Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Schakelas Honda MT

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 960 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #55273 - Schakelas Honda MT
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 889 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MrOi 16-3-2009 15:50 Print topicpost

Posts: 3110
Hey, zit met een probleempje met een MT blokje en misschien weten jullie er meer vanaf.

Probleem is dus dat die niet naar zijn 2 schakeld. Nu heb ik het spul ff opengehaald en voor de gene die bekend zijn met MT blokjes: je hebt 3 pinnetjes op de schakelwals zitten, en met die pinnetjes draait het hevelte de wals. Nu zit dat middelste pinnetje wat meer naar binnen dan de andere 2 en dat is ook gelijk het probleem want hij pakt dat middelste pinnetje dus niet.

Ik heb het eens goed bekeken en het komt er op neer dat het heveltje dat aan die pinnetjes trekt min of meer een puntje mist dat die hem net niet te pakken krijgt. Ik moet er ook bij vermelden dat zowel de wals, als de schakelas ietwat speling hebben, en met enige begeleiding van de wals pakt die hem wel.

Nu is mijn vraag, heeft iemand dit vaker gehad en hoe heb jij het opgelost? Want voordat ik de wals en de as vervang is er misschien een andere oplossing. Het blok is namelijk opengegaan voor revisie, dicht gegaan en toen schakelde hij niet meer naar zijn 2.

De rest van de versnellingen, en het terugschakelen gaat wel perfect.
 
XT Supermotard For Sale!

Fabio 16-3-2009 17:07 Print reply

Posts: 1737
Is de passing van de schakelwals in het carter nog netjes. Ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt maar het zou wel mogelijk zijn.

En de schakelarm, wat het pinnetje vastgrijpt, iets uitvijlen?
 
MrOi 16-3-2009 17:12 Print reply

Posts: 3110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fabio
Is de passing van de schakelwals in het carter nog netjes. Ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt maar het zou wel mogelijk zijn.

En de schakelarm, wat het pinnetje vastgrijpt, iets uitvijlen?


Nou de wals zelf, alsmede de as/hevel hebben speling. Overigens de schakelarm uitvijlen gaat niet helpen, hij mist namelijk al vlees in mijn ogen

Het verhaal voor de revisie:

Jongen rijd op brommer, jongen knijpt koppeling in, zet brommer uit, laat hem uit rijden en parkeerd brommer. Na een poosje wil jongen brommer weer aanlopen maar alles blokkeerd.

Goed ik dat blok nakijken, en hij wou hem gelijk gereviseerd hebben. Uiteindelijk bleek dat er een boutje van de ontsteking los was geraakt en dat de boel blokkeerde. Alsnog revisie uitgevoerd, op de werkbank schakelde het blok nog goed maar toen die onder de brommer lag wou die niet meer naar zijn 2.


 
XT Supermotard For Sale!
Fabio 16-3-2009 18:19 Print reply

Posts: 1737
Ik denk dat de speling van de wals er voor zorgt dat hij net niet genoeg grip heeft en er dus overheen zal glijden. Beetje jammer dat die bus niet makkelijk te vervangen is. Het betekent meteen een ander carter. De wals is gemaakt van gehard staal, het lijkt me niet dat die is ingesleten
 
De kets 16-3-2009 18:35 Print reply

Posts: 256
heb het ook in 3/4de dat ie niet in 1 keer doorschakelt
moet ik vantijd Nogal paar keertjes schakelen
en ik denk dat het ook door 1 van die pinnetjes komt
want soms kan ik niet meer terugschakelen of opschakelen zit ie even vast ,even gas geven tot zoveel toeren kan ik terug schakelen..
de tandjes ook waarschijnlijk of de boite
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 16-3-2009 18:50 Print reply

Posts: 10835
volgens mij mag dat pinnetje niet naar binnen liggen. Dat moet een vloeiende lijn zijn.

waar heeft de wals precies speling? Ik weer zo uit mijn hoofd even niet wat voor lager er tussen zit.

de schakelas heeft altijd een beetje speling, de wals mag dat eigenlijk niet hebben
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Fabio 16-3-2009 20:43 Print reply

Posts: 1737
er zit geen lager tussen. Het is dus een opening in het carter. Daar steekt de schakelwals direct in. theoretisch gezien zou de opening uitgelubberd kunnen zijn door slijtage. Dat pinnetje mag idd niet naar binnen liggen.
 
MrOi 18-3-2009 16:17 Print reply

Posts: 3110
Ok, ik ga het blokje weer in mekaar zetten en kijken of de wals dan nog speling heeft.

Vind het alleen zo raar dat het gebeurt net nadat die uit mekaar is geweest.. of er is in de tussentijd iets anders gebeurd, maargoed daar heb ik geen weet van.

Anyhow, thanks voor de reacties!
 
XT Supermotard For Sale!

Dit topic is 889 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved