Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - SWOV wil nieuwe snelheidslimiet brommers

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 839 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Denk je dat een max snelheid van 50km/h binnen de bebouwde kom voor brommers erdoorheen komt?
Ja
Nee
Geen idee
  Main Forum - Topic #5473 - SWOV wil nieuwe snelheidslimiet bro...
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2377 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Nick - Administrator 13-9-2002?23:39 Print reply

Posts: 4967
ff poll toegevoegd...

[This message is edited by Nick on 13-9-2002 23:41]
 
verwijderd 14-9-2002?07:51 Print reply
Posts: 4082
kheb topic niet helemaal gelezen, maar als de brommers std. 50 lopen, jagen al die sukkels weer volgas door winkel centra enzo
 
User 927 14-9-2002?13:10 Print reply

Posts: 6405
Dit zou al gebeuren, maar Neeeetelenbos wou geen kenteken invoeren voor brommers omdat de keuring te duur zou worden. Lijkt mij wel rielex, 50 in de bebouwde kom zonder risico voor boetes
 
NSR RULEZZ 14-9-2002?13:47 Print reply

Posts: 4934
deze link heb ik hier ergens weg maar ik kan hem niet weer vinden maarja geef je mening er maar over ik wil weten of dit ook echt oficieel is


Bericht uit de Telegraaf, na de nieuwe EU wetgeving.



Vrij baan voor opgevoerde brommer/scooter

Weinigen weten het nog en onze overheid w?l het liever niet weten, maar: sinds 1 augustus is het vermogen van bromfietsen en -scooters niet langer beperkt. Waren tot voor kort bromfietsen in Nederland wettelijk beperkt met een maximum vermogen van anderhalf kilowatt (ruim twee pk), thans kunnen zij over 4,5 kW (plusminus 6 pk) beschikken. Een gevolg van nieuwe Europese wetgeving. De Nederlandse overheid moet tandenknarsend brommers en scooters, met ??n, twee of zelfs drie maal groter vermogen, toelaten. Alleen de maximum snelheid blijft van kracht. Buiten de bebouwde kom mogen brommers vijfenveertig kilometer per uur, daarbinnen dertig km/u. Maar wie moet de nieuwe generatie snelle brommers gaan controleren? De politie kwam in het verleden al nauwelijks toe aan gericht toezicht. Kortom, de beer is los in brommerland!

door BERRY ZAND SCHOLTEN - ZOETERMEER, zaterdag

Ook al geeft de rollentestbank straks zes pk aan, de bromfiets is toch volledig legaal. Slechts bij daadwerkelijk vaststellen van een snelheidsovertreding kan de politie nog iets doen. Maar op fietspaden wordt zelden gecontroleerd. De brommer, door de jaren heen een groot zorgenkind van de overheid en ooit met dwaze bepalingen als trapperplicht en vele andere voorschriften aan banden gelegd, is weer zo vrij als een vogeltje...De nieuwe Europese regels die bepalen dat brommers met een 'on-Nederlands' groot vermogen hier nu volledig legaal zijn, werden aanvankelijk angstvallig geheim gehouden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en met name de Rijksdienst voor het Wegverkeer probeerden op de valreep nog allerlei beperkende voorschriften op te stellen, maar toen Peugeot-importeur Vanderhulst uit Veenendaal met een kort geding dreigde, ging de overheid overstag. Twee weken geleden is er, in onderling overleg tussen importeurs en rijksdienst, alleen een gentleman's agreement gesloten. Daarin werd besloten "dat het de consument moeilijk gemaakt moet worden om dat grotere brommervermogen om te zetten in een veel hogere snelheid, door bijvoorbeeld aan de versnellingsbak te sleutelen".Muisstil

Iedereen houdt zich muisstil over deze nieuwe ontwikkelingen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer, omdat de ambtenaren nauwelijks weten waar ze aan toe zijn. De meeste importeurs, onder aanvoering van de RAI eveneens, omdat zij als de dood zijn voor bemoeienis van de politici, die in het verleden al nooit uitblonken door enig technisch inzicht op brommergebied. De importeurs gaan echter de brommers met groter vermogen wel degelijk leveren, al zou het maar zijn uit angst voor de concurrentie.

Politie en justitie weten in de meeste gevallen nog van niets. Er zijn nog geen richtlijnen uitgegaan naar de controlerende en corrigerende instanties. E?n organisatie is openlijk blij met de nieuwe ontwikkeling: de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). "Dit is een enorme kans om jongeren te laten kennismaken met gemotoriseerde terreinsporten als enduro", zegt KNMV-voorlichter Jaap van Steenbergen, "met de nieuwe brommers en scooters kunnen zestienjarigen feilloos een echte endurowedstrijd rijden, met zware terreinproeven en al. Daar moet onze nieuwe aanwas vandaan komen!"

"In Europees verband wordt er nog aan nadere regelgeving gesleuteld", zegt Raymond Groll?, secretaris van de RAI, afdeling gemotoriseerde tweewielers, "zolang die regels er echter niet zijn, moeten de sterkere brommers uit Itali?, Spanje, Frankrijk, of waar dan ook vandaan, gewoon in Nederland worden toegelaten. Dit kan beter niet in de publiciteit komen, want dan stort de nationale politiek er zich weer op en dan kan de chaos alleen maar groter worden. We proberen het in goed onderling overleg tussen importeurs en rijksoverheid te regelen! De nieuwe bepalingen hebben namelijk ook grote voordelen: door het grotere vermogen van de brommers is er straks beter mee te rijden; je kunt er bijvoorbeeld gemakkelijker met twee man op. Met dat kleine motorvermogen kwam je vroeger bijna niet weg."

Voordelen

"Er zijn nog meer voordelen", zegt Mang Yuan, de technische man van Yamaha-Nederland, "doordat de 49cc-tweetaktmotoren en dat zijn de meeste straks niet meer gesmoord en geknepen worden, draaien die motoren beter en vooral schoner. Er komt minder vervuiling, omdat verbranding beter wordt. Het rendement van de motoren wordt gewoon hoger en daardoor worden ze zuiniger en minder milieuvervuilend!"

VanderHulst, de Peugeot-tweewielerimporteur, rust zijn bromfietsen en scooters nu al met een groter vermogen uit. Directeur Henk van der Geijn van Peugeot: "Zo komen onze brommers en scooters gewoon uit de fabriek. De Nederlandse overheid wilde weer allerlei regeltjes toevoegen als "de mogelijkheden tot het verhogen van de snelheid beperken", maar toen hebben wij gezegd: "Niet moeilijk doen; zo en zo zijn thans de Europese richtlijnen en als jullie weer allerlei extra regeltjes gaan invoeren, dan spannen wij een geding aan. Per 1 augustus gelden de nieuwe Europese normen en vorige maand heeft de Nederlandse overheid zich er noodgedwongen bij neergelegd!"

Bij Honda-Nederland had men zich nog nauwelijks in de materie verdiept. "Ik denk dat wij gewoon brommers en scooters met twee pk vermogen blijven leveren", zegt Alex van 't Hoff van Honda. "Ze mogen in Nederland immers toch niet harder dan vijfenveertig kilometer per uur?" "Dat is niet waarschijnlijk", zeggen de collega's. "Honda bouwt z'n meeste scooters voor de Europese markt namelijk ook in Itali?!"

Bart Roobol van importeur Brimex in Alkmaar wil de zaak liever niet aan de grote klok hangen. "We hebben net onze Siamoto Scross bij de KNMV ge?ntroduceerd", zegt hij, "we hebben twee proef-enduro's gereden met de oude, geknepen scooters en met de nieuwe, sterkere machines. Het bleek dat er met zes pk vermogen prima terrein-wedstrijdsport te bedrijven is. Het gaat heel eenvoudig: de uitlaat-restrictor eruit en hoofdsproeier 58 vervangen door 85/90. Dat resulteert in een vermogentoeneming van twee naar plusminus zes pk. En daarmee beantwoordt onze brommer exact aan de Italiaanse, en nu dus ??k de Nederlandse, specificaties." Op 1 maart start de KNMV met deze nieuwe klasse in het endurokampioenschap van Nederland, tijdens de wedstrijd in het Overijsselse Holten.

"Het heeft allemaal te maken met enerzijds de wil tot Europese eenwording en anderzijds het onvermogen daartoe", zegt KNMV-man Jaap van Steenbergen. "De motorsport in Nederland staat nog altijd op achterstand. In vele landen mogen jongeren van zestien tot achttien jaar op lichtere motorfietsen rijden, om ervaring op te doen. Die kunnen dus ook wedstrijden rijden. In Nederland mag dat niet. Thans, met de sterkere brommers en scooters, kan het plotseling allemaal wel."

"Het is belachelijk", vindt Bart Roobol van Brimex, "sinds 1 juni moet je hier een soort rijbewijs voor je brommer hebben en dan n?g zou je qua vermogen aan banden worden gelegd. De situatie is thans net zo als met auto's en motoren: je mag dan een Mercedes Sport, een Ferrari of een Porsche hebben, harder rijden dan 120 km/u is verboden. Dat geldt eveneens voor motorfietsen die wel driehonderd halen. Voor brommers nu dus ook. Je k?nt nu weliswaar harder, maar het m?g niet!"

Wie controleert dat allemaal? De politie heeft de handen al vol aan de 'grote' snelheidsovertreders, er is weinig apparatuur en mankracht om ook de fietspaden er nog eens bij te pakken. De vermogensmeetapparatuur voor brommers kan bovendien de schroothoop op, nu elk hoger vermogen in Nederland legaal is.

"Er wordt in Europees verband wel degelijk gewerkt aan anti-temperingsrichtlijnen", zegt Raymond Groll? van de RAI, "aan wettelijke regelingen die opvoermethoden moeten tegengaan, maar ja, die zijn er nog lang niet!"

Inconsequent

"De Nederlandse overheid is altijd zo hopeloos ouderwets in de regelgeving", vinden de importeurs. "Zij loopt meestal achter de feiten aan of hanteert belachelijke richtlijnen, zoals destijds de 'trapperplicht'. (Elke brommer was in Nederland, nog maar enkele jaren geleden, een 'rijwiel-met-hulpmotor' en diende daarom trappers te hebben. Toen die trapperplicht werd afgeschaft konden de brom-, en snor-scooters pas worden toegelaten). De overheid is bovendien ook zo inconsequent. Opvoersets mogen hier overal vrij worden verkocht, maar zij mogen niet worden toegepast. Dat is toch waanzin? Dan is het in Belgi? allemaal veel duidelijker, daar zijn opvoersets gewoon verboden. Klaar uit!"

In feite is het opvoeren zo oud als de brommer zelf. Vroeger was het echter aanzienlijk meer werk: het motorvermogen moest omhoog en de gearing (overbrengingsverhouding van de motor naar het achterwiel, BZS) moest worden aangepast. Nu is die sterkere motor standaard aan boord.

"Het wordt nog veel gekker", zegt Jaap van Steenbergen van de KNMV, "brommobielen, voertuigjes die lijken op kleine auto's, maar die door een 49cc-bromfietsmotortje worden aangedreven, zoals bijvoorbeeld invalidenwagentjes, moeten per 1 januari 1997 als motorvoertuig worden aangemerkt. Dit houdt in dat ze niet langer op de rijwielpaden mogen, dat ze van gordels moeten zijn voorzien, niet meer op het trottoir geparkeerd mogen worden, maar en dat is echt een revolutie in het Nederlandse verkeer auto's en motorfietsen dienen deze brommobielen nu voorrang te verlenen als ze van rechts komen. Om te voorkomen dat de brommobielen ook op de autosnelwegen terecht komen, heeft de overheid de toelatingssnelheid voor autowegen per 1 januari '97 verhoogd van vijfenveertig tot vijftig kilometer per uur. Dit werd in de Staatscourant van dinsdag 24 december gepubliceerd. Bestuurders van brommobielen mogen voorlopig echter nog wel met een eenvoudig bromfietscertificaat blijven rijden."

De gewone brommer en de bromscooter hebben qua vermogen het pleit dus gewonnen. "In feite is dat ook goed", zegt de RAI, "de meeste berijders kunnen zich nu, ook met z'n twee?n, comfortabeler verplaatsen. De trekkracht van de brommer is namelijk ontzettend toegenomen. Maar ja, de kans is zo groot dat de 'disco-scooteraars' en de pizzabezorgers het gaan verzieken door het toegenomen vermogen om te zetten in hogere snelheden. Met alle nadelige consequenties van dien, want dan is de beer pas echt los. Als echter dat niet, of slechts in geringe mate gebeurt, dan heeft het grotere vermogen in feite alleen maar voordelen!"



Dit artikel bevat enkele citaten & regels, die volgens mij niet helemaal kloppen (1,5 ipv. 1,4 Kw vermogen) En 'n max. snelheid van 45 Km. (nog steeds 40 Km.) Maar in grote lijnen klopt 't aardig wat hier geschreven wordt.


 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
-Zeroed in- 14-9-2002?14:25 Print reply

Posts: 3255
veel te veel txt jorick, denk niet dat iedereen het leest.
 
Schuimpie 14-9-2002?15:13 Print reply
Posts: 376
Dus wat er staat is dat de brommers eigenlijk onbegrensd door et leven mogen vanaf 1 augustus dus als oom agent naast je komt rijden en vraagt kom je ff mee naar de rollerbank dat je zegt jah is goed met een big smile en je gewoon weer weggat terwijl je 100 boekt... En hoe zit het dan met het opvoeren van die snelheid dan kunnen ze je toch alleen nog maar pakken als je 49.9cc+ hebt. En heo willen ze dat controleren? K vind het wel een goed plan alleen moeten ze dan wel een kentekenregistratie doen dat ze kunnen zien of je te hard hebt gereden als je geflitst ben. (is nie leuk voor jezelf maar wel verstandiger voor ongelukken) Dan gaan de meeste (hoop ik) niet harder rijden als dat echt mag.
 
Don't be drunk and drive... if you can be stoned and fly...
huh 14-9-2002?15:29 Print reply
Posts: 1755
BAAAAAAH is dit echt waar joh?? Dan klaag ik die vieze vuile tering honden aan omdat ze mij na 1 augustus een boete voor te veel vermogen hebben gegeven. :n. Verrekte ****** flikkers. Hardwerkende en onschuldige burgers lastig vallen.

Maar ja ik geloof er eerlijk gezegd niks van, tis te mooi om waar te zijn.
 
Schuimpie 14-9-2002?15:33 Print reply
Posts: 376
jah k zie et zo tegen me broer die zegt et is al 1 augustus geweest... ik owja kut dus k rij nu legaal vet koewl. Maar is dit dan vanaf dit jaar of moet k nog een jaartje w88 met feest vieren ?
 
Don't be drunk and drive... if you can be stoned and fly...
Baasbas 14-9-2002?15:46 Print reply
Posts: 2176
er klopt niks van...dit verhaal is ook al op 50cc.nl geplakt...en ook al een half jaar eerder op dit forum.

Er zijn toen 2 bestandjes verspreid met daarin de JUISTE regelgeving, rechtstreeks van het ministerie en niet van een vaag artikeltje.

Je kan het vast nog wel vinden als je de search gebruikt...


Waarschijnlijk kan ik dit over een half jaar WEER vertellen omdat dat stomme verhaaltje steeds maar weer opduikt en steeds doet iemand of het net nieuw is...

:( !


edit: over dat 1 augustus, dat is dus niet 1 augustus 2002, maar 1998 !!! ZO oud is deze sjit namelijk al...

edit 2: sterker nog, niet 1998, maar 1996...
[URL[t]]http://80.73.129.37/brommerforum/showtopic.asp?fid=1&id=426[/t]hiero[/URL]

[This message is edited by Baasbas on 14-9-2002 15:56]
 
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik
Neonlampje 14-9-2002?15:55 Print reply

Posts: 14825
*Neonlampje voted "nee"
 
Baasbas 14-9-2002?16:17 Print reply
Posts: 2176
[URL[t]]http://WWW.50cc.nl/forums/topic.asp?TOPIC_ID=1898&FORUM_ID=18&CAT_ID=2&Topic_Title=nieuwe+regeling+boetes+opvoeren+e%2Ed%2E&Forum_Title=Algemene+Discussie+%3A+Brommers+en+Scooters[/t]Een topic op 50cc.nl met die bestandjes[/URL]
 
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik
CrossMaster 14-9-2002?16:49 Print reply
Posts: 729
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik?

* ik bespeur hier weer extra informatie voor men spreekbeurt jaja... *



ik vind dat brommers binnen de kom 50 moeten gaan rijden en erbuiten 80, als je buiten de kom 5 km/h te hard RIJD (dus niet dat hij harder kan bij een rollerbank, maar als 85 geconstateerd is dus) dat hij vernietigd moet worden, is kijken of we dan te hard gaan rijden. Ik zelf vind 80 hard genoeg buiten de kom (niet dat ik altijd 80 rijd maar dat zou iig een goede snelheid zijn vind ik, als die regel er komt houd ik me er wel aan, en dat is geen grapje)

/ik zag het net btw ook bij 5 In het Land

ja das wel triest als je 5km te hard rijd dat je brommer dan vernietigd moet worden
dan moete ze dat ook maar met autos doen.
85 ipv 80 = schredder .125 ipv 120 = schredder..
 
-Zeroed in- 14-9-2002?17:02 Print reply

Posts: 3255
heej tis mischien wel uit maar ik zag het laatst wel weer op rtl4.
dat het waarsch. toch gaat gebeuren.
 
huh 14-9-2002?17:26 Print reply
Posts: 1755
Wat? Van die europese regelgeving of het vernietigen van voertuigen?
 
sam vl. - [HRC Nijmegen] 14-9-2002?17:29 Print reply
Posts: 1062
Quote:
Originally posted by: huh?

Wat? Van die europese regelgeving of het vernietigen van voertuigen?


vernietigen van voertuigen
 
Nijmegen!

Dit topic is 2377 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved