Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
[...]
kan je soms eens iets beter uitleggen hoe die t-rep manier werkt?
snap het niet precies
Het ontluchten
We gaan nu het systeem ontluchten. Je gaat aan het werk met remvloeistof... en herhaling is de beste leerweg: doe er voorzichtig mee. Het is agressief spul!
We volgen het volgende stappenplan:
Bekijk even eerst de 2 foto's onder het lijstje. Dan snap je misschien sneller wat de bedoeling is.
- We nemen een glazen potje. Die zetten we op de grond neer (of iets hoger, bijvoorbeeld op een emmer)
- We steken een ringsleutel 11 om het ontluchtingsnippel heen.
- We drukken een stuk benzineslang om het ontluchtingsnippel heen. Dus dat het goed afsluit.
- We stoppen de andere kant van de benzineslang in het potje. In dat potje moet je een laagje remvloeistof gieten. Zodat de opening van de slang ALTIJD onder de remvloeistof staat. Zodoende zie je luchtbellen als je uitblaast, maar komt er geen lucht in (wel remvloeistof)
- We draaien de dop op het stuur eraf en halen met een spuit (of op een andere manier) de oude remvloeistof eruit.
- We vullen de remvloeistof bij. Hoeft niet nok-vol. We gebruiken DOT4!!!!
- We zetten met de steeksleutel 11 het ontluchtingsnippel open (dus niet eruit, maar gewoon iets los).
- We gaan pompen met de remhendel.
- We zien dat de vloeistof naar beneden wordt gewerkt. Eerst merk je dat niet. Maar de remvloeistof-niveau zakt. Let op dat dit nooit 'droog' komt te staan. Vul dus tijdig bij!!!
- We zien dat door het ventiel er wel lucht/vloeistof uit gaat, maar niet meer terug!
- We doen hier niet moeilijk over: gewoon blijven pompen en BLIJVEN bijvullen! Er mag geen nieuwe lucht in het systeem komen.
- Als je denkt dat er geen lucht meer in zit (te zien aan de benzineslang) draai je het ontluchtingsnippel dicht. Dit kan gerust 15 minuten duren!
- Even test-remmen: voel je duidelijk een goede druk?
- Zo ja: mooi... afmonteren klaar.
- Zo nee (of niet tevreden): gaan we even door met waar we bezig waren.
- We zetten het ontluchtingsnippel weer open.
- We gaan weer doorpompen. Af en toe het benzineslangetje afknellen geeft ook een leuk effect: je voelt de druk oplopen het slangetje zet uit.
- We blijven dit herhalen tot we de gewenste, goede druk hebben. Dit betekent dat, met ontluchtingsnippel dicht, je de hendel net niet tot het handsvat kan inknijpen. Maar dan gaat het ook erg zwaar.
- We vullen het resevoir weer bij, draaien de dop (let op het rubber eronder) weer goed handvast. Ga het niet overtrekken. Het is maar kunststof!
- We pakken de Zundapp even en lopen een stukje. Even testremmen.
- We kijken of het goed is. Zo niet: begin maar weer opnieuw met pompen. Let wel op lekkages! Dus ook bij je koperen ringen!
Mocht bovenstaande niet werken dan kan je onderstaande methode ook eens proberen. Deze werkt net iets anders en je hebt wat meer spullen nodig, maar het werkt net zo goed of beter.
- Haal het kapje bij je rempotje eraf en vul de vloeistof bij. Zorg ervoor dat er altijd genoeg vloeistof in staat!
- Haal het ventieldopje bij remklauw eraf.
- Zet daar een klein stukje benzineslang op (een paar cm)
- Zet in dat stukje benzineslang een grote spuit (100ml of iets dergelijks)
- De spuit moet INgeschoven zijn bij 'aanvang'
- Daarna trek je de spuit uit. Je trekt vacuum.
- Hierdoor trek je de vloeistof en lucht trek in je spuit.
- Zodra de spuit helemaal uitgeschoven is: ventiel dichtdraaien en spuit legen. Zodat je hem weer ingeschoven kan gebruiken.
- Proces een paar keer herhalen. Wel wel op dat het rempotje op je stuur echt steeds vol staat! Anders blijf je eeuwig bezig.
- Na 2 of 3x dit gedaan te hebben heb je (als goed is) weer remdruk. Dit kan redelijk wat vloeistof 'kosten' maar je kan het gewoon hergebruiken.
Hieronder een foto van het remvloeistofpotje. Let erop dat het 'afvoerpuntje' (beide!!!) open zijn en blank blijven staan!