Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha aerox

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 845 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #55114 - Yamaha aerox
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5890 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

tommekeej 8-3-2009 11:57 Print topicpost
Posts: 1
Hey, ik heb een yamaha aerox. hij trekt goed op maar maakt enorm veel toeren. is er misschien een manier om hem erg hard op te laten trekken zonder een veel te hoog toerental? Grtz Tom ^^
 

stephan777 8-3-2009 12:06 Print reply

Posts: 7259
en wat vind jij veel toeren?
 
rik hulkenberg 8-3-2009 12:11 Print reply

Posts: 10029
volgens mij moet je er dan zwaardere rolletjes indoen
trekt ie iets minder hard op maar top is wel hoger

Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 8-3-2009 om 12:11 uur.
 
banus19 8-3-2009 12:24 Print reply

Posts: 425
bij een brommer kan je je vertanding veranderen, kan dat niet met een scooter? want er zit toch een vsnaar in met 2 poelie's, dan kan je 1 poelie toch vergroten / verkleinen?
 
Honda's are like: Rawr
Ozz 8-3-2009 12:40 Print reply

Posts: 1259
Zwaardere rollertjes in doen, hij zal minder hard op trekken maar je top is hoger. Maar hij maakt ook minder toeren bij het optrekken
 
They Wanna Kill Rock and Roll Because they know it's make us Horny, man!!!!
J.wally 8-3-2009 12:42 Print reply

Posts: 2301
strakkere trekveren zodat koppeling eerder aanpakt volges mij
 
Derbi-Olaf 8-3-2009 13:09 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: J.wally
strakkere trekveren zodat koppeling eerder aanpakt volges mij

moet je dan niet juist lossere trekveren?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 8-3-2009 13:10 Print reply
Posts: 7168
jullie maken allemaal grote fouten, het is NIET zo dat zwaardere rolletjes = hogere topsnelheid, en lichtere = sneller optrekken.

Je moet er bij een scooter voor zorgen dat hij optrekt bij het toerental waarbij het meeste vermogen wordt gehaald.
Als dit bijv 10.000 toeren is, dan moet je de trekveertjes en rolletjes op dit toerental afstemmen.
de trekveertjes bepalen het toerental waarmee je de eerste 20km/u rijd, deze bepalen dus bij welk toerental de koppeling pakt/slipt.
Sterkere trekveren (ook wel zwaarder genoemd) betekend meer toeren (het houd de centrifugalekracht harder tegen) en minder sterke (ook wel lichter genoemd) trekveren betekend dus minder toeren maken
dit beide is dus TOT circa 20km/u
Daarna nemen de rolletjes het over, en bepalen die het toerental waarop je rijd, hoe lichter de rolletjes, hoe meer toeren, en hoe zwaarder, hoe minder toeren.
Stel jou uitlaat leverd dus zijn top vermogen bij 10.000 toeren, en je trekt nu dus tot 20km/u op bij 12.000 toeren, dan maakt hij te veel toeren, en zou je dus sneller gaan als hij bij 10.000 toeren pakt, dit zou je dan bewerkstelligen dmv iets lichtere trekveertjes.
MAAR, trekt jou scooter gewoon bij 10.000 toeren op in dit voorbeeld, maar jij vind dit "te veel" en wilt bijv bij 8.000 toeren optrekken, dan gaat je acceleratie dus hard achteruit.
wil je toch perse bij een lager toerental optrekken, dan moet je dus in dit voorbeeld een uitlaat zoeken die zijn top vermogen bij een lager toerental leverd, zodat je vervolgens de rolletjes en trekveertjes daar dus wel op kan afstemmen.
maar over het algemeen kan je zeggen dat een uitlaat die zijn top vermogen dus bij een wat lager toerental leverd, ook een lager top vermogen heeft (maar over een breder gebied uitsmeerd)
verduidelijking:


Dit was allemaal overigens gewoon te vinden als je even zocht, heb dit verhaal al een paar keer eerder verteld.
In dit stukje staat ook een stuk over de drukveer, die ga ik niet opnieuw typen, dus lees die daar maar in:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
-je hebt trekveertjes die zorgen voor de eerste 20 km/pu het toerental (hoe sterker de veertjes, hoe hoger het toerental waarbij de koppeling gaat pakken) ivm met centrifugale kracht.

-daarna neemt je variateur het over tot de topsnelheid, het is NIET zo dat zwaardere rolletjes = hoge top en lichte rolletjes = snel optrekken.
nee, als je scooter top vermogen levert bij bijv 10.000 toeren, dan moet je ervoor zorgen dat hij optrekt bij 10.000 toeren, hoe lichter de rolletjes hoe meer toeren hij moet maken. (ook weer centrifugale krachten die hiervoor zorgen)
kortom heb je een snel uitlaatje (en dus hoogtoeriger) dan mogen de rolletjes vaak al 1 gram lichter dan de orginele rolletjes (even proberen)

-dan heb je nog de drukveer, deze zorgt ervoor dat je poelies weer terug gaan naar een eerdere postitie.
kortom: de rolletjes zorgen ivm met centrifugale krachten dat de variateur poelie groter wordt en dus de koppelingpoelie kleiner zodra jij bijv optrekt van 40 tot 50 km/pu, daarna moet deze weer kleiner worden als jij het gas los laat, zodat de vario-poelie diameter weer kleiner wordt en dus het toerental weer omhoog gaat.
Dit doet de drukveer dus door de koppelingpoelie weer "groter" te duwen.
Hoe sterker de drukveer, hoe harder hij hem terugduwd, en dus hoe meer toeren hij maakt als je weer gas geeft na van bijv 40km/u naar 30km/u geremd te hebben, dit is dus alleen de eerste 2sec, daarna hebben de rolletjes weer de macht, de drukveer is dus alleen voor het weer snel oppakken van het juiste (lagere) toerental.



http://www.brommerforum.nl/showtopic/46846

Dus mensen boven mijn post die niet weten waar ze het over hebben, wees voortaan aub stil.



EDIT, @TS: geef je setup eens.
als je een std Aerox hebt met snelle pijp en std carb (of 17,5)
kan je als richtlijn aannemen:
- 1 stapje zwaardere trekveertjes als origineel
- circa 4,5 รก 5 gram rolletjes (afhankelijk van de hoogtoerigheid van je uitlaat) std is 6,5 gram, de maat is 15 x 12
- drukveer een ring achter plaatsten van circa 3mm dik, daarmee wordt hij relatief "zwaarder", een drukveer kopen die 1 stapje zwaarder is is vaak net te veel van het goede, maar als je geen ring kan vinden/fabriceren (de ring ligt gewoon stil en hoeft niet netjes symetrisch te zijn oid) dan kun je dit wel overwegen.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-3-2009 om 14:30 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 15-2-2010 om 0:06 uur.
 
maxi rider 8-3-2009 14:13 Print reply

Posts: 429
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: banus19
bij een brommer kan je je vertanding veranderen, kan dat niet met een scooter? want er zit toch een vsnaar in met 2 poelie's, dan kan je 1 poelie toch vergroten / verkleinen?


poelie vergroten gaat niet werken wel kan je je secundaire vertanding aanpassen dat zijn de tandwielen achter je koppeling.
 
12345678910

Dit topic is 5890 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved