Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
takt = slag
2 takt = 2 slagen
4 takt = 4 slagen
1 slag = 1 rotatie
4 takt maakt 4 omwentelingen voor ie weer opnieuw begint
2 takt maakt 2 omwentelingen voor ie weer opnieuw begint
bijna goed
1 slag is een halve rotatie
een 2takt heeft iedere krukasomwenteling een ontbranding
en een 4takt heeft 4 slagen nodig dus heeft eens per 2 krukasomwentelingen een ontbranding
bij een 2takt is je arbeidslag ook meteen je inlaatslag volgens mij en is je compressie slag ook je uitlaatslag ofzo
en bij een 4takt heb je eerst de inlaatslag dat is als de zuiger naar onder gaat dan, dan komt de compressieslag dat is als de zuiger weer naar boven gaat en dan word de brandstof samengeperst, dan komt de vonk en dan gaat hij over in de arbeidslag waarbij de zuiger weer naar beneden gaat en uiteindelijk volgt dan de uitlaatslag waarbij de zuiger omhoog gaat
dat is ook waarom een 2takt sneller op toeren komt enz want die heeft meer ontbrandingen dan een 4takt
was dus een beetje traag met reageren zie ik nu
Dit bericht is gewijzigd door gabbermaikel op 9-2-2009 om 21:20 uur.
|