Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - zuiger

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1229 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #54658 - zuiger
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 3860 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-2-2009 18:40 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Nja, ik bedoel niet echt 'lokale hoge compressie' onder de squishrand maar een verbranding onder de squishrand die niet 'weg kan' door een verkeerde vorm van die rand t.o.v. de vorm van de zuiger daar.


als het niet wegkan wordt je zuiger omlaag geduwd toch en volgens mij is dat het hele principe achter de verbrandingsmotor.

Trouwens, je kunt wel gelijk hebben, als je bedoelt dat er een vlamfront ontstaat onder de squishrand en dat dit gebeurt vlak voordat de bougie vonkt waardoor het vlamfront onder de squishrand niet sterk genoeg is om de zuiger naar beneden te duwen (of omdat het voor BDP gebeurt).

Maar dan komt het uiteindelijk nog steeds neer op detonatie door te hoge compressie
zonder die compressie (of een andere ontstekingsbron naast je bougie) kun je namelijk geen apart vlamfront bij je squishrand krijgen.

 
Too cool for school!
ronaldt 14-2-2009 18:42 Print reply

Posts: 2735
maar ik kan d'r wel gewoon mee blijven rijd toch. Alleen squish even afstellen op 0,7 á 0,8mm lijkt mij?
 
<Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.>
Derbi-Olaf 14-2-2009 18:43 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ronaldje dt50x
maar ik kan d'r wel gewoon mee blijven rijd toch. Alleen squish even afstellen op 0,7 á 0,8mm lijkt mij?

en ff controleren of de squishrand de bolling van de zuiger mooi volgt, maar je kan er mee blijven rijden ja.

 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Henk-88 14-2-2009 18:44 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


als het niet wegkan wordt je zuiger omlaag geduwd toch en volgens mij is dat het hele principe achter de verbrandingsmotor.

Trouwens, je kunt wel gelijk hebben, als je bedoelt dat er een vlamfront ontstaat onder de squishrand en dat dit gebeurt vlak voordat de bougie vonkt waardoor het vlamfront onder de squishrand niet sterk genoeg is om de zuiger naar beneden te duwen (of omdat het voor BDP gebeurt).

Maar dan komt het uiteindelijk nog steeds neer op detonatie door te hoge compressie
zonder die compressie (of een andere ontstekingsbron naast je bougie) kun je namelijk geen apart vlamfront bij je squishrand krijgen.




Ik heb het over een squishrand die t.o.v. de zuiger naar binnen toe 'knijpt' waardoor de neerstuwende kracht van de explosie aan de rand bij de cilinderwand daar geïsoleerd blijft.
Ooit iets over gelezen wss in een artikel van Overmars, leverde als ik het goed onthouden heb hetzelfde beeld op als getoonde zuiger.
Zorgt tweedens ook voor vermogensverlies uiteraard.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 14-2-2009 om 18:45 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-2-2009 18:45 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Ik heb het over een squishrand die t.o.v. de zuiger naar binnen toe 'knijpt' waardoor de neerstuwende kracht aan de rand bij de cilinderwand daar geïsoleerd blijft.
Ooit iets over gelezen wss in een artikel van Overmars, leverde als ik het goed onthouden heb hetzelfde beeld op als getoonde zuiger.
Zorgt tweedens ook voor vermogensverlies uiteraard.


en heb je het dan over verbrand of onverbrand mengsel?

 
Too cool for school!
Henk-88 14-2-2009 18:46 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
en heb je het dan over verbrand of onverbrand mengsel?




Verbrand mengsel na ontsteking door bougie als ik het goed onthouden heb.

Zie edit btw.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
ronaldt 14-2-2009 18:47 Print reply

Posts: 2735
kan ik ook proberen de binnenkop weer glad(der) te schuren? Of zijn hier manieren voor? Of heeft het geen nut/effect.
 
<Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.>
Henk-88 14-2-2009 18:49 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ronaldje dt50x
kan ik ook proberen de binnenkop weer glad(der) te schuren? Of zijn hier manieren voor? Of heeft het geen nut/effect.



Ik kan je iig adviseren te checken of de vorm van je squishrand de vorm van de kop van je zuiger wel mooi volgt. Mag niet 'knijpen' iig.

Daarnaast squish-hoogte checken.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-2-2009 18:50 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Verbrand mengsel na ontsteking door bougie als ik het goed onthouden heb.

Zie edit btw.


je bedoelt dus dat het vlamfront als het ware afketst op de cilinderwand en daardoor blijft 'hangen'?


 
Too cool for school!
Henk-88 14-2-2009 18:52 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
je bedoelt dus dat het vlamfront als het ware afketst op de cilinderwand en daardoor blijft 'hangen'?



HM, ik ga ff proberen dat artikel op te snorren en dan post ik dat of dat plaatje erbij hier weer ff
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
thejudge60 14-2-2009 18:53 Print reply

Posts: 41
ik zou dus eerst even de vorm/hoogte van je squish rand nakijken, en als die daarna nog detoneerd, moet je er NIET mee verder rijden...want detoneren is zo'n beetje de meest effectieve manier om je blok af te breken.
 
een 2-takt moet toeren maken....
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-2-2009 18:53 Print reply

Posts: 9841
zou mooi zijn, want ik begrijp niet echt wat je bedoelt

om zulke beschadigingen te krijgen moet er volgens mij continu een hotspot ontstaan in de verbrandingsruimte onder de squishrand waardoor dat ding gewoon continu klappen krijgt op het verkeerde moment.

 
Too cool for school!
thejudge60 14-2-2009 18:55 Print reply

Posts: 41
en volgens mij moet je niet te veel aan die squish rand zitten....die is normaal bij mij gewoon vlak...en zorgt ervoor dat je snelheid in je mengsel krijgt
 
een 2-takt moet toeren maken....
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-2-2009 18:57 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thejudge60
en zorgt ervoor dat je snelheid in je mengsel krijgt


hoe dan?

 
Too cool for school!
Henk-88 14-2-2009 19:01 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thejudge60
en zorgt ervoor dat je snelheid uit je mengsel krijgt



?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 3860 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved