Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Revisatie

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 943 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #55560 - Revisatie
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 803 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

dpjjven 28-3-2009 23:23 Print topicpost
Posts: 94
hallo,

heb net voor een leuke 300 eurie's een Suzuki TSX gekocht. wil hem gaan reviseren. heeft lang stilgestaan en loopt momenteel niet helemaal lekker. hebben jullie misschien ideen over welke onderdelen ik het beste kan vervangen en smeren (wat en hoe).

let me know
 

hggf 28-3-2009 23:32 Print reply

Posts: 1404
iig carburateur schoonmaken,
ketting smeren
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
brommerloos91 28-3-2009 23:34 Print reply

Posts: 196
pakkingen vervangen,
krukas keerringen miss ook wel... kunnen ook uitgedroogd zijn

 
goeiedag met schaaf
dpjjven 28-3-2009 23:54 Print reply
Posts: 94
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsx-debieltje
pakkingen vervangen,
krukas keerringen miss ook wel... kunnen ook uitgedroogd zijn



waarmee kan ik de krukas, koppeling, versnellingsbak het beste mee smeren?
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 29-3-2009 3:01 Print reply

Posts: 9841
het is overigens revisie.

edit: om even nog meer ontopic te gaan...

revisie betekent letterlijk nakijken.
kortom, je gaat kijken wat versleten is en wat vervangen moet worden.

daar ga je dus geen topic voor aanmaken, want je hebt nog niet gekeken.

dus is het enige wat je zeker weet dat je moet vervangen het volgende:

- keerringen
- pakkingen

De lagers kunnen in veel gevallen nog prima zijn, maar omdat die dingen slechts enkele euros per stuk kosten kun je die maar beter ook meteen vervangen, vooral als de lagers axiaal belast worden door de demontage.

Verder kost een zuiger ook geen fuck in veel gevallen, maar als ie er nog goed uitziet (mooiste is om na te meten) is het prima herbruikbaar. Vernieuwen is écht niet altijd beter.
Zuigerveren is net als met de lagers, de boel ligt toch open, vervang het maar meteen voor die paar knaken dat het kost.

Wat ik meestal deed (voornamelijk omdat ik niet over het juiste meetgereedschap beschikte) was:

Vervangen:
- zuiger + veren
- krukaslagers
- alle keerringen
- smallend lager
- alle pakkingen
- bougie (buh..)

Goed inspecteren en evt meten:
- cilinder
- cilinderkop (valt weinig aan te meten, maar aan de slijtage van de kop kun je vaak oorzaken achterhalen).
- bigend lager (eigenlijk wel heel belangrijk om even te (laten) meten)
- versnellingsbak, met name de schakelvorken en de dogs van de tandwielen...die nokken aan de zijkant die aangrijpen en de bijbehorende gaten in het partnertandwiel.
- koppelingshuis (kijken naar ingesleten plaatgeultjes)
- koppelingsplaten, metalen bekijken op rechtheid en verkleuring (niet meer recht of verkleurd = oververhit geweest) en de frictieplaten zijn te meten, maar omdat ze voor brommers geen fuck kosten kun je ze net zo goed ook maar meteen vervangen.
- Lagers van de versnellingsbakassen (krijgen minder op hun flikker dan de krukaslagers maar zijn zeker aan slijtage onderhevig)

dat was het wel zon beetje eigenlijk...

Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 29-3-2009 om 3:08 uur.
 
Too cool for school!
Henk-88 29-3-2009 3:11 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
het is overigens revisie.



En het werkwoord is revideren

Mja dit terzijde, reviseren mag ook tegenwoordig..

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 29-3-2009 om 3:11 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Henk-88 29-3-2009 3:12 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]


Ik zaag je kadaver in stukken, ellendig stuk tuig!



Owjee
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Martijn II - Forum en Sales Moderator 29-3-2009 3:14 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



En het werkwoord is revideren

Mja dit terzijde, reviseren mag ook tegenwoordig..

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 29-3-2009 om 3:11 uur.


google leert mij:
Quote:
revideren: iets aanbrengen dat al in de fabriek had moeten worden aangebracht


nu is google geen fijne betrouwbare bron maar ik heb nog nooit van het woord revideren gehoord en ik vind het ook geen logisch woord.

However, ik trek hiermee niet meteen jouw kennis in twijfel je zou zomaar gelijk kunnen hebben.

edit:
henk... visie=kijken, video= kijken, van die d een s maken is wel recht te praten in mn hoofd

Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 29-3-2009 om 3:16 uur.
 
Too cool for school!
Henk-88 29-3-2009 3:16 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


google leert mij:
[...]


nu is google geen fijne betrouwbare bron maar ik heb nog nooit van het woord revideren gehoord en ik vind het ook geen logisch woord.

However, ik trek hiermee niet meteen jouw kennis in twijfel je zou zomaar gelijk kunnen hebben.



Ik hoorde het van mijn vader twee weken geleden en hij is echt een wandelende encyclopedie
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
dpjjven 29-3-2009 10:40 Print reply
Posts: 94
oke. dat zat ik met mijn ideeen erover toch goed in de richting. het enige wat ik nog niet weet is waarmee ik de tandwielen moet smeren/invetten.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 29-3-2009 12:57 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dpjjven
oke. dat zat ik met mijn ideeen erover toch goed in de richting. het enige wat ik nog niet weet is waarmee ik de tandwielen moet smeren/invetten.


welke tandwielen?
in je blok moet alles in ieder geval met de goede olie (10W40, NIET van een auto).

Je ketting + tandwielen moet je regelmatig inspuiten met kettingspray, dat is dunne crap die na een paar seconden dik wordt als een soort vet.

Ik deed wel eens mijn kettingen inkoken in olie maar kettingspray is prima, vooral als het een O-ring ketting is, die mag je niet eens inkoken.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 29-3-2009 om 12:58 uur.
 
Too cool for school!
dpjjven 29-3-2009 14:04 Print reply
Posts: 94
dankje,, nog een klein vraagje. er ligt gewoon nog 50cc std onder. met een mikuni carb. is een 70 sproeier genoeg of is t beter een grotere erin te zetten?


 

Dit topic is 803 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved