009 21:07 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
uitklokken op draaibank...
met zo'n klokkie an de buitenkant, dat deze perfect rond is..
of maakt dat geen bal uit?
perfect rond zegt niet veel over de balans
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Thijsje |
31-3-2009 21:19 |
Posts: 1687 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
perfect rond zegt niet veel over de balans
als je hem met een 3 klauw inklemt in het middenste stuk (wat je dus normaal over je krukas schuift) is hij in feite al goed gecentreerd.
als er dan aan 1 stuk een 'dikker' deel zit dan zie je dit terug op het meetklokje.
dan ga je afdraaien, totdat hij dus perfect rond is, en geen verandering meer ziet op dat meetklokkie..
of is dit totaal bullshit
en het is toch een vliegwiel bij de schrootgehaald, dus zoveel boeit t niet toch , verder ging hij ook voor betere gasreactie dus in prencipe.... moet willen toch?
Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 31-3-2009 om 21:20 uur.
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
31-3-2009 21:58 |
Posts: 9841 |
balansas zit er om te compenseren voor de trilling in het blok, niet het vliegwiel, dus idd krukas/zuiger.
Perfect rond maken is iets anders dan uitbalanceren. Iets kan perfect uitgebalanceerd zijn en niet eens perfect rond, daar is niet echt een verband tussen dus en moet je niet teveel aandacht aan geven.
de vraag is alleen hoe nauwkeurig je het wilt maken.
als je zelf gaat balanceren zit je met de weerstand van je messen/lagers en door de kleine diameter van het vliegwiel zul je daarom niet echt precies kunnen uitbalanceren. Daarom moet je dus eigenlijk dynamisch uitbalanceren... een paar gram kan met 10000 rpm behoorlijk wat schelen (en dat kost nog eens loeiveel energie ook).
|
|
Too cool for school! |
|
mtx-motard |
31-3-2009 22:00 |
Posts: 14947 |
dus vliegwiel opsturen naar polen. en een andere scoren. zijn er toch 10 miljoen van
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|