Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Oorzaak Vast/warmloper MTX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 813 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #55188 - Oorzaak Vast/warmloper MTX
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 4420 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gekke henkie 13-3-2009 10:38 Print reply

Posts: 878
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RR89
een nieuwe krukas is toch niet perse nodig?
hier kan je toch een zilverkooi op laten persen, mits de krukas niet te veel beschadigt is? met nieuwe drijfstang is dat iets van 60 - 80 euro dacht ik

en ja die putjes zouden alleen te verklaren kunnen zij door los materiaal, zoals een kapotte zuigerveer, of naaldjes denk ik


Als de kruktappen en -wangen nog goed zijn, kun je er een nieuw big-end setje in laten persen, de prijs die je noemt komt aardig in de richting schat ik zo. Wel zeker weten dat ze hem ook uitlijnen...!

Meestal zijn die putjes niet van losse deeltjes in je verbrandingskamer hoor, die vliegen zo je uitlaat in, of blijven in je poorten hangen. Je kunt hier wel een vastloper door krijgen, maar dit geeft niet van die kleine putjes in je kop.

Die putjes komen meestal van het detoneren (Pingelen)
Dit hangt vaak direct samen met je squish-band, en de wervelingen in je verbrandingskamer.
Als de hoek van je squish band kleiner is dan de bolling van je zuiger, dan sluit je zuiger de squish band min of meer af. Hierdoor krijg je in je squish band meerdere kleine wervelingen, in plaats van één grote werveling door heel je kop. Die kleine wervelstromen bevatten gewoon vers mengsel, en kunnen spontaan gaan ontbranden, en dit is dus detoneren/pingelen. Dit kan heel lang goed gaan, maar je moet wel in staat zijn om de signalen van een naderende warm- of vastloper te herkennen.

TS reed rustig, dit kan er ook nog aan bijdragen. Als je buiten je powerband rijdt, is je cilindervulling verre van optimaal. Als je mengsel net iets te arm is, geeft dit een hoop extra warmte. Dit stapelt zich bovenop de extra warmte die je door het detoneren krijgt, en door die kleine wervelingen in je squish band, wordt die extra hitte niet optimaal afgevoerd naar je cilinderkop, en daardoor gaan je onderdelen meer uitzetten dan de bedoeling is.

Gevolg hiervan is bekend; een vastloper...

Zorg voor een goeie squish band, voor een niet al te hoge compressie (ongeveer 11 tot 12:1 is de max voor straatgebruik) en zorg ervoor dat je afstelling goed is (dus niet alleen naar je hoofdsproeier kijken, maar ook je gasnaald en je luchtmengschroef en eventueel je stationairsproeier als je die hebt)

Dat je krukas niet meer draait, kan een gevolg zijn van de te hoge warmte, of van de klap van het vastlopen.

en ff voor de duidelijkheid: een te arm mengsel is wat anders dan een te schraal mengsel:

Een arm mengsel krijg je door een verkeerde afstelling;
Een te schraal mengsel krijg je door te weinig olie door je benzine te mengen. Minimale mengverhouding is 1:50, opgevoerd is het aan te raden 1:40 te mengen. Niet NOG vetter gaan mengen, want dan heb je weer extra warmte nodig om te voorkomen dat je bougie vet slaat, en die extra warmte kun je beter niet hebben...

 
Ga toch krassen!
PRO TUNING 13-3-2009 19:48 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gekke henkie
[...]


Als de kruktappen en -wangen nog goed zijn, kun je er een nieuw big-end setje in laten persen, de prijs die je noemt komt aardig in de richting schat ik zo. Wel zeker weten dat ze hem ook uitlijnen...!

Meestal zijn die putjes niet van losse deeltjes in je verbrandingskamer hoor, die vliegen zo je uitlaat in, of blijven in je poorten hangen. Je kunt hier wel een vastloper door krijgen, maar dit geeft niet van die kleine putjes in je kop.

Die putjes komen meestal van het detoneren (Pingelen)
Dit hangt vaak direct samen met je squish-band, en de wervelingen in je verbrandingskamer.
Als de hoek van je squish band kleiner is dan de bolling van je zuiger, dan sluit je zuiger de squish band min of meer af. Hierdoor krijg je in je squish band meerdere kleine wervelingen, in plaats van één grote werveling door heel je kop. Die kleine wervelstromen bevatten gewoon vers mengsel, en kunnen spontaan gaan ontbranden, en dit is dus detoneren/pingelen. Dit kan heel lang goed gaan, maar je moet wel in staat zijn om de signalen van een naderende warm- of vastloper te herkennen.

TS reed rustig, dit kan er ook nog aan bijdragen. Als je buiten je powerband rijdt, is je cilindervulling verre van optimaal. Als je mengsel net iets te arm is, geeft dit een hoop extra warmte. Dit stapelt zich bovenop de extra warmte die je door het detoneren krijgt, en door die kleine wervelingen in je squish band, wordt die extra hitte niet optimaal afgevoerd naar je cilinderkop, en daardoor gaan je onderdelen meer uitzetten dan de bedoeling is.

Gevolg hiervan is bekend; een vastloper...

Zorg voor een goeie squish band, voor een niet al te hoge compressie (ongeveer 11 tot 12:1 is de max voor straatgebruik) en zorg ervoor dat je afstelling goed is (dus niet alleen naar je hoofdsproeier kijken, maar ook je gasnaald en je luchtmengschroef en eventueel je stationairsproeier als je die hebt)

Dat je krukas niet meer draait, kan een gevolg zijn van de te hoge warmte, of van de klap van het vastlopen.

en ff voor de duidelijkheid: een te arm mengsel is wat anders dan een te schraal mengsel:

Een arm mengsel krijg je door een verkeerde afstelling;
Een te schraal mengsel krijg je door te weinig olie door je benzine te mengen. Minimale mengverhouding is 1:50, opgevoerd is het aan te raden 1:40 te mengen. Niet NOG vetter gaan mengen, want dan heb je weer extra warmte nodig om te voorkomen dat je bougie vet slaat, en die extra warmte kun je beter niet hebben...



Ik denk dat het andersom is gebeurt.

Je big-end krijgt speling, hierdoor wordt je squish kleiner en de motor gaat detoneren.
 
gekke henkie 14-3-2009 18:26 Print reply

Posts: 878
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Ik denk dat het andersom is gebeurt.

Je big-end krijgt speling, hierdoor wordt je squish kleiner en de motor gaat detoneren.


Zou natuurlijk ook kunnen, maar mijn ervaring is dat een big-end niet zonder oorzaak kapot loopt...

En een big-end met ook maar een klein beetje teveel speling, gaat ongelofelijk liggen dreunen. De meeste weldenkende mensen zetten dan gewoon de motor uit, i.p.v. stug door te rijden, met een hoop gepingel en een vastloper tot gevolg...

Dit bericht is gewijzigd door gekke henkie op 14-3-2009 om 18:34 uur.
 
Ga toch krassen!
honda fryslan 14-3-2009 18:58 Print reply

Posts: 1914
daarom lijkt mij dus ook stug dat het probleem aan het bigend zelf ligt..

het bigendlager zal wel niet nieuw zijn maar wanneer er ruimte op had gezeten voordat de rommel vastgelopen is had je dit heus wel gemerkt..

daarom sluit ik me aan bij de verklaring van sietse..

het bigend is gewoon te heet geworden.. dit zal niet door te veel ruimte op het lager komen lijkt mij..
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
grasmaaier89 15-3-2009 2:29 Print reply

Posts: 14412
ruikt als een lager die te warm is geworden.
KAn je ook een foto maken van de aanslag die erop zit?


edit: Owja, ik heb de andere pagina's niet gelezen, ben ik te dwarsliggend voor.

Dit bericht is gewijzigd door grasmaaier89 op 15-3-2009 om 2:30 uur.
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Frysk 16-3-2009 16:25 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
daarom lijkt mij dus ook stug dat het probleem aan het bigend zelf ligt..

het bigendlager zal wel niet nieuw zijn maar wanneer er ruimte op had gezeten voordat de rommel vastgelopen is had je dit heus wel gemerkt..

daarom sluit ik me aan bij de verklaring van sietse..

het bigend is gewoon te heet geworden.. dit zal niet door te veel ruimte op het lager komen lijkt mij..


inderdaad dusja

cilindertje zal ik waarschijnlijk weer opknappen samen met een nieuw zuigertje
kopje ooit zelf eens uitdraaien als ik een draaibank heb en dan kan ik er weer tegenaan

natuurlijk de cilinder dan nét iets sneller worden dan ie al is

ga aankomend weekend eerst ff kijken voor een snorpuchje met kenteken voor weinig heb ik iig vervoer en dan kan ik in alle rust de MTX klaarmaken en eventueel de NS1 ook
 
giggitybyte
ikkejw 18-3-2009 18:22 Print reply

Posts: 9886
hey, ik zat eens te denken..

je hebt een NS1 ontsteking met MT CDI.. dat geeft natuurlijk een totaal verkeerde ontstekings timing, waardoor je big-end dus best op zen donder krijgt.

zou het daar niet aan liggen?
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Frysk 18-3-2009 18:34 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
hey, ik zat eens te denken..

je hebt een NS1 ontsteking met MT CDI.. dat geeft natuurlijk een totaal verkeerde ontstekings timing, waardoor je big-end dus best op zen donder krijgt.

zou het daar niet aan liggen?



grote kans dat dat het inderdaad kan wezen maar wat ik dan weer niet snap is dat ie eigenlijk gewoon een paar 100km goed gelopen heeft, nooit echt te heet oid, zelfs Niekerk heeft ie goed uitgehouden waarna Tim, Peter, Jij en ik nog een stuk hebben geplankt op dat ding

Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 18-3-2009 om 18:35 uur.
 
giggitybyte

Dit topic is 4420 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved