Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - yz 125 onder water

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 675 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #55566 - yz 125 onder water
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1987 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Dirk_yz 29-3-2009 12:04 Print topicpost

Posts: 313
beste jonges

gisteren avond rond een uur of half 7 ben ik met mn yz 125 het water in gereden. ik was bij een jongen aan het rijden hij reed op een honda 250 trike en ik op m'n yz. er lag een pad van puin achter hun huis en daar reden we. hij was eerder weg als ik en er lag een pad dat ophield bij de sloot en dat ging aan de andere kant weer verder. de vorige keer dat ik er gereden had lagen daar schotten over de sloot heen die dus nu weg waren. kwam met een aardig gangetje in zn 4 aan rijden voluit in de remmen maar dat hielp niets. had beter gas bij kunnen geven.

de hele yz onder water gekomen. hij was niet erg warm want we reden net een minuut of 2. toen ik thuis was gelijk de hele motor uit elkaar gehaalt alles droog gemaakt en in de olie gezet. de cilinder is eraf maar het onderblok heb ik nog in elkaar laten zitten.

motorolie hebk eruit gehaalt, toen ongeveer 2 liter hydrouliek olie er in gegooit want dat was het enige dat er lag voor de trekker.

nu is mijn vraag, moet het onderblok ook uit elkaar of kan ik gewoon spoelen met olie?

alvast bedankt

Dirk
 

Ronald125cc 29-3-2009 12:11 Print reply

Posts: 1259
nee het onderblok hoefd niet open..
het onderblok is helmaal dicht van alles
dus er kan ook geen water bij komen,
denk er wel om dat er water bij de krukas kan zitten
en de krukas later vast gaat zitten....
suc6 ermee
 
Pak ik kopstart, Flikkert er 1 voor me !
Dirk_yz 29-3-2009 12:13 Print reply

Posts: 313
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ronald125cc
nee het onderblok hoefd niet open..
het onderblok is helmaal dicht van alles
dus er kan ook geen water bij komen,
denk er wel om dat er water bij de krukas kan zitten
en de krukas later vast gaat zitten....
suc6 ermee


heb het hele blok op zn kop gehouden met cil. er af. en toen ook bij de krukas vol laten lopen met olie
 
erwinko 29-3-2009 12:15 Print reply

Posts: 1012
volgens mij moet er toch echt een ontluchtingsgat op het onderblok zitten.
maar even spoelen met wat olie (liefst blok olie natuurlijk) is daar wel voldoende voor.

ik zou het blok er even uithalen (je hebt nu toch al bijna alles los)
en dan de krukasruimte goed uitspoelen met benzine
 
Ronald125cc 29-3-2009 12:19 Print reply

Posts: 1259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: erwinko
volgens mij moet er toch echt een ontluchtingsgat op het onderblok zitten.
maar even spoelen met wat olie (liefst blok olie natuurlijk) is daar wel voldoende voor.

ik zou het blok er even uithalen (je hebt nu toch al bijna alles los)
en dan de krukasruimte goed uitspoelen met benzine


kun je beter doen met peterolieum
(ik weet niet precies hoe je dat schrijft)
dat verdrijft vocht en olie beter,
het is niet schadelijk al er wat achterblijft
en als je je krukas schoon hebt
goed in de olie dompelen en laten uitlekken.

 
Pak ik kopstart, Flikkert er 1 voor me !
Ronald125cc 29-3-2009 12:20 Print reply

Posts: 1259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dirk_yz
[...]


heb het hele blok op zn kop gehouden met cil. er af. en toen ook bij de krukas vol laten lopen met olie


is ook goed,
maar stond de cilinder helmaal vol met water dan ?

 
Pak ik kopstart, Flikkert er 1 voor me !
erwinko 29-3-2009 12:22 Print reply

Posts: 1012
let trouwens ook even goed op verdere schade aan de zuiger, drijfstang etc.

als dat ding in het water rijdt en een slok water naar binnenkrijgt slaat hij in een keer vast. dodelijk voor je krukas
 
Makrolon 29-3-2009 12:59 Print reply

Posts: 6733
Als dat ding liep en toen water heeft binnengezogen door t luchtfilter kan je je krukasje wel afschrijven denk ik...
 
KTM 525 EXC Supermoto
Dirk_yz 29-3-2009 13:19 Print reply

Posts: 313
hij liep wel maar hij liep stationair. krukas is verder niks aan te zien
 
oke 29-3-2009 14:19 Print reply
Posts: 65
je kan beter nu het uitelkaar halen dan straks weer als alles er weer onder hebt.


je moet alle lagers goed uitspuiten met compressor en asl alles er uit is in lager vet smeren. je krukas lagers zijn gevoelig dingtjes

wielen etc.

 
Dirk_yz 29-3-2009 21:10 Print reply

Posts: 313
de bobine en cdi en onsteking ligt allemaal te drogen op de kachel. onder de krukas alles goed gespoelt met benzine. het komt allemaal goed hoop ik weet iemand of dat een cdi er tegen kan als hij zo'n 3 minuten onder water heeft gelegen of hij t dan nog doet? heb gezien dat zo'n ding 300 e kost
 
Derbi-Olaf 29-3-2009 21:13 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dirk_yz
de bobine en cdi en onsteking ligt allemaal te drogen op de kachel. onder de krukas alles goed gespoelt met benzine. het komt allemaal goed hoop ik weet iemand of dat een cdi er tegen kan als hij zo'n 3 minuten onder water heeft gelegen of hij t dan nog doet? heb gezien dat zo'n ding 300 e kost

normaal gezien heeft zo'n CDI geen stroom gekregen terwijl het onder water lag, in dat geval is het normaal met goed opdrogen in orde (is 'ie niet waterdicht dan?)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Dirk_yz 29-3-2009 21:16 Print reply

Posts: 313
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

normaal gezien heeft zo'n CDI geen stroom gekregen terwijl het onder water lag, in dat geval is het normaal met goed opdrogen in orde (is 'ie niet waterdicht dan?)


oke, hij liep wel stationair toen hij het water in ging maar ik vloog er over heen en had mn dodemanskoort om die er toen gelijk af schoot. heb de cdi nu in mn handen, zo te zien is hij waterdicht, maarja water is wel erg dun..
 
mikeo26 29-3-2009 22:18 Print reply

Posts: 664
mijn pa is ook een keer de afgrond in gesprongen met zijn cr250, vol met water.

die heeft hem uit elkaar gehaald, week laten drogen ofzo en toen deed alles het weer
 
Nu bezig met mh ryz projectje:P
De Schout 30-3-2009 0:54 Print reply
Posts: 5327
cdi ontsteking moet in principe nog wel onder water kunnen werken. heb btw m'n cr500 wel eens als onderzeeer gebruikt, +/- 1,5m water, ding stil, soort van 'eilandje' opgesleurd, plat gelegt tot er weer benzine uit de carb stroomde ipv water, gestart en door het zelfde stuk water terug moeten rijden zonder enige problemen eigelijk.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 30-3-2009 0:56 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
cdi ontsteking moet in principe nog wel onder water kunnen werken. heb btw m'n cr500 wel eens als onderzeeer gebruikt, +/- 1,5m water, ding stil, soort van 'eilandje' opgesleurd, plat gelegt tot er weer benzine uit de carb stroomde ipv water, gestart en door het zelfde stuk water terug moeten rijden zonder enige problemen eigelijk.


Ding pakt toch gelijk paar slagen water mee ?
 

Dit topic is 1987 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved