het is overigens revisie.
edit: om even nog meer ontopic te gaan...
revisie betekent letterlijk nakijken.
kortom, je gaat kijken wat versleten is en wat vervangen moet worden.
daar ga je dus geen topic voor aanmaken, want je hebt nog niet gekeken.
dus is het enige wat je zeker weet dat je moet vervangen het volgende:
- keerringen
- pakkingen
De lagers kunnen in veel gevallen nog prima zijn, maar omdat die dingen slechts enkele euros per stuk kosten kun je die maar beter ook meteen vervangen, vooral als de lagers axiaal belast worden door de demontage.
Verder kost een zuiger ook geen fuck in veel gevallen, maar als ie er nog goed uitziet (mooiste is om na te meten) is het prima herbruikbaar. Vernieuwen is écht niet altijd beter.
Zuigerveren is net als met de lagers, de boel ligt toch open, vervang het maar meteen voor die paar knaken dat het kost.
Wat ik meestal deed (voornamelijk omdat ik niet over het juiste meetgereedschap beschikte) was:
Vervangen:
- zuiger + veren
- krukaslagers
- alle keerringen
- smallend lager
- alle pakkingen
- bougie (buh..)
Goed inspecteren en evt meten:
- cilinder
- cilinderkop (valt weinig aan te meten, maar aan de slijtage van de kop kun je vaak oorzaken achterhalen).
- bigend lager (eigenlijk wel heel belangrijk om even te (laten) meten)
- versnellingsbak, met name de schakelvorken en de dogs van de tandwielen...die nokken aan de zijkant die aangrijpen en de bijbehorende gaten in het partnertandwiel.
- koppelingshuis (kijken naar ingesleten plaatgeultjes)
- koppelingsplaten, metalen bekijken op rechtheid en verkleuring (niet meer recht of verkleurd = oververhit geweest) en de frictieplaten zijn te meten, maar omdat ze voor brommers geen fuck kosten kun je ze net zo goed ook maar meteen vervangen.
- Lagers van de versnellingsbakassen (krijgen minder op hun flikker dan de krukaslagers maar zijn zeker aan slijtage onderhevig)
dat was het wel zon beetje eigenlijk...
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 29-3-2009 om 3:08 uur.
|