meest voorkomend is slecht contact en dan meet je gewoon op weerstand
tussen de draadjes vanaf spoel om de beurt, en de massa (schroefje van vliegwieldeksel ofzo)
en als hij op 1 blijft staan in alle Ohm standen van de multimeter
weet je zeker dat je een slecht contact hebt
der zit waarschijnlijk 1 draad bij (massa) die 0,01ohm aan hoort te geven
de overige waardes horen daar dus ergens tussenin. (0,01 < & < 1)
meet ook eens tussen bougiedop en bobinemassa dat hoor bij elke brommer ongeveer hetzelfde weerstand op te leveren (mag wel beetje afwijken) ongeacht type bobine (als je zonder bougiedop op de bougiekabel meet krijg je andere waarde)
en meet tussen massa bobine en carter vlakbij grondplaat moet 0,01
en tussen bougiemassa en bobinemassa ook
bij mijn oude ontsteking van de af1 had ik precies hetzelfde (reed er paar tellen op en sputterde opeens wat raar begon te roken en viel uit), die heb ik gister even bekeken maar het groene draadje was gewoon niet goed genoeg vastgesoldeerd en gaar geworden op het uiteinde bij mn nieuwe ontsteking zit ie ook net even op een andere plaats vast, bij de oude zat ie aan de binnenkant van de grondplaat ronding bij de nieuwe buitenkant, vermoed eigenlijk ook adt het vliegwiel er tegenaan zat
ik wil best de waardes van mn nieuwe ontsteking opmeten per kleur maar ik heb al gemerkt dat ze afwijken van die gebruikte die ik heb, waarvan ik dus nog niet getest heb of hij het wel weer goed doet als ik dat draadje weer fix. Maar bij mn honda spoelen wijken ze ook allemaal wel een beetje af en et rijd allemaal. behalve die spoelen die oneindige weerstand aangeven
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-2-2009 om 1:17 uur.
|